شناسه خبر:81229
1403/1/26 08:45:12
رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان:

شهرداری همدان در حوزه ورزش شهروندی ابتکار عمل ندارد

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان با بیان اینکه شهرداری همدان به‌عنوان متولی ورزش شهروندی هیچ ابتکار عملی ندارد، بیان کرد: بیش از 200 ایستگاه ورزشی در استان همدان راه‌اندازی شده است و برخی از ادارات همکاری لازم با کمیته ورزشی کارمندان دولت این هیئت ورزشی را ندارند.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

ورزش کردن از روش‌هایی است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و سلامتی انسان را به همراه داشته باشد. در سیره اهل بیت (ع) نیز بر این موضوع تأکید شده و در روایات و احادیث هم شاهد آن هستیم. در کشور اسلامی ما مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) همواره بر این موضوع در فرمایشات خود اشاره کرده و به جوانان توصیه فرموده‌اند که به ورزش کردن در کنار تحصیل و تهذیب، اهمیت دهند و بدانند که سلامت جسمانی انسان در سایه ورزش کردن است.
اینکه انسان به چه نوع ورزشی علاقه داشته باشد یا به سمت چه رشته ورزشی سوق پیدا کند، بستگی به خود او دارد، اما همین که به‌صورت روزانه یک برنامه ورزشی را دنبال کرده و برای آن هدف‌گذاری کند، بسیار مهم و ضروری است. یکی از این روش‌ها، ورزش‌های همگانی است که با کمترین هزینه، بازخورد‌های بالایی داشته و گرایش افراد نیز به این نوع از ورزش‌ها بیشتر از سایر رشته‌های ورزشی است؛ از پیاده‌روی کردن در طول روز گرفته تا دویدن یا انجام دادن یک‌سری حرکات کششی، می‌تواند باعث تقویت عضلات و بهبود سلامتی انسان شود. در راستای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان، گفت‌وگویی با رئیس این هیئت داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

* لطفاً خودتان را معرفی کنید.

هادی سبزواری هستم و فعالیت خود را در این هیئت ورزشی از سال 1387 و به پیشنهاد مدیرکل وقت اداره ورزش و جوانان استان همدان آغاز کردم و هم‌اکنون در کنار این مسئولیت، عضو هیئت‌رئیسه ورزش روزانه فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور بوده و در گذشته به مدت یک دوره یعنی چهار سال، عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور بودم.

* مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در سال‌های ابتدایی مسئولیت خود در این هیئت انجام داده‌اید را بیان بفرمایید.

در همان سال‌های ابتدایی با همکاری سایر اعضای این هیئت ورزشی اقدام به برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی با حضور بیش از 200 هزار نفر از شهروندان کردیم که این برنامه در مجتمع تفریحی عباس‌آباد با پخش زنده از شبکه سیما برای نخستین‌بار روی آنتن قرار گرفت.

* درحال حاضر چه تعداد کمیته زیرمجموعه این هیئت ورزشی فعالیت دارد؟

در سال‌های ابتدایی فعالیت این هیئت در استان همدان فقط دو کمیته ورزش روزانه و یوگا فعالیت داشت که با پیگیری‌های صورت‌گرفته و تعامل با سایر ورزشکاران و براساس چارت ابلاغی از سوی فدراسیون هیئت ورزش‌های همگانی، این آمار به 111 کمیته افزایش پیدا کرد؛ اما در سال‌های بعد با جدا کردن هیئت آمادگی جسمانی از هیئت ورزش‌های همگانی، این آمار به 80 کمیته در سطح استان کاهش یافت. در سایر شهرستان‌های استان نیز براساس ظرفیت موجود، این کمیته‌ها تشکیل شده است و زیرمجموعه هیئت ورزش‌های همگانی هر شهرستان فعالیت دارد که می‌توان به‌طور نمونه به شهرستان ملایر که هم‌اکنون 40 کمیته در این شهرستان فعالیت دارد، اشاره کرد.

* هم‌اکنون چه تعداد از ورزشکاران در هیئت ورزش‌های همگانی فعالیت دارند؟

ما در هیئت ورزش‌های همگانی ورزشکاران را به دو دسته تقسیم می‌کنیم؛ دسته نخست شامل ورزشکاران سازمان‌یافته است که در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده و در ذیل رشته‌های این هیئت ورزشی اقدام به دریافت بیمه‌نامه ورزشی می‌کنند که به‌طور میانگین یک‌پنجم از آمار هرساله اداره کل ورزش و جوانان استان همدان مربوط به هیئت ورزش‌های همگانی است و دسته دوم نیز شامل ورزشکاران غیر سازمان یافته است که این آمار به‌طور تقریبی در استان همدان، 200 هزار نفر بوده و به‌خاطر هزینه بالای بیمه ورزشی، اقدام به دریافت بیمه‌نامه ورزشی نمی‌کنند. از مسئولین کشوری نیز می‌خواهیم که حداقل برای ورزشکاران هیئت ورزش‌های همگانی، تدبیری داشته باشند که این ورزشکاران بتوانند با حداقل هزینه خود را بیمه ورزشی کرده و آمار‌های مربوط به این عزیزان استخراج شود.

* یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های هیئت ورزش‌های همگانی راه‌اندازی ایستگاه‌های ورزشی برای ایجاد تفریح سالم و شور و نشاط در بین مردم است، لطفاً اقدامات این هیئت ورزشی در زمینه مذکور را شرح دهید.

متأسفانه در سال‌های ابتدایی فعالیت این هیئت در همدان فقط شاهد راه‌اندازی یک ایستگاه ورزشی بودیم که این موضوع جای تأسف داشت؛ چراکه مردم برای ورزش و ورزش کردن اهمیت خاصی قائل هستند و از طرفی یک ایستگاه پاسخگوی جمعیت این استان نبود. اما هم‌اکنون به لطف خداوند شاهد راه‌اندازی بیش از 200 ایستگاه ورزشی در استان همدان هستیم که از این تعداد 46 ایستگاه در سطح شهرستان همدان فعال بوده و به‌طور میانگین، حدود 10 هزار نفر روزانه در این ایستگاه‌ها ورزش می‌کنند.

* عمده فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی این هیئت ورزشی در سال‌های اخیر را بیان بفرمایید.

این هیئت ورزشی براساس جامعه هدف موجود و همچنین فعالیت کمیته‌های زیرمجموعه، در تمامی مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه‌های خوبی را برگزار می‌کند و در کنار آن برنامه‌های این هیئت ورزشی به‌گونه‌ای است که به دولت نیز کمک‌ می‌کند؛ چراکه ورزش کردن باعث جلوگیری یا کاهش بسیاری از بیماری‌ها می‌شود و سلامتی بدن را به همراه دارد. همچنین یکی از فعالیت‌های بشردوستانه اعضای این هیئت، اهدای خون به بیماران نیازمند پلاکت خونی است که این مهم در سازمان انتقال خون استان همدان یا خودروهای سیار دریافت خون انجام می‌شود.

* با توجه به اینکه همدان ازلحاظ تاریخی یکی از استان‌های مطرح کشور است و همچنین اهمیت دادن به جذب گردشگر به این استان در قالب گردشگری ورزشی از مسائلی است که دارای اولویت بوده، لطفاً بفرمایید این هیئت در این خصوص چه اقداماتی را انجام داده است؟

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این هیئت تعامل با فدراسیون هیئت ورزش‌های همگانی است و براساس ارتباطات و پیگیری‌های صورت‌گرفته، استان همدان و این هیئت ورزشی در سال گذشته برای نخستین‌بار میزبان برگزاری مسابقات کشوری مینی‌فوتبال بانوان و همچنین مسابقات کشوری یوگا بوده است که امیدواریم این مسئله با قوت و قدرت ادامه داشته باشد.

* هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان در سال گذشته موفق به کسب چه عناوین ورزشی شد؟

ورزشکاران این استان در سال گذشته توانستند قهرمانی مسابقات کشوری یوگا را به اسم همدان ثبت کنند و از طرفی قهرمانی در مسابقات ورزشی رشته فریزبی نیز که به میزبانی استان یزد برگزار شد، از دیگر افتخارات این هیئت ورزشی است. همچنین در رشته داژبال نیز کسب مقام سوم کشوری به میزبانی استان کرمان توسط تیم اعزامی از استان و رتبه دوم کشوری این رشته توسط کارکنان بانک ملی و رتبه اول کشوری در مسابقات منطقه‌ای کارکنان اداره دارایی را داشتیم که از دیگر افتخارآفرینی‌های هم‌استانی‌های عزیزمان به‌شمار می‌روند.

* یکی دیگر از مهم‌ترین فعالیت هیئت‌های ورزشی، تربیت مربی و مدرس ورزشی است، لطفاً بفرمایید هم‌اکنون استان همدان دارای چند مربی و مدرس هیئت ورزش‌های همگانی است؟

این هیئت ورزشی توانسته است تاکنون بیش از پنج هزار مربی دارای مجوز و گواهینامه تربیت کند و از طرفی بیش از 100 مدرس با این هیئت ورزشی همکاری دارند.

* لطفاً آماری از برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاه‌ها و سمینارها توسط این هیئت در سال گذشته را به اختصار شرح دهید.

در سال گذشته موفق به برگزاری 25 دوره مربی‌گری برای تعداد 750 نفر، هشت کارگاه آموزشی برای تعداد 240 نفر و همچنین هفت سمینار برای تعداد 350 نفر با عناوینی چون پیکرشناسی و دوپینگ ورزشی برای علاقه‌مندان و متقاضیان شدیم که عمده متقاضیان دوره مربی‌گیری برای رشته آمادگی جسمانی و برای کارگاه‌ها نیز آسیب‌های ورزشی در ورزش همگانی بود که با پیگیری‌های لازم، مجوز‌های برگزاری دوره به‌صورت فوری از فدراسیون دریافت می‌شد و در سال جاری نیز به دنبال برگزاری دوره‌های مربی‌گیری ورزش‌های روزانه هستیم.

* لطفاً درخصوص عملکرد کمیته‌های زیرمجموعه این هیئت نیز توضیحات خود را بیان بفرمایید.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما نهادینه کردن ورزش در خانواده‌ها به‌ویژه کودکان است که در این راستا کمیته بازی‌های کودکان توانسته است برنامه‌های خوبی را برگزار کند. در کنار آن کمیته‌های دیگری نیز مانند کمیته کارمندان دولت فعالیت دارد که با وجود ابلاغ شورای ورزش استان همدان مبنی بر همکاری ادارات و نهاد‌های دولتی و غیر دولتی، متأسفانه خیلی از این سازمان‌ها همکاری لازم را نداشته و حتی در برنامه‌های هیئت نیز از قبیل مسابقات، گردهمایی، فراخوان و غیره حضور کم‌رنگی را از سوی ادارات و کارکنان دولت شاهد هستیم. علت این عدم همکاری نیز معلوم نیست که با همه این تفاسیر سال گذشته مسابقات ورزشی کارمندان دولت از 22 اداره و در هشت رشته فوتسال، والیبال، داژبال، گل کوچیک، شنا، آمادگی جسمانی، تنیس روی میز و شطرنج معلولین با حضور 545 نفر در هشت سالن ورزشی برگزار شد که هم‌اکنون نیز منتظر اعلام زمان برگزاری مسابقات کشوری از سوی فدراسیون هیئت ورزش‌های همگانی بوده و در کنار آن به دنبال رایزنی برای برگزاری مسابقات کشوری در استان همدان هستیم.

* چه برنامه‌هایی را در سال جدید برای هیئت ورزش‌های همگانی استان مد نظر دارید؟

برای سال جدید سیاست‌های راهبردی را مد نظر داشته و عمده فعالیت‌های ما براساس تقویم اجرایی مدونی است که قبلاً برای سال جاری تهیه و تنظیم شده و به تأیید فدراسیون نیز رسیده است؛ از طرفی با توجه به اینکه بستر‌های لازم برای ورزش‌های روزانه در استان فراهم شده است، به دنبال اجرای ورزش‌های مناسب برای تمامی رده‌های سنی به‌ویژه در ایستگاه‌های ورزشی هستیم. شعار ما در فدراسیون ورزش‌های همگانی براساس برنامه پنج‌ساله این بود که بتوانیم تا سال 1405 بیش از 50 درصد مردم را در ورزش‌های همگانی مشارکت بدهیم که تاکنون این آمار تحقق پیدا نکرده و امید است که بتوانیم این درصد حضور و مشارکت را در سال جاری افزایش بدهیم. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما برای سال جدید، طرح «هر خانه یک ورزشکار» است؛ یعنی بتوانیم از هر خانه یک نفر را به‌عنوان مربی تربیت کرده و این فرد مربی‌گری خانواده خود را انجام دهد.

برگزاری همایش پیاده‌روی در شهر همدان و همچنین شهر‌های متقاضی از دیگر برنامه‌هایی است که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم و پخش زنده این همایش‌ها نیز از رسانه‌های ملی و استانی به‌خصوص شبکه سه انجام خواهد شد.

* به‌عنوان نکته پایانی اگر موضوعی را مد نظر دارید، بیان بفرمایید.

جا دارد در این مصاحبه از حمایت‌های مدیرکل محترم ورزش و جوانان استان همدان و همکاران ایشان و همچنین از توجه خاص رئیس محترم فدراسیون ورزش‌های همگانی تشکر و قدردانی کنم و امیدواریم که بتوانیم در سال جدید نیز رتبه دوم کشوری هیئت در بین سایر استان‌ها را حفظ کنیم.

موضوعی که به نظرم در شهر همدان به آن توجه نشده است، عدم مشارکت شهرداری همدان به‌ویژه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بوده؛ چراکه متولی اصلی ورزش شهروندی، شهرداری بوده، اما در شهر همدان برای این موضوع برنامه خاصی را از سوی این سازمان مشاهده نمی‌کنیم. حتی در سال گذشته نیز که عنوان شهر فعال توسط این هیئت ورزشی کسب شد، متأسفانه برخلاف سایر شهرداران، شهردار همدان در این جلسه که قرار بود از ایشان نیز تجلیل شود، حضور نداشت. بار‌ها درخصوص همکاری شهرداری با هیئت ورزش‌های همگانی جلساتی برگزار شده که تا به حال این همکاری تحقق پیدا نکرده است.

همان‌طور که گفته شد، هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان در راستای افزایش شور و نشاط در بین هم‌استانی‌های عزیز و همچنین در راستای افزایش سلامتی مردم، بیش از 200 ایستگاه ورزشی را در سطح استان راه‌اندازی کرده است که از این تعداد، 46 ایستگاه مربوط به شهر همدان بوده و استقرار این ایستگاه‌ها اغلب در مراکز تفریحی و طبیعی مانند پارک‌ها و غیره است.

برگزاری همایش پیاده‌روی در شهر همدان و همچنین اجرای طرح «هر خانه یک ورزشکار»، از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان در سال جاری برای آن برنامه‌ریزی کرده و امید است که در این خصوص به آمار، ارقام و گزارش‌ها اکتفا نکرده و به‌طور عملی در پی تحقق این شعار باشیم تا بتوانیم ورزش و ورزش کردن را در بین مردم به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان نهادینه کنیم.

در کنار آن نیاز است که شهرداری نیز به‌عنوان سازمان متولی ورزش شهروندی با تعامل و همکاری با این هیئت ورزشی، برنامه‌هایی را طراحی کرده و اجرا کند تا بتوانیم شاهد کشف استعداد‌های ورزشی باشیم و از همه مهم‌تر اهمیت دادن به کمیته کارمندان دولت است، چراکه با توجه به حجم کار موجود در ادارات و سازمان‌ها، نیاز است که حداقل برای ایجاد انگیزه در بین کارمندان، برنامه‌های ورزشی متناسب اجرا شود.

شناسه خبر 81229