شناسه خبر:66391
1401/12/4 09:55:20

سپهرغرب، گروه انتظار: نشست خبری اجلاسیه مهدویت و انقلاب اسلامی و تشریح برنامه‌های دهه مهدویت برگزار شد؛ برگزاری سراسری و مسجدمحور احیای شب نیمه شعبان و اجرای پویش‌هایی همچون مهدیه خانگی ویژه کودکان ازجمله ویژه‌برنامه‌های این دهه است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمود متوسل در این نشست با بیان اینکه اساس کار بنیاد مهدی موعود (عج) بر آموزش است، اظهار کرد: از قدیم مهدویت با نیمه شعبان گره خورده و مردم با برگزاری جشن این ایام را گرامی می‌دارند.
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود افزود: اما مهدویت صرفاً به نیمه شعبان و جشن‌های آن محدود نمی‌شود.
وی با بیان اینکه مهدویت مورد وفاق همه فرقه‌های اسلامی است، گفت: از این رو ظرفیت و کارکرد وحدت‌آفرینی دارد‌.
حجت‌الاسلام و المسلمین متوسل با بیان اینکه اجلاسیه مهدویت را با انقلاب اسلامی پیوند می‌دهد، ابراز کرد: اولین همایش در سال 97 برگزار شد، امسال بعد از وقفه سه ساله به‌دلیل کرونا، دوره دوم این اجلاسیه برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه مقرر است این اجلاسیه گردشی و به میزبانی استان‌های مخلف برگزار شود، اضافه کرد: همسو با این رویکرد امسال زاهدان میزبان اجلاسیه مهدویت و انقلاب اسلامی است که در روز 9 اسفند ماه و در آستانه نیمه شعبان می‌شود.
متوسل با اشاره به تربیت مبلغان مهدوی با همکاری مرکز تخصصی مهدویت، ادامه داد: کار بنیاد مهدی موعود(عج) در جشن‌های نیمه شعبان تامین مبلغ و سخنران برای مراسم‌ها و جشن‌ها است تا مباحث مهدوی درست مطرح و از طرح مباحث انحرافی جلوگیری شود لذا نقش بنیاد تبلیغی تبیینی و ترویجی است.
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود (عج)‌ در ادامه بیان کرد: وحدت شیعه و اهل سنت با محور مهدویت و تبیین ریشه‌های مهدوی انقلاب اسلامی که از مهمترین علل حیات و استمرار آن ولایت فقیه به عنوان نیابت ‌امام زمان (عج) است، ازجمله مسائلی است که در جشن‌های نیمه شعبان به آنها توجه می‌شود.
 روحیه مقاومت در منطقه برآمده از مهدویت است
حجت‌الاسلام متوسل تاکید کرد: مهدویت و انقلاب پیوند و رابطه‌ای دوسویه دارند، روحیه مقاومت در منطقه برآمده از تفکر مهدوی است، چون ما انتظار را به مفهوم پویا مد نظر داریم، انتظار منفعل یعنی دست روی دست گذاشتن و مدنظر ما نیست.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین ‌محمدرضا نصوری‌، در تشریح برنامه‌های دهه مهدویت بیان کرد: برخی برنامه‌ها به صورت ملی و برخی به صورت استانی اجرا می‌شود.
معاون آموزش و پزوهش بنیاد مهدی موعود با بیان اینکه شعار دهه «امید، خانواده منتظر و نسل آینده» است، گفت: هر شب به تناسب عناوین روز ساعت 20 نشست تشریح برنامه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: به تناسب عناوین روزها بسته محتوایی برای دفاتر استانی و رسانه‌ها تهیه شده است و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
نصوری با بیان اینکه 200 استاد از مرکز تخصصی مهدویت برای این ایام همکاری دارند، گفت: 200 استاد بومی هم در این جشن‌ها و برنامه‌ها همکاری می‌کنند؛ بنیاد مهدی موعود (عج) سه هزار مربی در سطح کشور دارد که نیازمند بسته محتوایی هستند و برای آنها تامین شده است.
 اجرای طرح «پاتوق آخرالزمانی‌ها»
وی از اجرای طرح «پاتوق آخرالزمانی‌ها» ویژه دانش‌آموزان خبر داد و بیان کرد: مربیان بنیاد برای اجرای این طرح به مدارس رفته و به تبیین مباحث مهدوی می‌پردازند‌.
 برگزاری سراسری و مسجدمحور احیای شب نیمه شعبان
نصوری با اشاره به ضرورت مردمی کردن جشن‌های نیمه شعبان، ابراز کرد: مراسم احیای شب نیمه شعبان به صورت سراسری از ساعت 23 تا چهار بامداد همراه با توسل و استغاثه و سخنرانی و قرائت ادعیه و مناجات‌های موکد با محور مساجد شاخص هر شهر برگزار می‌شود.
نصوری از تامین محتوای نمایشگاهی برای ایام دهه مهدویت خبر داد و گفت: این مجموعه هم در فضای مجازی و هم برای متبرکه شامل موضوعات متنوع مهدوی عرضه می‌شود.
وی از تهیه پوسترهای «هفت گام منتظرانه» برای بهره مندی در نهادها و مراکز و نیز بخش‌های مردمی خبر داد و بیان کرد: برگزاری اجتماع عظیم منتظران در میادین و بوستان‌های اصلی شهرها، اجرای پویش «قصه‌گویی» با محور ولادت امام زمان (عج) ویژه کودکان نیز از برنامه‌های بنیاد برای دهه مهدویت است.
 اجرای پویش مهدیه خانگی ویژه کودکان
معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: اجرای پویش «مهدیه خانگی» ویژه کودکان و تهیه و ارسال تصاویر و فعالیت پردامنه رادیو مهدویت به تناسب نامگذاری روزهای دهه مهدویت نیز در دهه مهدویت انجام می‌شود.
نصوری با اشاره به برگزاری دومین اجلاسیه مهدویت و انقلاب اسلامی، گفت: این اجلاسیه 9 اسفند ماه به میزبانی زاهدان برگزار می‌شود.
 ارسال 148 مقاله به اجلاسیه مهدویت و انقلاب اسلامی
وی ادامه داد: 148 مقاله به دبیرخانه اجلاسیه ارسال شده است که از این تعداد 38 مقاله مربوط به مقطع دکتری یا سطح چهار حوزه، 81 مورد مربوط به مقطع ارشد یا سطح سه حوزوی و 29 مورد مربوط به مقاطع پایین تر است.
وی افزود: همچنین، 50 مورد از مقالات توسط بانوان و 45 مقاله توسط اهل سنت نگاشته شده است.
نصوری درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده برای روز اجلاسیه، اعلام کرد: علاوه بر سخنرانی آیت‌الله اراکی، حضور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی و وزیر کشور نیز پیش‌بینی شده و با حضور آنها از پنج مقاله برتر و سه مقاله شایسته تقدیر، تجلیل به عمل می‌آید.
معاون پژوهش و آموزش بنیاد مهدی موعود (عج) درباره بخش‌های ویژه این اجلاسیه، تصریح کرد: تقدیر از مرحوم شیبانی از شخصیت‌های مهدی باور و مهدی یاور و تقدیر از عوامل سرود «سلام فرمانده» در این بخش، انجام می‌شود.
نصوری از برگزاری پنل تخصصی در نوبت عصر اجلاسیه مهدویت و انقلاب اسلامی خبر داد و خاطرنشان کرد: حجج اسلام کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت، بهروزی‌لک، استادیار دانشگاه باقر العلوم(ع)، سید احمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور و یکی از علمای اهل سنت در این پنل به ارائه بحث می‌پردازند.
این گزارش می‌افزاید: سید احمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: پیوند بین انقلاب اسلامی و مهدویت وثیق و عمیق است. چنان که از انگیزه‌های اصلی انقلابیون اعتقاد به ظهور بود و انقلاب را مقدمه ظهور می‌دانستند.
زرهانی با بیان اینکه مهدویت در همه ارکان انقلاب جریان دارد، گفت: استمرار و حیات انقلاب در گروی اعتقاد به مهدویت است.
 دو هدف اجلاسیه انقلاب و مهدویت
وی با بیان اینکه اجلاسیه مهدویت و انقلاب اسلامی، دو هدف اصلی را دنبال می‌کند، تاکید کرد: نخست انگیزه سازی و ایجاد احساس مسئولیت نسبت به مهدویت در مردم و دوم تولید علم چون معترف مهدوی همیشه بوده و هست اما نیازمند روزآمدسازی است.
وی با اشاره به خدمات متقابل مهدویت و انقلاب خاطرنشان: اگرچه مهدویت به انقلابیون انگیزه داد اما انقلاب هم ظرفیت بالایی در تبیین و بسط فرهنگ مهدویت دارد و می‌تواند آن را در بعد جهانی منتشر کند.

شناسه خبر 66391