شناسه خبر:57138
1401/4/7 08:55:44

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، از میزبانی استان کرمانشاه برای برگزاری مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم کشور خبر داد.

حمید مجیدی‌مهر در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به صورت تلفیقی حضوری و غیرحضوری برگزار خواهد شد، گفت: امسال مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم در دو بخش مقدماتی و نهایی برگزار خواهد شد که میزبانی مرحله مقدماتی آن به استان کرمانشاه واگذار شده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در بخش مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیش از 500 نفر از بهترین‌های قرآنی کشور در کرمانشاه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت، گفت: در نهایت برگزیدگان این بخش در مرحله نهایی مسابقات در بخش‌های قرائت، ترتیل، حفظ کل و پنج جزء در استان خوزستان با هم رقابت خواهند کرد.

مجیدی‌مهر با بیان اینکه مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم در بخش‌های معارفی هم آذر ماه امسال در قم برگزار خواهد شد، افزود: مسابقات قرآن کریم در رشته‌های نغمات دینی شامل اذان، دعاخوانی، مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم نیز در قزوین برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تدبیر سازمان اوقاف و امور خیریه برای ایجاد موج قرآنی در کشور در ادامه سال، گفت: تدبیر رئیس سازمان اوقاف این است که برگزاری مسابقات سراسری قرآن در 9 ماهه باقیمانده سال بگونه ای تداوم داشته باشد که یک موج قرآنی در کشور راه بیافتد و فضای شهرها قرآنی شود.

مجیدی‌مهر با بیان اینکه اضافه شدن رشته‌های معارفی به مسابقات سراسری قرآن کریم با هدف فراهم کردن بستری برای تدبر در آیات نورانی کلام وحی انجام گرفته، ادامه داد: کارکرد اصلی برگزاری مسابقات قرآنی فراهم کردن بستری برای انس گرفتن بیشتر جامعه با قرآن کریم است و می‌کوشد جامعه را به تدبر در قرآن کریم به عنوان کتاب زندگی ترغیب کند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره ای هم به برگزاری مسابقات قرآن کریم در فضای مجازی در دو سال گذشته داشت و گفت: در دو سال گذشته اولین کشوری در دنیا بودیم که مسابقاتی در تراز بین‌المللی را بصورت مجازی در دوران کرونا برگزار کردیم و این موضوع نشان دهنده این است که به برکت نظامی که در راس آن شخصیتی قرآنی وجود دارند، توجه به کتاب الهی در سرلوحه امور کشور قرار دارد.

مجیدی‌مهر ادامه داد: خیلی از کشورهای مسلمان الگوی برگزاری مجازی مسابقات قرآن کریم را از کشور ما درخواست کرده و درخشش کشور در برگزاری مسابقات در فضای مجازی مایه مباهات است.

مجیدی‌مهر در ادامه با بیان اینکه در کنار برگزاری مسابقات قرآن کریم فعالیت‌های آموزشی ادارات قرآنی اوقاف تعطیل نشده و با رویکرد توجه ویژه به استان‌های محروم و کم‌برخوردار ادامه خواهد داشت، گفت: می‌کوشیم تا بر اساس مطالبه رهبری جلسات قرآن کریم خانگی را تقویت کنیم.

وی اشاره ای هم به مطالبات رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم داشت و گفت: در این راستا هم اقدامات زیادی در سازمان اوقاف در دست اجرا قرار گرفته است.

مجیدی‌مهر به فعالیت‌های قرآنی استان کرمانشاه نیز اشاره و یادآوری کرد: استان کرمانشاه در سال‌های گذشته میزبان برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بود که این مسابقات در سطح کیفی بالایی برگزار شد و خاطره خوب آن مسابقات هنوز در ذهن فعالان قرآنی حاضر در آن مسابقات مانده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ممتاز بودن استان کرمانشاه در حوزه فعالیت‌های قرآنی در کشور، گفت: در ارزیابی‌های صورت گرفته در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، استان کرمانشاه سال گذشته در بین تمامی‌ استان‌های کشور رتبه نخست را در حوزه فعالیت‌های قرآنی کسب کرد.

مجیدی‌مهر اضافه کرد: در ارزیابی‌های صورت گرفته شاخص‌هایی مثل اقدامات مرتبط با آموزش قرآن کریم، برگزاری مسابقات قرآنی، توسعه موقوفات قرآنی، رصد اجرای نیات قرآنی واقفان و... لحاظ شده است.

شناسه خبر 57138