شناسه خبر:28132
1399/6/19 00:36:20

14 سال پیش بود که روبان افتتاح تنها مسیر طولانی جاده‌ای دوچرخه‌سواری کرمانشاه پاره شد. مسیر 17 کیلومتر و 700 متری که از انتهای شهرک دولت‎آباد شروع می‌شد و تا سراب زیبای نیلوفر ادامه پیدا می‌کرد.

برای ساخت این پیست دوچرخه‎سواری طی سه سال، با قیمت‌های آن روز 400 میلیون تومان هزینه صرف شد.

هرچند این پیست دوچرخه‎سواری از همان زمان شروع به‎کار هم ایراداتی داشت که می‌شد به‌راحتی آن‌ها را رفع کرد، اما پس از افتتاح نه‎تنها قدمی برای رفع این نواقص برداشته نشد، بلکه هیچ اقدامی هم برای حفظ و نگهداری پروژه‌ای که هزینه و زحمت زیادی برایش کشیده شده بود، صورت نگرفت؛ تاجایی که به نابودی رفت و دیگر امکان استفاده از آن وجود ندارد.

با وجود اینکه رئیس هیئت دوچرخه‎سواری استان کرمانشاه می‌گوید پیگیری‌های زیادی را برای احیا و بازسازی این پیست انجام داده، اما دستگاه‌های متولی تاکنون توجهی به پیگیری‌هایش نداشته‌اند.

جلال عزیزی اظهار کرد: با وجود اینکه بهره‎بردار پیست جاده‌ای دوچرخه‌سواری کرمانشاه هیئت دوچرخه‌سواری بود، اما درواقع این پیست از پروژه‌های شهرداری است.

وی تأکید کرد: در شرایط فعلی وضعیت این پیست برای تمرین دوچرخه‎سواران کرمانشاه و سایکل‎توریست‌هایی که از آن عبور می‌کنند، اصلاً مناسب نیست؛ مسیرش ایرادهایی دارد و موانع و چاله‌هایی به‎علت گذر زمان و فرسایش در آن ایجاد شده است.

رئیس هیئت دوچرخه‎سواری کرمانشاه افزود: در شأن کلان‎شهر ما نیست که تنها پیست جاده‌ای که داریم به این وضعیت دچار شده و آن را رها کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: هم‎اکنون هم دوچرخه‎سوارانی که مسیر کرمانشاه تا سراب نیلوفر را برای تمرین انتخاب می‌کنند، از این پیست استفاده‌ای نمی‌کنند، بلکه از جاده اصلی تردد دارند که احتمال خطر تصادف را برایشان بالا می‌برد.

عزیزی اعلام کرد: سال گذشته با شهرداری مکاتباتی داشتیم و درخواست احیا و بازسازی پیست را کردیم که توجهی نکردند، امسال هم دوباره پیگیری‌هایی انجام دادیم که فعلاً نتیجه نداده است.

وی یادآورشد: زمانی که برای احداث این پیست برنامه چیدند، حتماً طرح توجیهی هم برایش داشته‌اند، اکنون نمی‎دانیم چرا آن را به حال خود رها کرده‌اند.

رئیس هیئت دوچرخه‎سواری کرمانشاه افزود: حتی زمانی که یک خیابان یا کوچه را آسفالت می‌کنند نیز بعد از مدتی ترمیم می‌خواهد، حال مسئولین شهرداری فکر کنند که این پیست هم یکی از این معابر و خیابان‎ها است که اکنون به ترمیم نیاز دارد.

وی تأکید کرد: در بحث ترافیک و آلودگی هوا یکی از شعارهایی که همیشه داده می‌شود این است که مردم کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند و بیشتر به سمت استفاده از وسایل کم‎هزینه مانند دوچرخه بروند، این درحالی است که زیرساخت‌های آن را فراهم نکرده‌اند.

عزیزی گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم را برای تردد دوچرخه‎سواری فراهم نکنیم، مردم به سمت فرهنگ دوچرخه‎سواری ترغیب نمی‌شوند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 28132