انتخاب هوشمندان، لذتهای جاودان
اساساً یکی از معانی صحیح و ارزشمند زرنگ و هوشیار بودن، بهرهمندی از انواع و ابعاد توان خویش برای اقدامهایی است که پیشران نافع ادوار زندگی باشد؛ بهطوری که انسان همواره حامل فضای لذتمندی و سعادت باشد. بگذریم که تعداد چشمگیری از افراد با ترجیح لذتهای زودگذر، فرصتهای ناب و لذتهای ماندگار را از دست میدهند. دراینباره بهعنوان بخشی از نعمتسوزی در قرآن کریم آمده است: «شما دنیا و خوشیهای زودگذر را اراده میکنید، اما خداوند آخرت جاودان و لذتهای ماندگار را برای شما میپسندد». اگر دقت لازم را به خرج دهیم، برخی خیرین بخشهای مختلف که شاید در مقطعی از عمر لذتهای موقتی و زودگذر را ترجیح میدادهاند، وقتی با انفاق و ارائه انواع کمکها به محتاجان مثلاً با نیت بزرگداشت ایام محرم با روضهداری از انواع مختلف آن لذت چنین اقداماتی را میچشند، دیگر با کمال میل لذت شاد دیدن و شاد کردن دیگران را بر هر چیزی رجحان داده و در انجام امور خیریه آنهم در قالب بزرگداشت جایگاه با مصائب اهل بیت، پیشتاز میشوند؛ چون با این اعمال پسندیده، همواره درک لذت میکنند.
قطعاً ایام ماه محرم و صفر برای در بر گرفتن و درک بیشتر این حقایق، زمینههای بیشتری را برای همه ما فراهم میآورد؛ خوب دقت کنیم، چرا نعمت بزرگداشت ایام حزن آلالله برای قاطبه ما آنچنان که در آموزههای دینی تعبیر میشود، قابل درک نیست؟ شک نکنیم که در تعابیر وارده که مستقیم یا غیر مستقیم با معرفت الهی و چگونگی رفتار ما مرتبط است، جای هیچگونه تردیدی نیست، بلکه شک و تردیدها یا به اعتباری عدم درک صحیح اینگونه مفاهیم، به فکر، رفتار و برداشت ما برمیگردد و این موانع همان زنگارهایی است که باید با عمل صالح در ایام مبارکی چون رمضان، برداشته شود تا بهخوبی بفهمیم چگونه باید ارزیابی صحیحی از زرنگی و لذتهای جاودان که عمدهای از آن دوست داشتن و خدمت به خلقالله است، داشته باشیم.
نعمتهای عقل و اجازه انتخاب امتیازهایی است که پیامشان بهاصطلاح دارای بار معنایی والایی است که هر کسی موفق به کار بستن آنها برای عزت دائمی، نمیشود؛ امید است ما در کلاس محرم و صفر با بهرهبرداریهای ممکن، هوشیارانه حافظ منافع خود باشیم، إنشاءالله.