شناسه خبر:82875
1403/3/3 12:00:23

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه نقشه برداری و مستندنگاری بیمارستان مسیح کرمانشاه در زمان تدوین پرونده ثبت ملی آن انجام گرفته، گفت: باتوجه به اینکه مالک بنا اقدام به تخریب آن کرده، طبق قانون در صورتی که بخواهد دوباره آنجا بنایی بسازد، باید عین بنای سابق ساخته شود.

داریوش فرمانی با اشاره به تخریب بنای تاریخی بیمارستان مسیح توسط مالک آن، اظهار کرد: حدود یک دهه پیش مالک بنا توانست آن را از فهرست بناهای ثبت ملی شده ایران خارج کند، اما چندسال پیش دوباره به ثبت ملی رسید. 

وی با تاکید براینکه مالک بیمارستان مسیح مرادیان در سالهای اخیر بارها برای تخریب این بنا اقدام کرده بود، افزود: سال ۱۳۹۹ پس از اینکه این بنای تاریخی برای بار دوم به ثبت ملی رسید، رایزنی‌هایی را با وکلای مالک آن انجام دادیم تا با مشارکت هم بتوانیم این بنای ارزشمند را احیاء و بازسازی کنیم، اما متاسفانه مالک بنا هیچ تمایلی برای همکاری نداشت و تمام تلاش خود را برای تخریب آن بکار می گرفت. 

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: در نهایت با شکایت به دیوان عدالت اداری مجددا به دنبال خروج این بنا از ثبت ملی بود که متاسفانه این مرجع قضایی بدون اینکه نماینده‌ای از میراث فرهنگی حضور داشته باشد و یا اینکه میراث فرهنگی را در جریان بگذارد، حکم به تخریب بنا داده بود و مالک نیز با در دست داشتن همین حکم به شهرداری کرمانشاه مراجعه کرده و شهرداری نیز بدون اینکه از میراث فرهنگی استعلامی بگیرد، مجوز تخریب را برای او صادر می کند. 

وی اضافه کرد: طی روزهای گذشته چند باری مالک بنا برای تخریب آن اقدام کرده بود که نیروهای یگان حفاظت بلافاصله با حضور در محل مانع از تخریب بنا شده بودند، اما در نهایت صبح دیروز(دوم خرداد)‌ با استفاده از بیل مکانیکی آن را تخریب کرد. 

فرمانی متذکر شد: با توجه به اینکه در زمان تدوین پرونده ثبت ملی بنا نقشه برداری و مستندنگاری لازم از آن صورت گرفته، بنابراین اگر مالک بنا بخواهد هرگونه ساخت و ساز جدیدی را در محل کنونی بنا انجام دهد، باید عین همان بنا ساخته شود، در غیر این‌صورت مجوز ساخت و ساز به او داده نمی شود. 

وی خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی از طریق دیوان عدالت اداری از مالک بنا شکایت خواهد کرد و اهتمام لازم را برای اعاده به وضع سابق بنا خواهیم داشت. 

 

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در پایان اعلام کرد: از مسببن و کسانی که در تخریب بنا کوتاهی کرده اند، از طریق مراجع قضایی شکایت خواهیم داشت. 

شناسه خبر 82875