شناسه خبر:81619
1403/2/2 17:35:16

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: برودت هوا در هفته پایانی فروردین‌ماه 875 میلیارد ریال به کشاورزان این استان خسارت وارد کرد.

امیر لاهوتیان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برودت هوا در هفته پایانی فروردین‌ماه 875 میلیارد ریال به کشاورزان این استان خسارت وارد کرد، افزود: این سرمازدگی موجب شد یک‌هزار و 394 هکتار از سطح باغ‌های استان دچار خسارت شوند.

وی خاطرنشان کرد: یک‌هزار و 500 تُن عملکرد محصولات باغی استان ناشی از خسارت سرمازدگی کاهش یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ملایر با سطح 765 هکتار بیشترین میزان خسارت و شهرستان فامنین با سطح 68 هکتار کمترین میزان خسارت در استان را داشتند، ادامه داد: هفت شهرستان استان دچار خسارت سرمازدگی شدند.

لاهوتیان خاطرنشان کرد: این سرمازدگی به محصولات باغی شامل 252 هکتار در همدان، 130 هکتار در تویسرکان، 154 هکتار در کبودراهنگ، 135 هکتار در رزن و 142 هکتار در درگزین است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در سال زراعی جاری 300 میلی‌متر بارندگی در استان ثبت شده است اظهار کرد: این میزان بارندگی هشت درصد نسبت به سال گذشته و حدود 40 درصد نسبت به میانگین بلندمدت افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه همدان جزء معدود استان‌های کشور است که ازلحاظ بارندگی وضعیت قرمز آن به وضعیت سبز تبدیل شده است، افزود: با تداوم بارندگی‌ها وضعیت سبز محصولات در اراضی استان مطلوب ارزیابی می‌شود.

لاهوتیان در ادامه یادآور شد: مبارزه با آفات و بیماری‌ها همچنین علف‌های هرز غلات مجدانه در دستور کار است؛ به‌نحوی که طی فروردین‌ماه سال جاری 140 هزار هکتار مبارزه‌ با سِن مادر در اراضی گندم و جو آبی و دیم انجام شده و روزانه با تداوم عملیات سم‌پاشی درحال افزایش است.

وی با تأکید بر اینکه در سطح اراضی دیم و آبی در هر 10 شهرستان با همکاری کشاورزان و تولیدکنندگان مشغول مبارزه علیه آفات و بیماری‌ها هستیم، گفت: در اثر کاهش دمای هوا و برودت منفی یک تا منفی سه درجه سانتیگرادی از 22 تا 25 فروردین‌ماه دچار خسارت سرمازدگی شدیم.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بیشترین خسارت در سطح باغ‌ها و در حوزه درختان میوه ازجمله آلو، هلو، شلیل، بادام آبی و دیم، زردآلو و گردو ایجاد شده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81619