شناسه خبر:79522
1402/11/28 11:26:09
توسط معاون وزیر راه و شهرسازی؛

ایستگاه راه‌آهن باباکمال تویسرکان افتتاح شد

سپهرغرب، گروه خبر: ایستگاه راه‌آهن باباکمال تویسرکان توسط معاون وزیر راه و شهرسازی به‌مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب افتتاح شد.

صبح روز پنجشنبه و به‌مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایستگاه راه‌آهن باباکمال در تویسرکان توسط معاون وزیر راه و شهرسازی با همراهی نماینده مردم تویسرکان در مجلس، فرماندار و تنی چند از مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد. ایستگاه راه‌آهن باباکمال در مساحت یک‌هزار و 97 متر مربع در 5.5 هکتار احداث شده است. عملیات اجرایی احداث این پروژه با اعتباری بالغ‌بر 150 میلیارد تومان توسط مهندسان مشاور شرکت پژوهش‌های ساختمانی ایران انجام شده است؛ این ایستگاه نقش عمده‌ای در توسعه اجتماعی و اقتصادی شهرستان تویسرکان و مناطق اطراف آن دارد.

ایستگاه مسافری درجه دو باباکمال در منطقه‌ای کوهستانی و سخت‌گذر به‌منظور رفاه حال مردم منطقه در مسیر ریلی غرب کشور (محور اراک- ملایر- کرمانشاه) و در مجاورت روستای باباکمال این شهرستان ایجاد شده است. با بهره‌برداری این پروژه افراد ساکن در حوالی این ایستگاه به‌ویژه شهروندان تویسرکان و روستاهای اطراف و همچنین صنایع کشاورزی و اقتصادی منطقه از مزایای حمل‌ونقل ریلی برخوردار خواهند شد. ساختمان‌های ایستگاه باباکمال شامل ترمینال مسافری، علائم و ارتباطات، پست برق، ژنراتور اضطراری، منبع زمینی و تلمبه‌خانه، نگهبانی، محوطه‌سازی و موتورخانه مرکزی می‌شود.

   6 هزار کیلومتر بزرگراه درحال اجرا است

معاون وزیر راه و شهرسازی در این افتتاحیه گفت: حدود 6 هزار کیلومتر بزرگراه که کل استان‌ها از آن منتفع می‌شوند، درحال اجرا داریم؛ درحالی که کل بزرگراه‌های کشور تاکنون 20 هزار کیلومتر بوده است.

خیرالله خادمی با بیان اینکه پروژه‌های بسیار بزرگی در بخش توسعه و زیربنایی حمل‌ونقل کشور درحال انجام است، اظهار کرد: حدود 6 هزار کیلومتر بزرگراه که کل استان‌ها از آن منتفع می‌شوند، درحال اجرا داریم؛ درحالی که کل بزرگراه‌های کشور تاکنون 20 هزار کیلومتر است.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان حدود 11 طرح ملی بزرگراهی و بهسازی راه به طول 700 کیلومتر در بخش‌های مختلف انجام شده یا درحال اجرا است، افزود: در توسعه آزادراهی کشور چند وقت پیش یک‌هزار و 35 کیلومتر آزادراه درحال کار داشتیم که از ابتدای سال دو آزادراه بزرگ شیراز به اصفهان و شمال به بهره‌برداری رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: هم‌اکنون حدود 800 کیلومتر آزادراه درحال اجرا داریم که به نسبت 33 هزار کیلومتر آزادراه موجود عدد قابل توجهی است و این مهم در برنامه توسعه کشور بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه کنارگذر شمالی همدان در قالب آزادراه طراحی شده که ادامه آن به کرمانشاه و درنهایت به ایلام می‌رسد، درباره بخش ریلی گفت: حدود سه هزار و 300 کیلومتر مسیر ریلی درحال اجرا داریم که به نسبت 15 هزار کیلومتر مسیر ریلی درحال استفاده در کشور قابل توجه است.

خادمی با اشاره به اینکه از ابتدای سال در بخش توسعه ریلی کشور چهار پروژه به طول 407 کیلومتر را در برنامه داشتیم، بیان کرد: اگر می‌رسیدیم این برنامه را انجام می‌دادیم، معادل دو برابر متوسط 15 سال گذشته و 2.5 برابر متوسط ریل بعد از انقلاب ریل امسال تحویل می‌شد؛ زیرا در گذشته که ریل خوب کار شده، سالانه حدود متوسط 200 کیلومتر ریل تحویل می‌شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال دو پروژه مسیر همدان به سنندج به میزان 151 کیلومتر و پروژه آذربایجان شرقی به تبریز را افتتاح کردیم، افزود: ان‌شاءالله تا پایان اسفندماه امسال سومین پروژه در رشت به کاسپین یعنی دریای جنوب به دریای شمال به طول 37 کیلومتر انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی پروژه اردبیل به طول 175 کیلومتر را به‌عنوان چهارمین پروژه با پیشرفت حدود 93 درصد دانست و خاطرنشان کرد: حدود 132 کیلومتر این پروژه ریل‌گذاری شده و زیرسازی مابقی هم درحال اتمام است که امیدواریم در سه‌ماهه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه اتفاق بسیار خوبی در بحث توسعه ریلی کشور رخ داده که امید است باعث توسعه بخش‌های مختلف کشور شود، بخشی از آن را دو محور تهران به همدان- باشماق و تهران به اراک و باباکمال و نهایت کرمانشاه و خسروی دانست که با مسیر دوم اتصال به شبکه عراق به سمت کربلا شکل می‌گیرد.

خادمی با بیان اینکه مسیر سومی که طراحی شده کریدور شمال به جنوب در غرب کشور است که باید فعال شود، تأکید کرد: بنده به‌عنوان کارشناس معتقدم که اثر این کریدور برای کشور از کریدور شرق بیشتر است.

وی تصریح کرد: راه‌آهن باباکمال ابتدا قرار بود در جنوب ساخته شود، اما طبق مواردی که بود و با پیگیری مداوم نماینده این پروژه در تویسرکان احداث شد و توقف قطار به‌عنوان عامل هر توسعه‌ برای تبادل مسافر و بار در این شهرستان انجام می‌شود.

معاون مسافری راه‌آهن کشور نیز با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد مقصد قطارهای مسافری بین شهری کل کشور به مشهد است، اظهار کرد: امروز هم شاهد افتتاح قطار از تویسرکان به مشهد هستیم.

میرحسن موسوی افزود: سال گذشته بیش از 29 میلیون و 670 هزار مسافر از طریق راه‌آهن جابه‌جا شدند که رکورد جابه‌جایی مسافر شکسته شد.

وی تأکید کرد: از امروز برنامه توقف قطارهای مسافری رفت و برگشت مسافران مشهد به کرمانشاه در ایستگاه راه‌آهن باباکمال را برنامه‌ریزی کردیم، همچنین سهمیه خاصی برای فروش بلیت مسافری به‌صورت اینترنتی و حضوری صادر شده است‌.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس نیز با اشاره به اینکه حدود 10 سال پیش ایستگاه راه‌آهن باباکمال تنها برای باربری تعریف شده بود که با پیگیری بخش مسافربری هم به آن داده شد، گفت: تحقق پروژه زمان‌بر بود، اما به نحو مناسبی ساختمان ایستگاه راه‌آهن تکمیل شد و نخستین قطار مسافربری هم توقف کرد.

محمدمهدی مفتح با بیان اینکه این پروژه زیرساخت مهمی برای توسعه شهرستان است، بیان کرد: خوشبختانه تویسرکان در بخش‌های مختلف به‌ویژه صنعت در سال‌های اخیر توسعه بسیار خوبی داشته است، انتظار از مسئولان مربوطه در بحث فعالیت‌های صنعتی داریم که قطار به کمک اقتصاد تویسرکان بیاید.

فرماندار شهرستان تویسرکان نیز پروژه ایستگاه راه‌آهن باباکمال را از مهم‌ترین پروژه‌های تویسرکان در ایام‌الله فجر دانست و اظهار کرد: در دهه مبارک فجر حدود دو هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، خدماتی و عمرانی افتتاح و بهره‌برداری شد.

حسین افشاری با اشاره به اینکه پروژه راه دسترسی بوستان‌در به ایستگاه راه‌آهن باباکمال بهره‌برداری می‌شود، بیان کرد: این پروژه به طول 15 کیلومتر در راستای تسهیل رفت‌وآمد به ایستگاه افتتاح خواهد شد.

شناسه خبر 79522