شناسه خبر:79297
1402/11/18 09:51:33
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان همدان:

انتخابات جلوه‌ای از مردم‌سالاری دینی است

سپهرغرب، گروه سیاسی - پیام زمانی: رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات در کشور جلوه‌ای از مردم‌سالاری دینی است، خاطرنشان کرد: تاکنون 202 نفر از نامزد‌های مجلس شورای اسلامی برای قرار گرفتن در فهرست شورای ائتلاف استان همدان از طریق سامانه مربوطه یا به‌صورت کتبی، درخواست خود را ارائه داده‌اند.

یکی از شاخص‌های مهم جمهوری اسلامی ایران، اعتنا کردن به رأی و نظر مردم بوده که در آموزه‌های دینی نیز بر این موضوع تأکید شده است. حضرت امام خمینی (ره) از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی که کشور در شور و نشاط خاصی قرار داشت و مردم به‌خاطر از بین رفتن حکومت دو هزار و 500 ساله شاهنشاهی در جشن و شادی بودند، مسئله‌ای را با مسئولین وقت مطرح کردند و آن این بود که ساختار نظامی و مدل حکومتی را به رأی و نظر مردم بگذارند. هرچند در آن زمان افراد نسبت به این پیشنهاد امام خمینی (ره) واکنش نشان دادند و از ایشان درخواست تجدید نظر درخصوص این موضوع را داشتند، اما ایشان نه‌تنها از تصمیم خود منصرف نشده، بلکه دستور دادند که هرچه سریع‌تر انتخابات در سراسر کشور و با استفاده از تمامی نیروها و امکانات برگزار شود. در 22 بهمن‌ماه سال 1357 انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد و نهایتاً بعد از گذشت 47 روز در تاریخ 10 فروردین‌ماه 1358، همه‌پرسی به مدت دو روز در سراسر کشور انجام شد و در 12 فروردین‌ماه بعد از شمارش آرای موجود در صندوق‌های رأی، بیش از 98/2 درصد مردم خواستار جمهوری اسلامی ایران بودند. حضرت امام خمینی (ره) با این اقدام نشان دادند که رأی و نظر مردم دارای اهمیت زیادی است و از طرفی مردم نیز با رأی خود نشان دادند که دوست‌دار نظام و کشور بوده و هیچگاه صحنه را خالی نخواهند کرد. در نخستین سال انقلاب پنج انتخابات در سراسر کشور برگزار شد و هم‌اکنون که در ایام چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم، بیش از 40 بار مردم در صحنه انتخابات حاضر شده و نشان دادند که سرنوشت کشور برای آن‌ها مهم است؛ بر این اساس به‌طور میانگین هرساله یک انتخابات در کشور برگزار شده است.
انتخاباتی که حتی در ایام جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس هیچگاه تعطیل نشد و یا روز برگزاری آن به تعویق نیفتاد و مردم با تمامی فرازونشیب‌های موجود در کشور، دلسرد نشده و حماسه‌آفرینی کردند. حضور در انتخابات عرصه‌ای است که برای قدرت‌نمایی در سطح بین‌الملل دارای اهمیت زیادی بوده و از طرفی دشمنان قسم‌خورده نظام نیز همواره از این حضور، وحدت و انسجام مردم، ترس و واهمه داشته‌اند. وقتی انتخابات سال‌های گذشته را مرور می‌کنیم، در آن با مسائلی مواجه می‌شویم که قابل تأمل است؛ در سال 1388 با همه جنگ‌های داخلی و خارجی علیه نظام و کشور، بیش از 85 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند و برای یکبار دیگر به دشمنان ایران نشان دادند که نخواهند گذاشت آسیبی به این کشور وارد شود. این آمار مشارکت در انتخابات یا مشارکت بالای مردم در همه‌پرسی سال 1358، از بی‌نظیرترین آمار‌های مشارکت در سطح جهان است. در سال‌های اخیر نیز مردم نگذاشتند که عرصه انتخابات دچار خلل شود و در همین راستا خیلی از افراد تأثیر‌گذار و معتمد وارد عرصه شده و شروع به روشنگری و تبیین کردند. در این میان گروه‌های مردم‌نهاد یا سمن‌های خودجوش نیز به دنبال ارائه راهکار‌های قابل اجرا برای افزایش مشارکت بالا در انتخابات بودند و درخصوص مسئله انتخابات به‌خوبی توانستند پا به میدان بگذارند. یکی از این گروه‌ها که در سطح کشور نیز دارای اهمیت و جایگاه خاصی است، شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی بوده که نقش آن در سال‌های اخیر به‌وضوح قابل بیان و مشاهده است.
به همین منظور گفت‌وگویی با آقای محمد نباتی، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان همدان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به نقش اساسی این شورا در تصمیم‌گیری‌های مهم برای معرفی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی که واجد شرایط لازم هستند، عنوان کرد: بعد از جریان فتنه که در سال 1378 شکل گرفت، یاران انقلاب وارد عرصه شده و نگذاشتند که آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب و همدستانشان به اهداف خود برسند.
محمد نباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی را یکی از ارکان‌های مهم در انتخابات دانست و گفت: ما باید به دنبال راهکار‌های کم‌هزینه و قابل اجرا برای افزایش مشارکت عمومی مردم باشیم.
وی با تأکید بر جریان اصول‌گرایی و جمنا که قبل از شورای ائتلاف در سراسر کشور فعالیت داشتند، عنوان کرد: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در انتخابات سال‌های اخیر نقش قابل اهمیت و بسزایی داشته‌اند که هیچگاه این موضوع فراموش نخواهد شد.
وی با اشاره به فعالیت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در سراسر کشور، ادامه داد: هم‌اکنون آقای حداد عادل به‌عنوان رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کشور به‌صورت ویژه درحال پیگیری امورات مربوط به این شورا هستند.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان همدان شهدا را مایه خیر و برکت برای این مرز و بوم دانست و افزود: در استان همدان نیز  سردار شهید حاج‌میرزامحمد سلگی  از کسانی بود که محور این تشکیلات بوده و قبل از ایشان  در نام و قالب‌های دیگری فعالیت داشتند.
نباتی با بیان اینکه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در تمامی شهرستان‌های استان مشغول فعالیت است، بیان کرد: بعد از برگزاری مجمع شهرستانی و انتخابات هیئت‌رئیسه شهرستان، افراد منتخب به دبیرخانه شورای ائتلاف استان همدان معرفی می‌شوند تا در مجمع استانی بعد از برگزاری انتخابات استانی، مشغول به فعالیت شوند.
وی از فعالیت سه گروه در شورای ائتلاف استان در قالب جوانان، بانوان و پیشکسوتان خبر داد و گفت: تمامی افرادی که در این شورا دارای مسئولیت هستند، از طریق انتخابات بوده و به‌صورت انتصاب فرد خاصی نیست.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه تمامی معاونت‌ها، مسئولین کمیته‌ها و دفاتر نیز از طریق برگزاری انتخابات درحال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل اجرایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، اعضای حقیقی و حقوقی برای کارگروه انتخابات مشخص می‌شوند که اعضای حقوقی شامل هشت نفر و اعضای حقیقی شامل چهار نفر است و این چهار نفر را دو نفر از داخل شورا و دو نفر از بیرون شورا تشکیل می‌دهند ‌.
نباتی با اشاره به فعالیت کارگروه انتخابات در تمامی شهرستان‌های استان، عنوان کرد: در این کارگروه‌ها بعد از طی فرایندی، نامزد‌های نهایی مشخص می‌شوند و اسامی افراد منتخب به کارگروه انتخابات استان ارسال می‌شود ‌.
وی از ثبت‌نام 177 نفر از نامزد‌های مجلس شورای اسلامی استان همدان در سامانه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: این افراد کسانی هستند که مدارک خودشان را در سامانه مربوطه بارگذاری کرده‌اند و اسامی نیز از کارگروه انتخابات کشوری برای بررسی و مصاحبه تحویل کارگروه انتخابات استان همدان شده است.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه برخی از نامزد‌های مجلس شورای اسلامی در زمان مقرر اعلام آمادگی خود را در سامانه مربوطه انجام نداده‌اند، بیان کرد: افراد جامانده با مراجعه به کارگروه انتخابات شهرستان‌ها و با ارائه درخواست کتبی به این فرایند وارد می‌شوند که تاکنون 25 نفر نیز از طریق تقاضای کتبی، درخواست خود را ارائه داده‌اند.
نباتی با اشاره به ثبت‌نام و درخواست 202 نفر از نامزد‌های مجلس شورای اسلامی در سطح تمامی حوزه‌های انتخابی استان برای مصاحبه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان همدان، خاطرنشان کرد: در سطح استان 334 نفر از نامزد‌های مجلس شورای اسلامی تاکنون از طریق مراجع مربوطه تأیید صلاحیت خود را دریافت کرده‌اند.
وی فراخوان از نامزد‌های مجلس را براساس اولویت ثبت‌نام در سامانه مربوط به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی اعلام کرد و افزود: برای هرکدام از این نامزد‌ها حداقل 30 دقیقه زمان درنظر گرفته شده است تا در این جلسه فرد رزومه کاری، سوابق، برنامه‌ها و اهداف خود برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را شرح دهد.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه بعد از برگزاری جلسه اولیه اسامی پنج نفر از افراد که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند در مجمع شهرستانی عنوان می‌شود، بیان کرد: در مجمع شهرستانی نیز از نامزد‌های مجلس دعوت می‌شود و مجمع بعد از شنیدن برنامه‌ها، اهداف و رزومه کاری هر فرد، سه نفر را به مجمع استانی معرفی می‌کند که در حوزه‌های انتخابی دارای دو نماینده این عدد به 6 نفر افزایش می‌یابد.
نباتی حداقل حضور اعضای عمومی مجمع شهرستانی را در شهر‌های زیر 100 هزار نفر 120 نفر بیان کرد و گفت: در شهرستان‌های بالای 100 هزار نفر نیز حداقل 150 نفر از اعضای مجمع باید در انتخابات مجمع شرکت کنند که جلسه به رسمیت شناخته شود.
وی از برگزاری مجمع استانی بعد از مجمع شهرستانی خبر داد و گفت: در مجمع استانی نیز با بررسی رزومه، برنامه و اهداف افراد، نسبت به انتخاب فرد واجد شرایط اقدام شده و درنهایت از استان همدان 9 نفر به شورای ائتلاف مرکزی معرفی می‌شوند.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه در شورای ائتلاف مرکزی از رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی هر استان نیز برای بررسی پرونده نامزد‌ها دعوت می‌شود، خاطرنشان کرد: بعد از تأیید اسامی افراد منتخب در شورای مرکزی، فهرست منتخبین به وزارت کشور ارسال می‌شود.
نباتی انتخاب نامزدهای مجلس خبرگان رهبری برای فهرست شورای ائتلاف اسلامی را از اختیارات جامعه مدرسین حوزه علمیه دانست و گفت: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان هیچ نقشی در انتخاب نامزد‌های مجلس خبرگان رهبری نداشته و این مسئولیت برعهده جامعه مدرسین حوزه علمیه است.
وی با اشاره به وجود هفت حوزه انتخابی در 10 شهرستان استان همدان، بیان کرد: تاکنون از حوزه انتخابی همدان و فامنین 57 نفر، ملایر 37 نفر، بهار و کبودراهنگ 27 نفر، نهاوند 16 نفر، تویسرکان 16 نفر، رزن و درگزین 13 نفر و اسدآباد 11 نفر در سامانه ثبت‌نام شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای قرار گرفتن در فهرست این شورا درخواست خود را ارائه و مدارک مربوطه را بارگذاری کرده‌اند.
همان‌طور که اشاره شد، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در راستای افزایش مشارکت مردم در انتخابات به دنبال شناسایی نامزد‌های دارای اهداف و برنامه بوده و در این خصوص تمامی نامزد‌های مجلس شورای اسلامی می‌توانند وارد فرایند این شورا شده و بعد از طی مصاحبه و شرکت در انتخابات مجامع، وارد فهرست این شورا شوند. این شورا برای هر نامزد در ابتدای تشکیل پرونده و مصاحبه، شرایطی را مد نظر دارد که باید نامزد بر آن اساس اقدام و به تعهدات خود در این زمینه عمل کند. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان همدان نیز از سال 1396 به همت سردار شهید حاج‌میرزامحمد سلگی راه‌اندازی شده و از همان ابتدا براساس دستورالعمل‌های مربوطه، اقدام به جذب افراد در سه گروه جوانان، بانوان و پیشکسوتان کرده و درنهایت بعد از برگزاری انتخابات، اعضای اصلی آن مشخص می‌شود. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همواره به دنبال اعتمادسازی در بین مردم بوده و بالا بردن سطح مشارکت مردم در انتخابات را مد نظر دارد. از طرفی به دنبال این است که افراد شایسته، اصلح، متعهد و متخصص را از بین نامزد‌ها شناسایی کرده و مجلسی انقلابی در کشور فعالیت کند.

شناسه خبر 79297