شناسه خبر:79275
1402/11/18 08:49:04
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان خبر داد:

معرفی 19 منطقه نمونه و 6 پردیس گردشگری در استان برای سرمایه‌گذاری

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: 19 منطقه نمونه و 6 پردیس گردشگری در استان برای سرمایه‌گذاری درنظر گرفته شده است و همه اطلاعات آن‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

سپهرغرب، گروه گردشگری - شهره کرمی : محسن معصوم‌علیزاده روز گذشته در نشست خبری که در محل هتل باباطاهر برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر، اظهار کرد: کشور ما در یازدهم اسفندماه فضایی را رقم خواهد زد که نشان‌دهنده حکومت مردم بر مردم است و حضور حداکثری در انتخابات آینده را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه پرونده ثبت جهانی هگمتانه سال گذشته به یونسکو ارسال شد، ابراز کرد: بعد از حضور یک‌هفته‌ای ارزیابان یونسکو، گزارش‌های لازم تهیه و به یونسکو ارسال شد؛ البته قبل از حضور ارزیابان اقدامات اغناسازی انجام شد و ثبت جهانی یک کار بین بخشی و بین همه دستگاه‌ها بود.

این مقام مسئول با عنوان اینکه جهت اقدامات عمرانی حدود 44 میلیارد تومان برای احیای بافت تاریخی همدان از اعتبارات سفر هزینه شده است، افزود: این هزینه شامل مرمت کاروان‌سراهای مختلف، آسفالت معابر در داخل هگمتانه و در میدان جنبی و خیابانی که به میدان منتهی می‌شد، است.

وی ادامه داد: حذف سه طبقه حوزه هنری کار بزرگ‌تری بود که در این ایام انجام شد؛ بهسازی و سامان‌دهی هگمتانه و تعریف فرآیند کاری و سایر اقدامات، ازجمله مواردی بود که برای آماده‌سازی انجام شد.

معصوم‌علیزاده تأکید کرد: هیچ‌وقت کار ثبت جهانی تمام نشده و این مهم آغاز یک رویداد بزرگ برای همدان است. پرونده بعد از ارسال ارزیابی و به سؤالات مطرح‌شده از سوی آن‌ها توسط وزارتخانه پاسخ داده شد و پیگیری‌ها ادامه دارد.

   درنظر گرفتن 23 میلیارد تومان از منابع ملی برای موزه منطقه‌ای غرب و مخزن امن

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به موزه منطقه‌ای غرب و مخزن امن، تصریح کرد: برای این امر اعتباراتی تعیین شده و از سال گذشته 23 میلیارد تومان از منابع ملی به آن تزریق شده و کار درحال انجام است.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه تلاش شده تا مخزن را فعال کنیم، اظهار کرد: کار مخزن تمام شده و سنگ و سفال‌های قطعه بزرگی که در هگمتانه در فضای باز رها شده بود به آن انتقال یافته؛ تلاش ما بر این است که کل اشیای تاریخی به مخزن منتقل شود.

   پیگیری 111 پروژه مرمت و احیای بناهای تاریخی

وی با اشاره به اینکه درنظر داریم از بخش خصوصی برای مرمت و احیای بناهای تاریخی بهره‌مند شویم، گفت: 111 پروژه با اعتباری بالغ‌بر 85 میلیارد تومان در سال گذشته محقق شده است. خوشبختانه تعامل بسیار خوبی بین میراث فرهنگی، شهرداری و اداره راه و شهرسازی برای حفظ بافت تاریخی وجود دارد و می‌بایست ملاک اجرای طرح‌ها در شهرداری‌ها، رعایت ضوابط میراث فرهنگی در بافت‌های تاریخی باشد.

وی در تشریح سایر کارهای انجام‌شده در حوزه‌های مختلف افزود: 82 اثر منقول و غیر منقول را در فهرست آثار ملی ثبت کردیم، 151 کارگاه فعال و 30 مسجد نیز از بناها و بافت‌های فرهنگی در کل استان مرمت شدند، دو کاروان‌سرای تاج‌آباد و فرسفج نیز در میراث جهانی ثبت شدند.

  معرفی 5 پرونده برای ثبت در آثار ملی به وزارتخانه

معصوم‌علیزاده با عنوان اینکه پنج پرونده برای ثبت در آثار ملی به وزارتخانه معرفی شدند، اظهار کرد: کاروان‌سرای جلدی، مسجد خاتون ملایر، مسجد باباطاهر، خانه دکتر اذکایی و عمارت کلاه‌فرنگی ازجمله این آثار هستند.

وی با اشاره به اینکه موزه‌های بوعلی‌سینا و هگمتانه نیز احیا شدند، افزود: ما به دنبال مستندسازی اموال منقول تاریخی فرهنگی هستیم که تاکنون یک‌هزار و 745 مورد از این اموال مستندسازی شده است.

این مقام مسئول از 6 فصل کاوش باستان‌شناسی در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: کاوش راسته پوستی‌زاده‌ها، تعیین عرصه و کاوش فصل هفتم لائودیسه نهاوند ازجمله این موارد بوده است؛ همچنین 113 اثر در محدوده ثبت جهانی تعیین عرصه و حریم شدند.

معصوم‌علیزاده با تأکید بر اینکه باید برای تصمیم‌گیری‌در بافت نگاه ما از سنتی به سمت نگاه فناورمحور تغییر کند، گفت: همه اطلاعات بافت تاریخی در سامانه‌ای بر پایه اطلاعات GIS قرار گرفته است و هر نقطه از بافت تاریخی در همدان از خطوط و عرصه میراثی گرفته تا موقعیت پلاک‌های ثبتی و واجد ارزش و نقشه گردشگری بافت تاریخی را به افراد و سازمان‌ها ارائه خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه زیرساخت در حوزه میراث فرهنگی به سرمایه‌گذاری نیاز است، ابراز کرد: در همین راستا 21 مورد صدور مجوز برای احداث انواع تأسیسات گردشگری و تسهیل‌گری برای اجرای پروژه‌های اقامتی اثرگذار تفریحی شامل پنج مجتمع گردشگری و پنج هتل، داشته‌ایم؛ حجم‌ سرمایه‌گذاری حدود 24 هزار میلیارد ریال بوده و اشتغال برای یک‌هزار و 917 نفر را به دنبال داشته‌اند که تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهند رسید.

این مقام مسئول گفت: 19 منطقه نمونه و 6 پردیس گردشگری در استان برای سرمایه‌گذاری درنظر گرفته شده است و همه اطلاعات آن‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

   راه‌اندازی بازارچه‌‎های دائمی صنایع دستی در ورودی همدان، ملایر و نهاوند

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی مقرر شده بود در ورودی و خروجی شهرها بازارچه‌‎های دائمی صنایع دستی برگزار شود، اظهار کرد: به همین منظور در ورودی همدان، ملایر و نهاوند این بازارچه‌‎ها احداث خواهند شد و به صنعت‌گران و هنرمندان همدانی در محل شهرک صنفی صنعتی بوعلی دو، تعداد 98 قطعه 50 متری برای احداث کارگاه، فروشگاه و نمایشگاه اختصاص یافته است که با قیمت مناسب و وام به آن‌ها داده خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: برپایی 258 غرفه در نمایشگاه ملی صنایع دستی از دیگر کارهای انجام‌شده است که ما جزء یکی از 10 استان برگزیده در این حوزه بودیم. برگزاری رویداد سه گام و حضور 14 اثر ما در آن، برگزاری جشنواره مبل و منبت، گرامیداشت سه هنرمند صنایع دستی، آموزش یک‌هزار و 100 نفر در حوزه صنایع دستی و امضای تفاهم‌نامه برای مهارت‌آموزی با نیروهای مسلح، از دیگر کارهای این سازمان بوده است.

   انتخاب لالجین به‌عنوان آزمونه (پایلوت) و پیشران در زمینه سفال و سرامیک در سطح ملی

وی با اشاره به اینکه انتخاب لالجین به‌عنوان آزمونه (پایلوت) و پیشران در زمینه سفال و سرامیک در سطح ملی انجام شده است، تأکید کرد: برگزاری جشنواره سه گام طی سال آینده در همدان خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه نمایشگاه گردشگری از 23 تا 26 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: همه ادارات و هر کسی که بتواند ظرفیتی از همدان را معرفی کند، باید در این نمایشگاه حضور داشته باشند. همچنین اتاقی برای تولید محتوا درنظر گرفته شده است تا بتوانیم همدان را در فضاهای مختلف معرفی کنیم.

وی افزود: یک هیئت ازبکستانی در نمایشگاه حضور خواهند یافت که با محوریت گردشگری همدان با ما دیدار خواهند کرد.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه امسال با عقد قرارداد تهیه طرح جامع گردشگری استان را در دست اقدام داریم، اعلام کرد: تا پایان دی‌ماه دو میلیون و 940 هزار نفر از گردشگران داخلی از جاذبه‌های استان و 13 هزار و 881 نفر از گردشگران خارجی از تأسیسات دارای مجوز میراث فرهنگی استان بازدید کرده‌اند.

وی درخصوص غار علیصدر توضیح داد: مزایده غار علیصدر به‌زودی برگزار خواهد شد و فرآیند قانونی آن طی می‌شود.

این مقام مسئول درخصوص خانه‌های تاریخی افزود: کار خانه‌های تاریخی استان همدان درحال پیگیری و گذراندن مراحل حقوقی است.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه امسال دو میلیارد تومان از محل اعتبارات تخصیصی سفر برای مرمت مسجد جامع درنظر گرفته شده است، گفت: موضوعات مطرح‌شده در این خصوص به سنوات گذشته باز‌می‌گردد و ما مستمر از آثار تاریخی بازدید داریم.

این مقام مسئول درخصوص وضعیت سرویس‌های بهداشتی در سطح استان افزود: یک‌هزار و 256 چشمه در استان شناسایی شده که از این میزان شرکت مادرتخصصی با هشت دستگاه و 78 چشمه، مساجد و بقاع متبرکه 12 دستگاه با 130 چشمه، مجتمع‌های خدمات رفاهی با 42 دستگاه و 390 چشمه، موزه‌ها و پایگاه‌ها با 11 دستگاه و 57 چشمه و سایر مراکز با 46 دستگاه و 601 چشمه درحال فعالیت هستند که مستمر بازرسی می‌شوند.

شناسه خبر 79275