شناسه خبر:78904
1402/11/9 10:38:39
یک قاری قرآن همدانی در گفت‌وگو با سپهرغرب عنوان کرد:

قرآن کتاب نور و آیات ناب عشق است

سپهرغرب، گروه مشکات - پیام زمانی: یک قاری قرآن نوجوان همدانی با اشاره به تأثیر قرآن در اخلاق و رفتار افراد و تغییر نگرش آن‌ها نسبت به زندگی کردن در دنیا، بیان کرد: قرآن کتاب نور و آیات ناب عشق است؛ قرآن خواندن باعث برکات زیادی در زندگی انسان‌ها شده و موجب صیقل دادن دل نیز می‌شود.

قرآن کریم به‌عنوان معجزه پیامبر گرامی اسلام (ص) و امانتی که به دست مسلمان‌ها سپرده شده است، تأثیرات زیادی در زندگی انسان‌ها داشته و باعث نورانی شدن دل‌ها نیز می‌شود. خداوند متعال با نزول آیات وحی به پیامبر مهربانی‌ها، مسیر حق و باطل را برای ما مشخص کرده است تا با تمسک یافتن به این کتاب آسمانی، دچار گمراهی نشویم. قرآن کریم برای همه ابعاد زندگی انسان برنامه داشته و پیروی از دستورات خداوند که در این کتاب آمده، باعث می‌شود بدانیم هدف از خلقت انسان چیست و ویژگی ممتاز آن در مقایسه با سایر موجودات در چه چیزی است؟ اینکه خداوند متعال انسان را به‌عنوان اشرف مخلوقات برمی‌گزیند و مقام او را از همه آفرینندگان بالاتر قرار می‌دهد، تا جایی که شیطان به او حسادت می‌ورزد، به انسان سجده نمی‌کند، از دستور الهی سرپیچی کرده، قسم می‌خورد که تا همیشه انسان را وسوسه کند و به سراغ حضرت آدم و حوا رفته و آن‌ها را فریب می‌دهد و همین فریب شیطان باعث می‌شود حضرت آدم جایگاه واقعی خود را از دست دهد و دیگر مسائل و آموزه‌ها، در قرآن کریم آمده است.

حلال و حرام دنیا را خداوند در قرآن معرفی کرده و حتی سرنوشت کسانی که دچار گناه و لذت‌های زودگذر شده‌اند را به‌عنوان پند و اندرز برای ما بیان کرده تا از راه مستقیم خارج نشویم و در مسیر الهی ثابت‌قدم بمانیم. اهل بیت (ع)، علمای دین و بزرگان ما همواره به خواندن قرآن توصیه کرده‌اند و حتی از ما خواسته‌اند که به اندازه توان از این سرچشمه رحمت، خودمان را سیراب کنیم و به اندازه درک و فهم خود از آن برای داشتن یک زندگی سعادتمند، بهره‌مند شویم.

در بین مسلمانان، قاریان و حافظان قرآن از جایگاه بالا و والایی برخوردار هستند، چراکه علاوه‌بر خواندن قرآن و تدبر در آیات این کتاب الهی، دیگران را نیز با حقایق قرآن آشنا می‌کنند و صدای دلنشین آن‌ها باعث می‌شود که ما با انگیزه فراوانی به سوی قرآن برویم و در آن بیشتر تدبر داشته باشیم. نوجوانان و جوانان نیز از قرائت قرآن بی‌نصیب نبوده و در این راه علاوه‌بر کسب ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری و فهم درست از آیات (که هرکدام دنیایی از حقایق و نصایح را در خود جای داده است)، باعث افتخارآفرینی هم شده‌اند و علت موفقیت خود را نظر و لطف خداوند متعال می‌دانند و تأثیرات همین قرآن خواندن و در مسیر قرآن بودن را برای دیگران نیز تبیین می‌کنند.

استان همدان نیز با سابقه قرآنی و فرهنگی خود، همواره دارای افراد توانمند و فعال قرآنی زیادی بوده و در این استان، علاوه‌بر تربیت قاریان و حافظان قرآن، جلسات قرآنی متعددی نیز به‌صورت مردمی و خودجوش فعالیت دارند و همین جلسات باعث شده است که خیلی از نوجوانان و جوانان با قرآن بیشتر آشنا شوند و حتی بسیاری از فعالان و نخبگان قرآنی ما که حائز رتبه‌های برتر استانی، ملی و بین‌المللی شده‌اند، از دل همین جلسات قرآن بیرون آمده‌اند. خانواده‌ای بیش از 30 سال، خانه خود را وقف برگزاری جلسات خانگی قرآن کرده یا یک خانواده دیگر به‌عنوان خیر قرآنی، از برنامه‌های نوجوانان و جوانان با محوریت قرآن حمایت می‌کند. همه این اتفاقات خوب و اساسی یک پشتوانه بزرگ داشته و این پشتوانه نیز همان قرآن است که باعث شده مردم با تمامی ناملایمات زندگی و فرازونشیب‌های فراوان آن، در مسیر خدا و اهل بیت (ع) استقامت داشته باشند و بدانند که مسیر آن‌ها قرآنی و الهی است.

قرآن کریم به‌عنوان یک شفادهنده عمل و همه را مجذوب خودش می‌کند؛ از کودک در گهواره گرفته تا شخصی که در بستر بیماری است و می‌داند که امیدش تمسک یافتن به قرآن است. نوجوانان ما با حضور در جلسات و محافل قرآنی که بیشتر با تشویق پدر و مادر اتفاق می‌افتد، عاشق قرآن می‌شوند و قرآن نیز یک چراغ روشنی است تا آن‌ها بتوانند همواره در مسیر این کتاب الهی، استوار و ثابت‌قدم باشند. حضرت علی (ع) نیز از همان دوران کودکی در دامن پیامبر پرورش یافته و نخستین کسی بود که با دعوت پیامبر، دین مبین اسلام را پذیرفت و در تمامی سختی‌های آن زمان، دست از اسلام و پیامبر (ص) برنداشت و توانست از کسانی باشد که قرآن را با کتابت کردن، از گزند تحریف و فراموشی حفظ کند.

هرچند برخی از جاهلان و نادانان از قرآن به نفع خود تفاسیر متعددی داشته و باعث ضربه زدن به اسلام شده‌اند، اما همچنان بعد از گذشت هزاران سال از نزول آیات آن، به‌عنوان یک کتاب کامل و جامع قابل استناد است و آیات آن محدود به زمان یا مکان خاصی نیست که به فراموشی سپرده شود. در آستانه ولادت با سعادت مولی‌الموحدین حضرت علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) و روز پدر، گفت‌وگویی با یک نوجوان همدانی که از 9 سالگی قرائت قرآن را شروع کرده و توانسته است برای شهر ما مایه سربلندی و افتخار باشد، داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

   لطفاً خودتان را معرفی کنید.

بنده یاسین پورغیاثیان هستم؛ فرزند امیرمحسن، متولد 15 بهمن‌ماه سال 1385 در شهر همدان. دوران ابتدایی خود را در مدارس امیرکبیر، خواجه‌نصیر و استقلال و دوره متوسطه‌ اول را در مدرسه‌ علمی گذرانده‌ام و هم‌اکنون در مدرسه‌ علامه‌ حلی 2 (متوسطه‌ دوم) در پایه یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی مشغول به تحصیل هستم.

   قرائت قرآن را از چندسالگی آغاز کردید؟

بنده به توفیق خداوند، حدود هشت سال است که خادم و قاری قرآن کریم هستم و از 9 سالگی به‌طور جدی به این عرصه ورود پیدا کردم.

   چه عاملی باعث شد که به سمت قرآن بروید؟

در وهله‌ نخست، لطف و عنایت خداوند و در مراحل بعدی تلاش و پیگیری‌های زیاد والدین عزیزم بود؛ به خاطر دارم با پدرم هر هفته در جلسات قرآن سطح شهر همدان شرکت می‌کردم یا مادرم در دوران کودکی با بنده سوره‌های کوچک قرآن رو حتی در مسیر رفت‌وآمد به مدرسه، کار می‌کردند تا آن‌ها را حفظ کنم.

   آیا در کنار قرائت قرآن، حفظ قرآن هم انجام می‌دهید؟

بله، مدتی مشغول به این امر بودم، اما متأسفانه توفیق پیدا نکردم که ادامه بدهم؛ البته مد نظرم هست که إن‌شاء‌الله در آینده‌ای نه‌چندان دور حافظ کل قرآن هم باشم.

   مدرسه و به‌طور کل وزارت آموزش‌وپرورش در تشویق یا هدایت شما به این مسیر چقدر مهم بود و به نظر شما آموزش‌وپرورش تا چه اندازه می‌تواند در قرآنی کردن دانش‌آموزان مؤثر باشد و در این عرصه تاکنون چگونه عمل کرده است؟

مسلماً مدرسه و نهاد‌هایی مانند آموزش‌وپرورش در تشویق کردن یا انگیزه دادن به افراد نقش بسزایی دارند. چراکه تمامی کودکان وارد مدرسه شده و به مدت 12 سال با این فضا در ارتباط هستند و قطعاً مربیان مدرسه می‌توانند با اجرای برنامه‌های قرآنی که کلیشه‌ای نباشند، دانش‌آموزان را تشویق به قرآن خواندن و شرکت در مسابقات قرآنی کنند. اکنون نیز آموزش‌وپرورش برنامه‌های خوبی برای دانش‌آموزان از قبیل برگزاری محافل انس با قرآن، کارگاه‌های قرآنی و مسابقات قرآن و معارف اسلامی دارد که به سهم خودم از زحمات این عزیزان تشکر و قدردانی می‌کنم.

   روزانه چه مقدار از قرآن کریم را تلاوت می‌کنید؟

معمولاً قرائت قرآن از برنامه‌های روزانه بنده است، اما به توصیه‌ استادم روزانه باید یک ساعت تمرین داشته باشم.

   قرائت قرآن چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟

خدا را بسیار شاکرم که این افتخار نصیبم شد و قطعاً هر کسی که در این وادی باشد، سخن بنده را تأیید می‌کند که تلاوت قرآن و انس با کلام وحی،آثار و برکات فراوانی چه ازلحاظ معنوی و اخروی و چه ازلحاظ مادی در زندگی او دارد که زبان از وصف آن قاصر است.

   هم‌زمان با قرائت قرآن، برنامه‌ریزی شما برای یادگیری دروس مدرسه به چه شکلی بوده است؟

جلسات قرآنی که در آن شرکت می‌کنم، یک روز در هفته برگزار می‌شود و هیچ تداخلی با درس و مدرسه‌ام ندارد و حتی قرآن به بنده انگیزه می‌دهد که با جدیت بیشتری مسائل درسی و تحصیلی خود را پیگیری کنم؛ تا جایی که توانستم با معدل بالا و کسب رتبه بسیار خوب، در مدرسه علامه حلی 2 که یکی از مدارس استعداد‌های درخشان همدان است، پذیرفته شده و در آن مشغول به تحصیل باشم.

   نقش پدر و مادر و سایر اعضای خانواده را در قرائت قرآن بفرمایید؟

همان‌طور که گفتم، پدر و مادرم مشوق اصلی بنده برای قدم گذاشتن در این مسیر بودند و آن‌ها من را با این کتاب وحی آشنا کردند و اگر حمایت و تشویق‌های همیشگی والدینم نبود، نمی‌توانستم در این مسیر موفق باشم. دعای خیر پدر و مادر در حق فرزندان خود تأثیرات زیادی دارد که در قرآن نیز بر این موضوع تأکید شده است و چه چیزی بهتر از اینکه والدین برای فرزند خود دعا کنند که او در مسیر قرآن و اهل بیت (ع) باشد.

   برنامه‌ریزی شما برای قرائت قرآن به چه شکلی بوده است؟

توصیه‌ای که اساتید قرآن از ابتدا به بنده داشتند این بود که باید از یک قاری برجسته‌ مصری تقلید کنم تا بتوانم به سطح قابل قبولی از قرائت قرآن برسم و اکنون نیز به‌واسطه الحان و نغماتی که آموختم، خودم تلاوت می‌کنم.

   تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده و حائز رتبه شده‌اید؟

به لطف خداوند متعال و با مدد اهل‌ بیت (ع) توانسته‌ام تاکنون رتبه‌های قرآنی متعددی را کسب کنم که از آن‌ها می‌توان به کسب مقام نخست کشوری در مسابقات تلویزیونی اسرا، مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزی و کنگره‌ سراسری قرآن کریم مدارس استعدادهای درخشان، کسب مقام دوم کشوری در مسابقه‌ تلویزیونی ترنم و کسب مقام سوم کشوری در مسابقه‌ فرازهای آسمانی اشاره کرد. همچنین در سی‌وششمین دوره‌ مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هم افتخار دعوت و قرائت قرآن داشته‌ام.

   اگر از شما بخواهند یک نفر را به‌عنوان الگوی موفق معرفی کنید، چه کسی خواهد بود؟

مطمئناً الگوی من، یک نفر نیست و الگوی خود را تمامی افرادی می‌دانم که در این مسیر قدم برداشته و موفقیت‌های زیادی را کسب کرده‌اند.

   برنامه شما برای آینده چیست؟

در کنار قرائت قرآن به کسب مفاهیم ارزشمند قرآنی نیز علاقه‌مند بوده و همچنین دانش‌اندوزی علمی نیز برایم بسیار مهم است و در کنار تلاوت، این دو مورد را با لطف خداوند و با جدیت تمام پیگیری خواهم کرد.

   توصیه شما به نوجوانان و جوانان چیست؟

از تمامی هم‌سن‌وسال‌های خودم درخواست می‌کنم تا بیشتر با قرآن مأنوس باشند و آثار پُر از خیر آن را در زندگی حس کنند، چراکه تا در این مسیر قدم نگذاری، نمی‌توانی لذت آن را بچشی.

   توصیه شما به خانواده‌ها برای تربیت قرآنی فرزندشان چیست؟

البته بنده کوچک‌تر از آن هستم که بخواهم توصیه‌ای کنم، اما پیشنهادم این است که نوا‌های مذهبی ازجمله تلاوت قرآن در خانه و منزل زیاد پخش شود تا فرزندان به‌تدریج علاقه‌مند بشوند و همین مسئله بود که بنده را نیز در طی مسیر قرآن، مصمم‌تر کرد.

   نوجوانان و جوانان برای قرائت قرآن از کجا شروع کنند؟

آغاز این کار، علاوه‌بر اینکه علاقه و عشق می‌طلبد، نیازمند وجود استعداد در زمینه‌ صوت و بعد از آن پرورش تلاوت با تلاش و استفاده از اساتید مجرب است. به نظر من، اگر این شرایط را داشته باشیم، می‌توانیم در این راه گام برداریم.

   اساتید قرائت شما چه کسانی بودند و سبک قرائت شما الگوبرداری از چه کسی بوده است؟

در محضر استاد محمد صالحی‌صابر و استاد مهدی ساعد تلمذ می‌کنم و پیرو سبک قرائت استاد مصطفی اسماعیل، از برترین قاریان جهان اسلام هستم.

   درباره حمایت مسئولان و نهاد‌های قرآنی به‌ویژه اداره اوقاف و امور خیریه هم اگر توضیحی دارید، بفرمایید.

امیدوارم مسئولان و متولیان امر توجه بیشتری به علوم قرآنی در جامعه داشته باشند؛ چراکه توجه به این موضوع، قطعاً تأثیر بسیار زیادی در همه‌ امور خواهد داشت و اداره اوقاف و امور خیریه بیشتر در مسائل قرآن ورود داشته باشد، چراکه ایران دارای استعداد‌های بسیار زیادی است که شکوفا نشده‌اند و گمنام مانده‌اند.

همان‌طور که در این گفت‌وگو اشاره شد، تلاوت قرآن از دوران کودکی تأثیر بسیار زیادی در زندگی فرد دارد و همچنین می‌تواند به آدمی کمک کند تا با آرامش خاطر در دیگر عرصه‌ها نیز خوش بدرخشد. قلب کودکان و نوجوانان مانند زمین‌های آماده‌ای است که هر چیز در آن‌ها کاشته شود، می‌پذیرند و چه بهتر که از همان اوان کودکی آن‌ها را با خواندن قرآن مأنوس کنیم تا علاوه‌بر فراگیری قرآن، باعث رشد اخلاقی آن‌ها نیز بشویم.

تحقیقات نشان داده است کودکانی که از کودکی با معارف اسلام و قرآن آشنا می‌شوند، در زندگی کمتر دچار مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌شوند و حتی در تصمیم‌گیری‌های مهم از قبیل ادامه تحصیل، انتخاب رشته، ازدواج و اشتغال نیز بهتر از دیگران عمل می‌کنند. یکی از دغدغه‌های خیرین نیز باید این باشد که در ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی مشارکت کنند و بدانند که کمک کردن در زمینه آموزش قرآن علاوه‌بر ثوابی که دارد و یک باقیات الصالحات است، یک حرکت خداپسندانه‌ای بوده که با این کار دیگران نیز تشویق به انجام فعالیت با محوریت قرآن می‌شوند. ضروری است که مؤسسات قرآنی و کانون‌های قرآن‌محور در سطح روستاها و شهر‌ها افزایش یابند و بتوانند با ارائه برنامه‌های درازمدت، جهت جذب و هدایت کودکان و نوجوانان با استعداد قرآنی، مؤثر باشند. اینکه همواره نگاه ما به سمت ادارات متولی برنامه‌های قرآنی باشد، درست نیست و قطعاً نیاز است که خودمان نیز در این زمینه به فکر باشیم.

در شهر همدان جلسات متعدد قرآن وجود داشته و در خیلی از موارد بهتر از ادارات و نهاد‌ها عمل کرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به جلسات مکتب امام زمان (عج) یا انوارالزهرا (س) اشاره کرد که همه بر پایه حمایت‌های مردمی، نیکوکاران و خیرین است و متربیان بسیار خوبی را در سال‌های اخیر پرورش داده‌اند؛ این جلسات از قبل انقلاب در شهر همدان فعال بوده و حتی جوانان قرآنی رشدیافته از این جلسات در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هشت‌ساله نیز خوش درخشیده‌اند. استفاده از ظرفیت عظیم جوانان و همچنین بهره‌مندی از تجربیات ارزنده بزرگ‌سالان می‌تواند در رشد برنامه‌های قرآنی مؤثر باشد تا مردم بیشتر با این کتاب آسمانی آشنا شوند. 

شناسه خبر 78904