شناسه خبر:78822
1402/11/7 10:37:26

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: سرشماری زمستانه از پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی در 14 سایت منابع آبی کردستان آغاز شد.

اقبال حمیدی اظهار کرد: سرشماری پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی از دهه دوم دی‌ماه سال جاری در استان آغاز و تا 11 بهمن ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: این سرشماری توسط کارشناسان این اداره‌کل، محیط بانان و تعدادی از پرنده شناسان متخصص در منابع آبی و سدهای استان به ویژه در تالاب زریوار مریوان انجام می‌شود.

به گفته وی، تالاب زریوار به‌واسطه برخورداری از شرایط زیستی مناسب، امنیت و آب و غذای کافی به یکی از زیستگاه‌های امن برای بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر تبدیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان با بیان اینکه سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی به‌منظور دستیابی به آمار دقیق، تعداد گونه‌ها، ترکیب جمعیتی گونه‌ها، بررسی تغییرات احتمالی در کانون‌های جمعیتی پرندگان و اطلاع از شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و همچنین بررسی میزان سلامتی زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

حمیدی تصریح کرد: در سرشماری سال گذشته سد سقز با 11 هزار و 163 پذیرای بیشترین جمعیت پرنده مهاجر آبزی و کنارآبزی بود و تالاب بین‌المللی زریوار با 57 گونه مختلف پذیرای بیشترین تنوع پرنده بوده است.

شناسه خبر 78822