شناسه خبر:75261
1402/8/9 10:24:55

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: از مجموع حدود 800 هزار تن محصول تولیدی چغندر قند، 55 درصد جذب کارخانه‌های قند خارج از استان شده و مابقی در کارخانه‌های قند استان فرآوری می‌شود.

فرهاد شریفی روز یکشنبه اظهار کرد: ظرفیت کارخانه‌های قند استان 360 هزار تن در سال و مجموع تولید چغندر قند استان سالانه بیش از 800 هزار تن است.

وی با بیان اینکه اکنون 2 واحد کارخانه قند در استان کرمانشاه فعال است، گفت: کارخانه قند بیستون با ظرفیت روزانه 2 هزار و 300 تن و در مجموع 230 هزار تن در سال و کارخانه قند اسلام آباد با ظرفیت روزانه هزار و 300 تن و ظرفیت سالانه 130 هزار تن هم اکنون در حال فعالیت هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یادآور شد: در سال جاری کارخانه‌های طرف قرارداد خارج استان جهت خرید چغندر قند بهاره شامل کارخانه‌های قند خاورمیانه خوزستان، قزوین، بنیاد اصفهان، همدان، نقش جهان اصفهان و اهواز است.

شریفی ادامه داد: در سال جاری 12 هزار و 238 هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به زیر کشت چغندر قند بهاره رفت که در مقایسه با سال گذشته سه هزار و 151 هکتار کاهش نشان می‌دهد.

  کاهش 200 هزار تنی تولید چغندر قند در استان

وی افزود: این میزان کاهش زیر کشت چغندر قند در استان به دلیل الگوی کشت ابلاغی از سوی وزارت خانه اعمال شد که با هدف صرفه جویی در مصرف آب به عنوان یکی از محصولات پرآب بر صورت گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از مجموع این میزان اراضی زیر کشت چغندرقند بهاره بیش از 800 هزار تن محصول برداشت شود که در مقایسه با پارسال بیش از 200 هزار تن کاهش نشان می‌دهد.

شریفی میانگین برداشت این محصول را 70 تن در هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با پارسال در هر هکتار 2 تن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه چغندر قند در استان به صورت بهاره و پاییزه کشت می‌شود اضافه کرد: در کشت پاییزه این محصول نیز امسال از مجموع هزار و 237 هکتار از اراضی زیر کشت در مجموع بیش از 81 هزار و 500 تن برداشت شد.

  رتبه چهارم استان کرمانشاه در تولید چغندر قند در کشور

شریفی با بیان اینکه استان کرمانشاه هم اکنون در تولید چغندرقند در کشور رتبه چهارم را در اختیار دارد گفت: به دلیل جلوگیری از واردات شکر و اینکه جزو محصولات راهبردی محسوب می‌شود محصولی به عنوان کشت جایگزینی برای آن هنوز معرفی نشده است.

شناسه خبر 75261