شناسه خبر:75028
1402/8/2 12:51:11

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بهای گندم خریداری‌شده از کشاورزان استان به طور کامل پرداخت شد.

پیمان اسکندری روز دوشنبه در مراسم آغاز به‌کار پنجمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت که در شهرستان قروه برگزار شد، اظهار کرد: بهای گندم خریداری‌شده از گندمکاران استان افزون بر 170 هزار میلیارد ریال بود که به طور کامل این مبلغ به حساب کشاورزان واریز شد.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه در کشور برآورد خرید 11 میلیون تن گندم وجود نداشت و اعتبار مشخص شده برای خرید تضمینی این محصول کافی نبود به همین دلیل پرداخت مطالبات گندمکاران با تأخیر انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه قروه و دهگلان در حوزه تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی از شهرستان‌های مهم استان است، افزود: امسال شرایط مطلوبی در تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه زراعی داشتیم که نتیجه همت و تلاش کشاورزان، محققان و کارشناسان این بخش است.

اسکندری ادامه داد: قیمت سموم کشاورزی افزایش پیدا کرد که با ورود کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی لغو شد و به قیمت قبلی برگشت.

وی با بیان اینکه در کردستان و همدان یک میلیون تن سیب زمینی تولید می‌شود، افزود: امسال هیچ ممنوعیتی برای صادرات این محصول وجود ندارد و قرار شده سازمان تعاون روستایی در استان 100 هزار تن خریداری کند.

   هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات خرید ادوات کشاورزی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار برای خرید ادوات کشاورزی در استان مصوب شده است که در قالب تسهیلات بانکی با نرخ بهره چهار درصد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

اسکندری از کشاورزان استان درخواست کرد به‌موقع برای جذب اعتبار مربوط به خرید ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این مراسم با اشاره به اینکه کاروان ترویج بهره‌وری امروز در شهرستان قروه است و فردا هم در دهگلان خواهد بود، گفت: 87 درصد اراضی کشاورزی استان دیم است بنابراین توجه ویژه‌ای به دیمزارها در قالب طرح‌های جهش تولید والگوی کشت داریم.

محمدصالح احمدی یکی از سیاست‌های طرح الگوی کشت را کاهش کشت محصولات آب بر خواند و بیان کرد: توسعه کشت محصولاتی همچون علوفه دیم و جو دیم از مهم‌ترین برنامه‌های ماست.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش بارندگی یکی از تأکیدات مراکز تحقیقاتی انجام کشت مستقیم است بدین منظور که بدون عملیات شخم و دیسک اقدام به کشت بذور مختلف محصولات زراعی کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد: برنامه ابلاغی سال جاری استان در کشت کلزا سه هزار و 500 هکتار بود که بیش از این برنامه و افزون بر سه هزار و 800 هکتار از این محصول تاکنون کشت شده است.

احمدی از افزایش 104 درصدی کشت کلزا در استان خبر داد و اضافه کرد: کلزا در تناوب زراعی با سیب زمینی، چغندرقند و گوجه فرنگی در استان قابل کشت است.

شناسه خبر 75028