شناسه خبر:71497
1402/4/26 08:28:51

سپهرغرب، گروه خبر، زهرا طالبی: در جلسه کشت فراسرزمینی و رسیدگی به مشکلات اقتصادی شهرستان بهار اعلام شد که سرمایه‌گذاران شهرستان بهار برای کشت محصول فراسرزمینی آمادگی دارند.

جلسه کشت فراسرزمینی و رسیدگی به مشکلات اقتصادی شهرستان بهار با حضور سردار طلایی‌نیک معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت دفاع، توسلی نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس، پرورش معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان، مرتضی اعلمی رئیس اتکا کشور، شانیان مدیرکل صمت، فیض‌اللهی فرماندار شهرستان بهار و فعالان اقتصادی شهرستان بهار برگزار شد.
در این جلسه معاون توسعه و مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت دفاع گفت: در راستای توسعه شهرستان و رونق حوزه‌های تولید و اقتصاد، تلاش‌های خوبی صورت گرفته و شهرستان بهار می‌تواند به‌عنوان منطقه (آزمونه) پایلوت، مبنای استانی و کشوری قرار گیرد.
سردار رضا طلایی‌نیک اضافه کرد: قدمت منطقه در حوزه کشاورزی و وجود کشاورزان حرفه‌ای و توانمند و حضور آنان در تشکل‌های حرفه‌ای و مجامع بین‌المللی، به‌عنوان ظرفیتی برای شهرستان بهار محسوب می‌شود.
وی اظهار کرد: توانایی و استعداد منابع انسانی حوزه کشاورزی و محدودیت آب و زمین در استان باعث شده کشاورزان شهرستان بهار به فکر کاشت محصول در خارج از استان و حتی خارج از کشور بیفتند و خواستار حمایت و مشارکت سازمان اتکا در کشت فراسرزمینی هستند.
طلایی‌نیک اظهار کرد: فرآوری محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام‌فروشی می‌تواند به رونق اقتصاد در منطقه کمک شایانی کند و سازمان اتکا با توجه به در اختیار داشتن یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های تأمین فروشگاهی، می‌تواند در صنعت غذایی و تبدیلی مشارکت و به شرط فرآوری و گسترش صنایع تبدیلی، بازار مطمئنی برای محصولات فراهم کند.
وی به ظرفیت زنجیره فروشگاهی برای عرضه محصولات اشاره کرد و گفت: با وجود ثبت شهر لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال، از قابلیت آن استفاده نشده و زنجیره فروشگاهی می‌تواند بحث سفال و صنایع دستی لالجین در مصارف خانگی و ظروف دکوری را زیر پوشش قرار دهد.
طلایی‌نیک خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تأمین گوشت سفید و قرمز در اولویت سازمان اتکا است، می‌توان از ظرفیت حوزه دامپروری استان و تکمیل زنجیره گوشت قرمز و سفید بهره برد.
این مقام مسئول تصریح کرد: سازمان اتکا نهاد عمومی غیر دولتی است و می‌تواند در داخل و خارج از کشور به فعالیت اقتصادی، بازرگانی، تولیدی و سرمایه‌گذاری بپردازد و به کمک بخش خصوصی بیاید و زیرساخت‌های لازم را فراهم کند.
وی اظهار کرد: در آینده نزدیک جهت همکاری وزارت دفاع و جهاد کشاورزی در 40 حوزه توافق می‌شود که یکی از این حوزه‌ها می‌تواند کشت فراسرزمینی باشد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان نیز گفت: با توجه به قانون برنامه 1400 دولت موظف است برای واردات، محصولات را از افرادی که کشت فراسرزمینی انجام داده‌اند، خریداری کند.
علی محمودی افزود: در راستای حفظ سرمایه کشاورزان و در امان ماندن آنان از مسائل سیاسی، باید از ظرفیت کشورهایی که متحدان استراتژیک ما هستند، استفاده کرد.
وی خواستار توجه دولت و حمایت از طرح‌های فراسرزمینی شد و گفت: دولت برای رفع نیازهای کشور و ارزآوری قابل توجه توسط کشاورزان می‌تواند به صورت‌های گوناگون، از کشاورز حمایت کند و همچنین سازمان اتکا نیز می‌تواند به اجرای این طرح‌ها کمک کند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: با وجود آمادگی کشاورزان و ظرفیت بخش کشاورزی استان، کشت فراسرزمینی به نتیجه نهایی نرسیده است.
محمدشهرام پرورش افزود: دولت به دنبال این است که کشاورزان کشورمان در مناطقی از دنیا بتوانند محصولات مورد نیاز را شامل ذرت، سویا، جو، کلزا و آفتابگردان تولید کنند و با استفاده از این ظرفیت، در صنعت دام و طیور و تولید روغن واردکننده نباشیم.
وی ابراز کرد: یکی از علل تأکید بر تولید محصول توسط کشاورزان ایرانی این است که برخی از محصولات تولیدشده مانند ذرت، ظن تراریختگی دارند.
این مقام مسئول عمده‌ترین موضوع برای کشاورزان و سرمایه‌گذاران را تضمین برگشت سرمایه عنوان کرد و گفت: برگشت سرمایه و تأمین امنیت دو مقوله‌ای است که برای کشاورزان و تولیدکنندگان حائز اهمیت است و همچنین با توجه به اقلیم کشورها ظرفیت کشت محصولات مشخص و آموزش‌های لازم به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توسط بخش دولتی ارائه شود تا کشاورزان دغدغه کشت نداشته باشند.
پرورش تصریح کرد: نوع محصولات و هزینه ترانسفور و جابه‌جایی و ظرفیت محصولات از کشورهای مورد نظر نیز در اجرای طرح مشخص شود.
وی به ظرفیت استان در تولید ماشین‌آلات و دنباله‌بندها اشاره کرد و گفت: تولید ماشین‌آلات و دنباله‌بندها در استان همدان با کیفیت انجام می‌شود و می‌تواند به سایر نقاط کشور و کشورهای هم‌جوار صادر شود.
   بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سازمان اتکا مبتنی بر تولیدات مردم‌پایه است
رئیس اتکا کشور هم گفت: اهتمام مسئولین در راستای رشد تولید و اقتصاد کشور و توجه به منویات مقام معظم رهبری، ستودنی است.
مرتضی اعلمی افزود: امروزه تأمین امنیت غذایی پایدار بسیار مهم است و تولید محصولات سلامت‌محور نیز کمتر از مباحث امنیتی دفاعی و امنیتی ملی نیست.
وی ابراز کرد: یکی از راهبردهای دشمن برای به خطر انداختن سلامت جوامع اسلامی، ارسال محصولات دست‌کاری‌شده ژنتیکی و تراریخته به آن‌ها است که باید توطئه دشمنان خنثی شود.
این مقام مسئول اظهار کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سازمان اتکا مبتنی بر تولیدات مردم‌پایه است و این سازمان با روش سرمایه‌گذاری و یا به روش مشارکت، فعالیت می‌کند که روش مشارکت می‌تواند الگویی برای سایر کسب‌وکارها و تولیدات حوزه سفال، منسوجات و صنایع غذایی باشد.
وی افزود: می‌توان از ظرفیت کشاورزان در اراضی در اختیار سازمان اتکا استفاده کرد.
اعلمی ادامه داد: تولیدات فراسرزمینی امروزه در دستور کار بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا و کشور ما قرار گرفته و برای پایداری امنیت غذایی از ظرفیت کشورهای دیگر که خاک حاصلخیز و آب مناسب دارند، استفاده می‌شود.
وی به ظرفیت سازمان اتکا در بیرون مرزها اشاره کرد و گفت: سازمان اتکا در آمریکای لاتین فروشگاهی دایر کرده و دو هزار تولیدکننده معتبر ایرانی در ریل اتکا، محصولات خود را عرضه می‌کنند که با استقبال مواجه شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: این سازمان آمادگی مراودات تجاری در شهرستان بهار را دارد و می‌تواند ظرفیت خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا بتوانند محصولاتش را در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها به فروش برساند و همچنین اطلاعاتی درخصوص ظرفیت تأمین تولیدکنندگان شهرستان در اختیار این سازمان قرار گیرد تا با توجه به توانمندی‌هایشان در سطح فروشگاه داخل کشور و آن‌سوی مرزها، از آنان حمایت شود.
مدیرکل صمت استان همدان گفت: استان همدان ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که ظرفیت جوراب در لتگاه و پوشاک در کردآباد، آمادگی لازم برای عقد قرارداد با فروشگاه‌های اتکا را حتی با برند خود دارند و موارد مذکور به‌لحاظ قیمت و کیفیت در نوع خود بی‌نظیر است به رضایتمندی می‌انجامد.
احمد شانیان اضافه کرد: صنایع کشاورزی طبق قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده، اما با کمک مسئولین شهرستان می‌توان مزیت‌هایی ایجاد کرد که کارخانه فرآوری و صنایع تبدیلی سیب زمینی و صنایع وابسته کشاورزی در منطقه‌ ایجاد و با توجه به زنجیره توزیع اتکا و سرمایه‌گذاری، شهرستان منتفع شود.
وی اعلام کرد: درحال حاضر 85 هزار تُن از تولید سیب زمینی شهرستان بهار در سامانه جامع تجارت ثبت شده و برای ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان جذب سرمایه‌گذار ضروری است.
شانیان بیان کرد: ماشین‌آلات تولیدشده در شهرستان بهار نیز ازلحاظ کیفیت و قیمت، دارای ارزش بوده و نباید از این ظرفیت غافل ماند.
وی افزود: تولید نخ‌های پلی‌استر، بازیافت‌شده از پدها و الیاف و توجه به وجود ظرفیت کارگاه‌های متعدد خیاطی در سطح روستاهای شهرستان بهار، ضروری است.
این مقام مسئول از فراهم کردن زیرساخت‌ها برای تولید تایر سنگین در شهرستان بهار خبر داد و گفت: در راستای تولید تایر سنگین، مذاکراتی شده و جهت تأمین مواد اولیه و نخ‌های تایر از ملایر و کیان کرد، اقدام خواهد شد.
   می‌خواهیم حوزه بهار و کبودراهنگ به قطب نساجی غرب کشور تبدیل شود
در ادامه نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: درحال حاضر ظرفیت منابع انسانی خوبی در شهرستان بهار داریم، اما منابع آبی محدود است و با این وضعیت در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.
فتح‌الله توسلی اضافه کرد: تک‌محصولی بودن، تهدیدی برای شهرستان بهار محسوب می‌شود و تولید سیب زمینی در شهرستان بهار با کمبود منابع آب و سفال در شهر لالجین به‌دلیل کمبود خاک رس، مشکل‌ساز خواهد شد.
وی به فرآوری و صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان اشاره کرد و گفت: به‌دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان، سیب زمینی به‌صورت خام عرضه و ارزش‌افزوده و سود نصیب کارخانه‌های چیپس می‌شود.
توسلی تصریح کرد: به‌دلیل عدم اعمال تحریم در عرصه کشاورزی، این عرصه ظرفیت بالایی در حوزه بین‌الملل برای ما ایجاد می‌کند و باید سعی کنیم بخشی از نیازهای کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه را تأمین کنیم و مشکلات را در این حوزه به حداقل برسانیم.
وی از ظرفیت اتکا به‌عنوان فرصتی یاد کرد و گفت: سازمان اتکا با در اختیار داشتن ظرفیت حمل‌ونقل و منابع مالی قابل توجه، مدیریت متمرکز و سازمان‌دهی‌شده، می‌تواند نقطه محکمی برای اتکا باشد.
این مقام مسئول حوزه‌های مختلف ازجمله تولید چیپس و صنایع تبدیلی، بازیافت پسماند سفال، نساجی و منسوجات و فرش را از ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری اتکا دانست و افزود: وجود هفت هزار خیاط و 6 هزار فرشباف دستی از ظرفیت‌های شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ است و به دنبال این هستیم که حوزه بهار و کبودراهنگ به قطب نساجی غرب کشور تبدیل شود و این صنعت با حداقل آلودگی هوا و مصرف آب، بخش قابل توجهی از نیاز کشور و حتی کشورهای همسایه را تأمین کند.
وی درخصوص کشت فراسرزمینی گفت: جلسات مکرری در این خصوص برگزار شده و باید این نکته را درنظر داشت که کشاورزان و سرمایه‌گذاران از مقررات کشور هدف آگاه شوند تا راحت‌تر بتوانند در این عرصه گام نهند.
در ادامه فرماندار بهار نیز گفت: کشت فراسرزمینی یکی از راهکارهای برون‌رفت از معضل کم‌آبی است و کشاورزان می‌توانند از ظرفیت کشورهای دوست و همسایه با توجه به اقلیم، خاک حاصلخیز و شرایط آب‌وهوایی، بهره گیرند.
مجتبی فیض‌اللهی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت شهرستان بهار سالانه 280 هزار تُن سیب زمینی و 25 هزار تُن سیر در این شهرستان تولید می‌شود و دو واحد فرآوری سیب زمینی با 60 درصد پیشرفت فیزیکی درحال ساخت است و علاوه‌بر این 300 هزار تُن سیب زمینی توسط کشاورزان بهاری خارج از استان تولید و اوایل پاییز به شهرستان منتقل می‌شود.
وی از وجود 58 واحد سردخانه بالای صفر در شهرستان بهار خبر داد و گفت: این واحدها با 150 هزار تُن ظرفیت در حال فعالیت هستند و 43 واحد دیگر نیز با 150 هزار تُن ظرفیت درحال ساخت است.
وی تصریح کرد: 62 واحد صنایع تبدیلی شوریجات، ترشیجات، رب و مربا با ظرفیت سالانه 903 هزار تُن فعالیت می‌کنند که بخشی نیز صادر می‌شود.
این مقام مسئول گفت: با توجه به تولید سیر در استان همدان و شهرستان بهار و ضرورت نگهداری و فرآوری این محصول، ایجاد انبارهای ویژه نگهداری سیر و سرمایه‌گذار در این حوزه ضروری است.
فرماندار بهار اضافه کرد: اخیراً بحث واردات آب مجازی قوت گرفته؛ یعنی اگر یک کیلو محصول در خارج از استان و کشور تولید کنیم، قطعاً بیش از 100 لیتر از ذخایر آب زیرزمینی را حفظ کرده‌ایم.
وی اظهار کرد: حفظ امنیت جانی و سرمایه‌ای کشاورزان اشتیاق آنان را به تولید در خارج از کشور بیشتر خواهد کرد و به ارزآوری و تأمین نیاز داخلی منتج خواهد شد.

شناسه خبر 71497