شناسه خبر:70405
1402/3/29 08:47:54

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل کشتارگاه سنندج گفت: آشفتگی‌های حوزه گوشت به نبود یک سیستم تعریف شده و عدم نظارت درست بربازار برمیگردد و اگر کشتارگاه‌ها به مدیریت بخش خصوصی درآید بیشتر مشکلات این بخش حل خواهد شد.

کرمی مساحت کشتارگاه سنندج را هشت هزار متر مربع اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر 30 درصد مدیریت کشتارگاه دام سنندج در دست بخش دولتی و 70 درصد آن در دست بخش خصوصی قرار دارد که نوع حاکمیت و تصمیم‌گیری بخش دولتی به یک معضل اساسی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه کشتارگاه سنندج، یک کشتارگاه کامل و مجهز در استان کردستان است که تنها 10 درصد از ظرفیت آن فعال است و این ریشه در عدم همکاری سایر کشتارگاه‌های استان با این مجموعه است، افزود: در صورت استفاده از 100 درصد ظرفیت گشتارگاه سنندج این مجموعه قابلیت تولید و تأمین گوشت کل استان را دارد.
مدیرعامل کشتارگاه سنندج، این مرکز را یکی از کشتارگاه‌های نمونه کشوری ذکر و عنوان کرد: باتوجه به ظرفیت خوب این کشتارگاه باید روزانه در سه شیفت بالغ بر 300 راس دام سنگین و 1000 دام سبک کشتار شود، اما متأسفانه در حال حاضر به طور میانگین ٤٥ دام سنگین و 130 دام سبک در این مجموعه وجود دارد.
کرمی به عملکرد سایر کشتارگاه‌های سطح استان کردستان اشاره کرد و گفت: کشتارگاههای دام سقز و مریوان یک کشتارگاه کاملا سنتی است و با علم به اینکه دام در محیطی ناسالم کشتار می‌شود و با سلامتی مردم ارتباط مستقیم دارد، کماکان گوشت به‌صورت سنتی در این کشتارگاه‌ها عرضه می‌شود.
وی اضافه کرد: کشتارگاه دام سنندج به‌صورت مستقیم زیرمجموعه دامپزشکی استان و تحت نظارت این سازمان است و به‌صورت مداوم روزانه چهار دامپزشک در این مرکز حضور دارند و بر روند اجرای کشتار دام نظارت کامل دارند.
مدیرعامل کشتارگاه سنندج با اشاره به اینکه کشتارگاه دام سنندج یک کشتارگاه کامل و مجهز و استاندارد در استان است، گفت: تا به امروز 1٤ کشتارگاه در شهرهای مختلف استان از این کشتارگاه دیدن و از آن الگوبرداری کرده و آماده همکاری با این مجموعه هستند.
کرمی اضافه کرد: به طور میانگین ٤٥ راس دام سنگین در این کشتارگاه وجود دارد و روزانه بین 12 الی 13 تن کشتار در این کشتارگاه صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرد: گرچه این کشتارگاه آمادگی و ظرفیت لازم برای صادرات گوشت را دارا است، اما تا به امروز عملاً اتفاقی در حوزه صادرات گوشت انجام نشده است.
مدیرعامل کشتارگاه سنندج به مصرف و تقاضای کردستانی‌ها برای مصرف جگر اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه جگر از ارزش غذایی بالایی برخوردار نیست اما مردم استان علاقه زیادی به مصرف جگر دارند، لذا از آن‌جایی که میزان عرضه و تقاضای گوشت و جگر باهم همخوانی ندارد به ناچار جگر از استان‌های دیگر به کردستان وارد می‌شود.
کرمی یادآور شد: متأسفانه کنترل و تعیین نرخ گوشت از دسترس کشتارگاه خارج و به صورت انحصاری در دست سه الی چهار فروشنده دام در استان قرار دارد که این مهم نیازمند نظارت است.
وی عنوان کرد: کنترل کامل قیمت گوشت نیازمند ثبات کامل بازار است و برای کنترل قیمت می‌بایست صفر تا صد تولید، توزیع و عرضه گوشت به کشتارگاه‌ها سپرده شود و تحقق این مهم 10 تا 20 درصد بر قیمت گوشت اثرگذار است.
مدیرعامل کشتارگاه سنندج ادامه داد: قیمت گوشت به تناسب فصل‌های مختلف سال متفاوت است و در فصل بهار که تقاضا برای گوشت بیشتر و قیمت افزایش پیدا می‌کند و بعد از عید نیز کاهش می‌یابد و در فصل‌های پاییز و زمستان نیز قیمت گوشت ثابت است.
کرمی افزود: متأسفانه در بازار امروز ریال تنها یک وسیله است و عملا هیچ نقشی در بازار ندارد و نرخ کالاها بر اساس قیمت روز ارز عرضه می‌شوند.
وی بیان کرد: بخشی از درآمد و سود کشتارگاه به تعداد دام و 70 درصد آن به فراوری‌ آلایشات غیر خوراکی وابسته است.
مدیرعامل کشتارگاه سنندج خاطرنشان کرد: کشتارگاه سنندج بیش از 20 تا 30 درآمد وجه نقدی را خود دریافت می‌کند زیرا با افزایش درآمد کشتارگاه فشار از روی مصرف کننده هم برداشته می‌شود.
به گفته کرمی، کشتارگاه‌های استان باید از حالت سنتی خارج شده و تحت مدیریت خصوصی قرار گیرد.
وی تأکید کرد: بخش حاکمیت باید از اهرم‌های خود استفاده کند تا تولید گوشت در قالب قانونی و استاندارد آن انجام شود.
وی یادآور شد: آشفتگی‌های حوزه گوشت به نبود یک سیستم تعریف شده و عدم نظارت درست بر بازار برمی‌گردد و اگر کشتارگاه‌ها در مدیریت بخش خصوصی درآید بیشتر مشکلات این بخش حل خواهد شد.

شناسه خبر 70405