شناسه خبر:70218
1402/3/24 10:19:46

سپهرغرب، گروه کشاورزی: تفاهم‌نامه اجرای سند ملی آب کشور به‌منظور ایجاد وحدت رویه در بهره‌برداری از سامانه نیاز آب و توسعه آن در بخش کشاورزی بین معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور منعقد شد.

انعقاد این تفاهم‌نامه، به‌منظور ایجاد وحدت رویه در بهره‌برداری از سامانه نیاز آب و توسعه آن و با توجه به ابلاغ سامانه نیاز آب به‌عنوان سامانه مرجع تعیین نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی کشور و در راستای همکاری مشترک در اجرایی کردن سند ملی آب کشور انجام گرفت.

  لزوم اجرای سند ملی آب
صفدر نیازی شهرکی؛ معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این نشست، ضمن استقبال از تفاهم‌نامه مذکور گفت: با توجه به اهداف سند ملی آب کشور، امضای این تفاهم‌نامه گامی بلند برای اجرایی کردن آن به‌شمار می‌رود.

  سند ملی آب پشتیبانی می‌شود
هادی اسدی رحمانی؛ رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور نیز با اشاره به اهمیت موضوع افزود: لایه‌های اطلاعاتی مهم برای پشتیبانی از اجرای سند ملی آب در مؤسسه وجود دارد و این مؤلفه‌ها برای همکاری بسیار دارای اهمیت است.

  راه‌اندازی سامانه نیاز آبی گیاهان
در ادامه این نشست، رئیس بخش آبیاری مؤسسه تحقیقات خاک و آب تصریح کرد: سامانه نیاز آبی گیاهان سال 1401 رونمایی و توسط وزیر وقت جهاد کشاورزی به‌عنوان سامانه مرجع تأمین نیاز آبی گیاهان به کلیه نهادهای اجرایی ذی‌ربط ابلاغ شد.
نیازعلی ابراهیمی‌پاک؛ به اهمیت سامانه نیاز آبی گیاهان اشاره کرد و گفت: سامانه نیاز آبی با هدف افزایش راندمان و بهره‌وری مصرف آب و پایداری منابع آب نقش مؤثری در تدوین الگوی کشت ایفا کرده و راهنمای خوبی برای شناخت میزان آب مورد نیاز در کاشت گیاهان در مقیاس‌های مختلف به‌ویژه دشت و حوضه‌های کشور خواهد بود.
در این تفاهم‌نامه رضا سرافرازی؛ مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی به‌عنوان نماینده معاونت آب و خاک و «نیازعلی ابراهیمی‌پاک» رئیس بخش آبیاری مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور به عنوان نماینده مؤسسه، مسئولیت تشکیل کارگروه اجرایی را عهده‌دار شدند.
گفتنی است؛ فاز نخست اجرای سند ملی آب کشور از استان قزوین آغاز خواهد شد.

شناسه خبر 70218