شناسه خبر:67563
1402/1/19 12:49:31

سپهرغرب، گروه خبر: معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: غار علیصدر با 78 هزار بازدید، پُربازدیدترین جاذبه استان در نوروز 1402 بود.


علی خاکسار روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: 920 هزار مسافر و گردشگر از جاذبه‌های تاریخی استان همدان در طول تعطیلات نوروزی امسال بازدید کردند که از این تعداد 222 هزار نفر از جاذبه‌های فرهنگی تاریخی، 150 هزار نفر از موزه‌ها و مابقی از جاذبه‌های طبیعی مذهبی بازدید کردند.
وی ادامه داد: آرامگاه بوعلی‌سینا با 36 هزار و 500 بازدیدکننده در رتبه دوم بازدیدهای نوروزی استان همدان قرار دارد.
معاون گردشگری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با اشاره به اینکه باغ‌موزه دفاع مقدس برای نخستین‌بار با آمار 30 هزار بازدیدکننده رتبه سوم را به خود اختصاص داد، گفت: آرامگاه باباطاهر نیز با 29 هزار بازدیدکننده رتبه چهارم تعداد بازدیدکنندگان را دارد.
خاکسار تصریح کرد: ستاد خدمات سفر از 24 اسفندماه سال گذشته آغاز به کار کرد و تا پایان تعطیلات نوروزی یعنی 13 فروردین‌ماه بیش از 111 هزار نفرشب اقامت در مراکز اقامتی استان همدان ثبت شد.
معاون گردشگری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان ادامه داد: بیش از 50 درصد این تعداد در اقامتگاه‌های رسمی شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، میهمان‌پذیرها، بوم‌گردی‌ها، مجتمع‌های اقامتی و خانه‌مسافرهای مجاز اسکان داده شدند و مابقی در اقامتگاه‌های غیر رسمی شامل میهمانسرای ادارات و مراکز اقامتی وابسته به اداره آموزش‌وپرورش و مراکز اسکان اضطراری اقامت داشتند.
غار علیصدر به‌عنوان شگفت‌انگیزترین غار آبی جهان، تنها غار تالابی کشور به‌شمار می‌رود و براساس تحقیقات کارشناسان مطرح زمین‌شناسی دنیا یکی از بی‌نظیرترین و بزرگ‌ترین غارهای آبی جهان است که شکل‌گیری آن به دوره ژوارسیک دوره دوم زمین‌شناسی برمی‌گردد.
این جاذبه با شکوه طبیعی در سال‌های 1341 و 1342 توسط تعدادی از کوه‌نوردان و غارنوردان گروه سینای همدان شناسایی شد و قایقرانی در این غار با وسایل ابتدایی در سال 46 به همت دست‌اندرکاران امر تعریض دهانه غار امکان‌پذیر شد.

شناسه خبر 67563