شناسه خبر:67139
1401/12/21 12:50:46
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان مطرح کرد:

توجه به حفظ هنجارها در تقارن بهار قرآن و طبیعت

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با اشاره به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن، بیان کرد: نیاز است کمیته‌ای تشکیل شده و با بررسی تمهیداتی که برای گردشگران اندیشیده می‌شود، مواظبت کند تا هنجارهای ماه مبارک رمضان نیز رعایت و برنامه‌ای برای آن لحاظ شود.

سپهرغرب، گروه خبر؛ سمیرا گمار- حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز شنبه در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان همدان که با حضور استاندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران ذی‌ربط همدان در سالن جلسات شهدا برگزار شد، با اشاره به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن، بیان کرد: نیاز است کمیته‌ای تشکیل شده و با بررسی تمهیداتی که برای گردشگران اندیشیده می‌شود، مواظبت کند تا هنجارهای ماه مبارک رمضان نیز رعایت و برنامه‌ای برای آن لحاظ شود.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی خاطرنشان کرد: حفظ حرمت ماه مبارک رمضان مسئله مهمی بوده و با توجه به اتفاقات اخیر، اهمیت آن بیشتر هم می‌شود؛ باید در این خصوص اقدامات لازم انجام شود.

 

وی به چهارشنبه‌سوری نیز اشاره کرد و افزود: امیدوارم خانواده‌ها مراقب فرزندان خود باشند و همه با همکاری نیروی انتظامی پایان سال خوشی را رقم بزنیم.

 

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر لزوم پیگیری بودجه شورای فرهنگی استان، یادآور شد: دبیرخانه باید نسبت به تحقق بودجه شورای فرهنگ عمومی و سند فرهنگی استان اقدامات لازم را انجام داده و بخشی از آن نیز در اختیار فعالیت‌های قرآنی استان قرار گیرد.

 

* توجه به طب سنتی در بیمارستان یک‌هزار تختخوابی، گردشگران را هم جذب می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی به طب سنتی در همدان نیز اشاره کرد و افزود: اگرچه دیگر استان‌ها نیز از ظرفیت گیاهان دارویی برخوردار هستند، اما همدان ظرفیت برجسته‌ای در این زمینه دارد؛ علاوه بر این، هویت‌بخشی به همدان و شخصیت ابن‌سینا نیز با تلاش ما برای این امر و استفاده از این ظرفیت، محقق خواهد شد.

 

وی در خاتمه سخنان خود اظهار کرد: درخصوص بیمارستان یک‌هزار تختخوابی در همدان نیز اینکه بخشی از این بیمارستان به طب سنتی اختصاص داده شود، علاوه‌بر تأمین نیازهای خود مردم همدان، می‌تواند جاذبه خوبی در زمینه گردشگری ایجاد کند و افرادی که مایل هستند، از این ظرفیت استفاده کنند.

 

** ایجاد رشته‌ میراث فرهنگی در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه تأسیس دانشکده طب سنتی در همدان پیش از این مطرح شده است، گفت: مقرر شد رشته میراث فرهنگی و گردشگری در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان ایجاد شود که با توجه به پایتختی تاریخ و تمدن همدان، این مسئله لازم بود.

 

حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: با توجه به تقارن سال جدید با ماه مبارک رمضان، حفظ شعائر اسلامی و ملی در برگزاری مراسم سال نو مورد تأکید همه مسئولان و دغدغه‌مندان است.

 

* برای استقبال از میهمانان و گردشگران نوروزی آماده‌ایم

استاندار همدان نیز با اشاره به ظرفیت‌های ویژه بهداشتی و درمانی ‌استان همدان و ضرورت جانمایی مناسب بیمارستان، عنوان کرد: برای ساخت بیمارستان یک‌هزار تختخوابی باید جنبه‌های مختلف ازجمله مسیرهای تردد منتهی به بیمارستان درنظر گرفته شود.

 

علیرضا قاسمی‌فرزاد‌ ادامه داد: ساخت این بیمارستان براساس برآورد اولیه حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

وی به اعلام آمادگی برای استقبال از مسافران نوروزی نیز اشاره کرد و گفت: جلسات ‌خدمات ستاد سفر در استانداری همدان برگزار و ایمن‌سازی راه‌ها و ایجاد ایستگاه‌های نوروزی برای خدمات‌دهی به مسافران انجام شده است.

 

* محافل قرآنی روستاها در ماه رمضان رسانه‌ای می‌‌‌شود

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه امسال طرح «اعزام خاندانی» را برای تبلیغ در ایام ماه مبارک رمضان درنظر گرفته‌ایم، عنوان کرد: کرسی‌های تلاوت قرآن نیز که با جزءخوانی هرروزه قرآن کریم همراه است، از دیگر برنامه‌ها بوده که همانند سال گذشته از ظرفیت روستاها و محافل قرآنی آن‌ها هم استفاده خواهیم کرد؛ کما اینکه این مسئله با صداوسیما به شور گذاشته شده است.

 

حجت‌الاسلام هادی نظیری خاطرنشان کرد: سال گذشته بالغ‌بر 600 محفل قرآنی داشتیم و درتلاشیم تا نقش مردم در برگزاری جلسات قرآنی پُررنگ و امور این حیطه به آنان واگذار شود.

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اقدام زیبای استان اصفهان در برپایی جلسات جزءخوانی قرآن در چهارباغ و استفاده گردشگران از این فضا، تصریح کرد: در همدان این امکان به‌دلیل شرایط جوی وجود ندارد، اما باید با توجه به تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان، به این مسئله اندیشید.

 

حجت‌الاسلام نظیری ادامه داد: مقدمات مسابقه بزرگ قرآنی نیز برای ماه مبارک رمضان انجام شده و امسال تفسیر قرآن با محوریت سوره محمد (ص) خواهد بود که محتوای آن آماده شده و اساتید نیز آموزش‌های لازم را گذرانده‌اند.

 

وی به 20 کرسی تفسیر در هر شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های محوری ما در سال جاری «نورباران» خواهد بود؛ این طرح با هدف خرید و جمع‌آوری قرآن و اهدای آن به مناطق محروم استان اجرا می‌شود.

 

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: در کنار اجرای پویش‌ها در ماه رمضان، دانش‌افزایی مربیان و اساتید قرآنی نیز با جدیت دنبال می‌شود.

 

* همایش بین‌المللی طب سینوی؛ بایدها و نبایدها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در طب سینایی قرائت مشترکی وجود ندارد و مشخص نیست طبی که در مورد آن حرف می‌زنیم ایرانی بوده، سنتی است یا اسلامی، گفت: ضروری است ابتدا به این تعریف مشترک دست پیدا کنیم.

 

محمدمهدی مجذوبی ادامه داد: درخصوص تولید گیاهان دارویی دانش‌بنیان نیز باید گفت با وجود اقدامات قابل توجهی که در این بخش صورت گرفته، راهبرد مشخصی نداشته و بیشتر براساس دغدغه‌های شخصی بوده است؛ بنابراین باید باید به یک راهبرد مشترک رسید.

 

وی یادآوری کرد: درخصوص برگزاری همایش نیز این نکته مطرح است که فرض کنیم همایش برگزار کردیم و بین‌المللی هم شد، چه چیزی را می‌خواهیم به مخاطبان نشان دهیم؟ استان‌های دیگر نیز ظرفیت‌های گیاهان دارویی مانند همدان دارند، امتیاز ما چیست؟

 

این مقام مسئول اضافه کرد: درخصوص بحث علمی نیز بسیاری از دانشگاه‌ها جلوتر هستند و ما اخیراً گروه علمی خود را رسمی کرده‌ایم؛ باید در این زمینه نیز ببینیم چه ظرفیت ممتازی داریم که برای آن بخواهیم همایش بین‌المللی برگزار کنیم.

 

مجذوبی با اشاره به اینکه 40 پزشک طب سنتی و پنج متخصص در این عرصه داریم، ادامه داد: درحال گفت‌وگو با سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی طرح‌های مربوط به طب سنتی در استان همدان هستیم.

 

* افزایش 100 درصدی نذورات مردم همدان برای بازسازی عتبات

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان نیز در این جلسه گفت: در سال جاری مبلغی بالغ‌بر 6 میلیارد تومان تحت عنوان نذورات برای بازسازی عتبات از سوی مردم اهدا شده که نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش داشته است.

 

علی بادامی با اشاره به ملکی که در شهرستان رزن به‌نام حاج‌قاسم سلیمانی برای پذیرایی از زائران اهدا و وقف شده است، تصریح کرد: سه قالی در لالجین برای عتبات بافته شده که ارزش آن‌ها بیش از چهار میلیارد ریال است.

 

وی متذکر شد: با تلاش و توجه هم‌استانی‌های عزیز بیش از 100 نفر از استان همدان کارهای مربوط به ساخت‌وساز در عتبات عالیات را به‌صورت رایگان انجام می‌دهند.

شناسه خبر 67139