شناسه خبر:64928
1401/10/21 10:05:06

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با استادیار مدیریت ورزشی مشخص شد همدان با داشتن زیرساخت‌های ورزش‌های زمستانی، قابلیت تبدیل شدن به دهکده ورزش‌های زمستانی در سطح بین‌المللی را دارا است، اما در نبود برنامه‌ریزی، این دهکده همچنان در خاموشی به سر می‌برد.

همدان و کوهسار الوند هر فصلش هزاران قاب دلنشین از طبیعت برای بینندگانش است، اما سوز سرمای غفلت، دست ورزشکاران و مردمان این دیار را از دامن بلند زمستان آن کوتاه کرده است.
این درحالی است که یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این استان در این حوزه، مربوط به ورزش‌های زمستانی است که درصورت معرفی صحیح ظرفیت‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های این بخش، می‌توان موجب جذب چندبرابری ورزشکاران، گردشگران داخلی و خارجی شد و به توسعه اقتصادی استان بیش‌ازپیش کمک کرد.
همدان منطقه‌ای کوهستانی با ارتفاع متوسط دو هزار و 500 متر از سطح دریا، یکی از مرتفع‌ترین استان‌های کشور است و به‌عنوان یک منطقه سردسیر و کوهستانی با میانگین 110 روزه تعداد روزهای برفی و یخبندان در آن، زمینه بسیار مناسبی برای ورزش و جشنواره‌های زمستانی مانند ورزش مفرح و هیجان‌انگیز اسکی، صعودهای زمستانی به ارتفاعات و برگزاری جشنواره‌های زمستانی همچون ساخت آدم‌برفی دارد.
زمستان‌های همدان تصویری از ورزش‌های زمستانی و جنب‌وجوش جوانان و نوجوانان در میان برف را در خیال نقش می‌بندد؛ درصورتی که این ظرفیت می‌تواند در صورت اندیشیدن تدابیر مناسب در زمینه گردشگری، علاوه‌بر این‌ها افزایش اشتغال، درآمدزایی و سرعت‌بخشی به رشد و توسعه استان را خلق کند.
ازاین‌رو اینکه سهراب می‌گوید «چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید» مصداق بارز موقعیت کوهستانی و برفی همدان است؛ به‌طوری که وقت آن رسیده مسئولان استان چشم‌هایشان را از غفلت این ظرفیت بزرگ بشویند و با نگاه علمی و کارشناسی به آن در حوزه ورزش و تفریحات زمستانی، موجبات توسعه این بخش از گردشگری را فراهم کنند.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با سجاد مؤمنی، استادیار دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان گفت‌‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
استادیار دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با بیان اینکه استان همدان و به تبع آن شهرستان همدان در بحث ورزش‌های زمستانی به‌لحاظ آب‌وهوایی و نیز موقعیت کوهستانی از ظرفیت مناسبی برخوردار است، گفت: درواقع وجود زیرساخت‌ها و نیز موقعیت اقلیمی این استان و شهرستان شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کرده که در حوزه ورزش‌های زمستانی می‌تواند میزبان بسیاری از مسابقات و نیز جشنواره‌ها باشد.
سجاد‌ مؤمنی با اشاره به اینکه فعالیت‌هایی همچون یخ‌نوری، کوه‌نوردی و اسکی با توجه به زیرساخت‌های موجود در شهرستان و نیز استان از سال‌ها قبل در فصل زمستان از جایگاه خاصی برخوردار بوده است اما متأسفانه طی سال‌های اخیر بر اثر برخی بی‌توجهی‌ها این ظرفیت مغفول مانده، اظهار کرد: مسئله این است که برخی از مدیران متولی همچنان این نگاه را دارند که در فصل زمستان مردم بیشتر دوست دارند در منازل و کنار بخاری‌هایشان باشند و این درحالی است که این موهبت الهی تنها در برخی استان‌ها فراهم است، پس می‌توان با برنامه‌ریزی درست، از آن بیشترین بهره را برد.
استادیار مدیریت ورزشی با تأکید بر اینکه بارش برف و نیز شرایط مناسبی همچون دارا بودن پیست اسکی بین‌المللی خود مؤید وجود این ظرفیت بی‌بدیل در استان و شهرستان همدان است، تشریح کرد: این زیرساخت نه‌تنها برای ورزش، بلکه برای برگزاری جشنواره‌ها و نیز مسابقات ملی و بین‌المللی فرصتی مغتنم است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.
   عدم معرفی و تبلیغ، اصلی‌ترین مشکل پیش روی ورزش‌های زمستانی در همدان
وی با اشاره به اینکه عدم تبلیغ و معرفی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ورزشی همدان درفصل زمستان اصلی‌ترین مشکلی پیش روی حیات ورزش‌های زمستانی در همدان حتی برای مردم شهرستان است، اظهار کرد: شاید این مهم غیر قابل باور باشد که هنوز بسیاری از شهروندان همدانی به‌درستی از ظرفیت‌های موجود برای ورزش‌های زمستانی اطلاع ندارند.
   لزوم ایجاد مجموعه‌های گردشگری زمستانی
مؤمنی افزود: مهم‌ترین راهکار تبلیغاتی برای معرفی این ظرفیت‌ها برگزاری جشنواره‌های زمستانی است، ابراز کرد: این جشنواره‌ها را می‌توان در دامنه الوند با حضور خانواده‌ها با نظارت و آموزش‌های لازم برگزار کرد تا هم نشاط اجتماعی در شهر بیشتر شده و هم این ظرفیت‌ها به‌صورت حساب‌شده به مردم معرفی شوند.
   ظرفیت برگزاری کلاس‌های آموزشی در دامنه الوند وجود دارد
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در برگزاری جشنواره‌های زمستانی برای جلب مشارکت شهروندان نیازمند فضای تخصصی ورزشی نیستیم پس این مهم خود یک ظرفیت است، عنوان کرد: علاوه‌بر این می‌توان از فصل زمستان و برف موجود برای برنامه‌های آموزشی در راستای معرفی رشته‌های ورزشی استفاده کرد.
وی افزود: حتی می‌توان کلاس‌های آموزشی را در دامنه الوند برای رشته‌های خاص با اجاره تجهیزات، برگزار کرد؛ زیرا همدان این قابلیت را دارد که به‌عنوان دهکده ورزش‌های زمستانی در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شود.
این استادیار مدیریت ورزشی با بیان اینکه حتی بنا به طبیعی بودن ظرفیت الوند درصورت فراهم بودن زیرساخت‌هایی همچون اوایل دهه 90 زمینه برای حضور گردشگران و ورزشکاران خارجی نیز ایجاد خواهد شد، گفت: درحال حاضر تفریحات زمستانی مانند تیوب‌سواری که در همدان انجام می‌شود، غیر مجاز و بسیار خطرناک است؛ این ورزش‌های غیر مجاز هرسال باعث آسیب‌های جدی است که درصورت ایجاد مجموعه‌های گردشگری زمستانی هم کاهش آسیب‌ها و هم رونق توریسم زمستانی را شاهد خواهیم بود.
مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، وجود پیست اسکی تاریک‌دره، برف‌نوردی در دامنه‌های الوند به‌ویژه دره‌های عباس‌آباد، حیدره و امام‌زاده کوه و منطقه سد اکباتان، بیانگر آن است که در همدان برای گردشگری ورزش زمستانی ظرفیتی غنی وجود دارد؛ اما مسئله این است که همچون دیگر ظرفیت‌های موجود در عرصه ورزشی، این مهم نیز مورد غفلت قرار گرفته و با وجود قابلیت‌های مناسب ورزش‌های کوهستانی همدان، این ویژگی‌ها نیازمند تعریف رویدادهای فصلی و رقابتی با مشارکت دستگاه‌های مرتبط است. حال آنکه به دیگر سخن همدان به‌عنوان یکی از پنج شهر گردشگری کشور، دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی بوده که نه‌تنها در کشور، بلکه در دنیا نیز بی‌نظیر بوده و علاوه‌بر داشتن جاذبه‌های طبیعی گردشگری و طبیعت بکر و ناب در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان، از امکان تفریحی و گردشگری خاصی برخوردار است که گردشگران را به سمت خود درصورت فراهم بودن زیرساخت‌ها، فرا می‌خواند؛ به‌طوری که با فرا رسیدن فصل سرما و پوشیده شدن زمین و ارتفاعات الوند از برف، بازار ورزش‌های زمستانی و توریسم زمستانی می‌بایست داغ باشد، چراکه این شهر با داشتن پیست اسکی «تاریک‌دره» و صخره‌ها و کوه‌هایی پوشیده از قندیل‌های یخی، مکان مناسبی برای ورزشکاران علاقه‌مند به اسکی و یخ‌نوردی است، اما تنها چیزی که از تفریحات و ورزش‌های زمستای در همدان این‌روزها قابل مشاهده بوده، تیوب‌سواری غیر اصولی است.
این درحالی است که پیست اسکی «الوند» یا «تاریک‌دره» در 10 کیلومتری جنوب غربی جاده گنج‌نامه در شهر همدان سومین پیست مطرح کشور است که پس از پیست‌های شمشک و دیزین، به‌عنوان منحصربه‌فردترین پیست اسکی در تمام کشور مطرح است.
زیرا این پیست با یک‌هزار و 600 متر طول، قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد، اما دریغ از یک روز فعالیت!

شناسه خبر 64928