شناسه خبر:64805
1401/10/19 09:28:32

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: حدود 30 درصد سهام شرکت صنایع آذرآب اراک به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه در حوزه تولید و توسعه انرژی اتمی واگذار شد.

«فرزاد مخلص‌الائمه» در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه آفتاب با یادآوری سفر هیئت دولت به استان مرکزی، افزود: رئیس‌جمهور به محض ورود به اراک، بلافاصله وارد شرکت آذرآب شدند و از کارگاه‌های راکد و تعطیل این شرکت بازدید و دستوراتی مبنی بر ضرورت تغییر مالکیت شرکت، تغییر سهامدار عمده شرکت و واگذاری سهام عمده به سهامدار و مالکیت واجد صلاحیت و اهلیت صادر کردند که بعد از مدت کوتاهی به‌صورت کتبی ابلاغ شد.
وی ادامه داد: بخش عمده سهام شرکت صنایع آذرآب در فرآیند خصوصی‌سازی و به دنبال حوادث حقوقی متعددی که بر شرکت در سال‌های پیش گذشته بود، به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه و اقماری بانک کشاورزی منتقل شد.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: شرکت صنایع آذرآب اراک ازجمله شرکت‌های سازنده تجهیزات نیروگاهی، تجهیزات مرتبط با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع سیمان بوده و کمترین ارتباط را با حوزه جهاد کشاورزی دارد.
مخلص‌الائمه افزود: این شرکت فاقد انگیزه برای فعالیت، سرمایه‌گذاری و تأمین سرمایه در گردش آذرآب بود و توان آن را هم نداشت. با توجه به ابعاد شرکت و مشکلات تودرتو و پیچیده، این شرایط وجود نداشت که بانک کشاورزی بتواند فعالیت مؤثری داشته باشد.
وی ادامه داد: با دریافت دستور رئیس‌جمهور، نشست‌های متعددی به‌صورت جدی برگزار و مذاکراتی با گروه مپنا و سازمان انرژی اتمی ایران صورت گرفت.
استاندار مرکزی گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی دو مرتبه در اراک حضور و از شرکت بازدید کرد و نشست‌های متعددی در سازمان انرژی اتمی در این خصوص برگزار شد.
مخلص‌الائمه با یادآوری برگزاری نشست‌های متعدد با وزارت جهاد کشاورزی، شخص وزیر کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس، بانک ملی و مراکز و مبادی مختلف ازجمله حوزه معاون اول ریاست‌جمهوری، افزود: روز شنبه 17 دی‌ماه پس از یک فرازوفرود طولانی و مفصل موفق شدیم تغییر مالکیت این شرکت را مشاهده کنیم و طی یک فرآیند قانونی و شفاف، سهام عمده شرکت آذرآب به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه در حوزه تولید و توسعه انرژی اتمی واگذار شد که این واگذاری نزدیک به 30 درصد است.
وی ابراز کرد: این رویداد حقوقی و سرمایه‌گذاری، یک سلسله‌رویدادهای بزرگ اقتصادی را برای مجموعه آذرآب، استان مرکزی و کشور رقم خواهد زد.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: آذرآب ازجمله شرکت‌هایی است که بیش از 200 طرح ملی را تولید کرده و اکنون 30 طرح ملی را در دست اجرا دارد و بسیاری از شرکت‌های طرف قرارداد با این شرکت که به‌طور کامل از ادامه فعالیت شرکت و برپا شدن آن ناامید شده بودند، متوجه شده‌اند که تغییر مدیریت و مالکیت می‌تواند شرایط جدید و روشنی را برای شرکت رقم بزند و بسیاری از آن‌ها برای حل‌وفصل مشکلات قدیمی، پرونده‌ها و پروژه‌های باز و انعقاد قراردادهای جدید، پیش‌قدم شده‌اند.
مخلص‌الائمه گفت: شرکت آذرآب اراک مدت‌ها مدیریت بلاتکلیفی داشت و مدتی مدیریت نداشت، بسیاری از مدیران استعفا دادند، درصورتی که اکنون این شرکت حدود 150 میلیون یورو قرارداد درحال مذاکره دارد و بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ صنایع آذرآب در هفته‌های گذشته با یک شرکت صاحب‌نام خارجی منعقد شد که کار ارزشمندی در حوزه تجهیزات نیروگاهی است.
وی شرکت آذرآب اراک را ازجمله پیمانکار عمومی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع نیروگاهی کشور عنوان کرد و افزود: این شرکت با تغییر سهامدار، هاب صنایع مرتبط با نیروگاه انرژی اتمی در منطقه خواهد شد و بسیاری از طرح‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه تولید و توسعه برق اتمی، در شرکت آذرآب سازمان‌دهی و راهبری می‌شود.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: با اجرای این مهم صدها شرکت در کنار فعالیت مجدد شرکت آذرآب اراک فعال خواهند شد و پیش‌بینی می‌شود این شرکت به سطحی به‌مراتب بالاتر از دوره شکوفایی خود در دهه 70 بازگردد و شرایط موفق‌تر و پیشروتری خواهد داشت.
مخلص‌الائمه یادآور شد: شرکت آذرآب باید نیروی انسانی گسترده و ماهر جذب کند، آموزش بدهد و به دوره شکوفایی بازگردد. آذرآب علاوه‌بر کارهایی که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه‌های دیگر انجام می‌داد، مرکز توزیع کارهای بزرگ در حوزه نیروگاهی، به‌ویژه در حوزه انرژی اتمی خواهد شد.
استاندار مرکزی با یادآوری انتظارات مسئولان از مدیران، سهامداران و کارکنان شرکت، گفت: مدیران ارشد و میانی، کارکنان، کارگران، مهندسان و کارشناسان این شرکت و همه افرادی که در این مجموعه خود را ذی‌نفع و ذی‌حق می‌دانند، باید از اکنون نگاه متفاوتی به شرکت آذرآب و آینده آن داشته باشند؛ مهم‌ترین اولویت شرکت، افزایش بهره‌وری است.
وی درخصوص ارتباط با دوران مدیریت پیشین و جدید آذرآب ابراز کرد: در دوره مدیریتی سابق شرکت، یکی از مسئولان عالی شرکت طی چندسال، پنج‌بار هم در محل شرکت حاضر نبود! اما در این مدت کوتاه، رئیس جدید هیئت‌مدیره شرکت بالغ‌بر 25 بار در شرکت حضور داشته است.

شناسه خبر 64805