شناسه خبر:64449
1401/10/11 09:51:13

سپهرغرب، گروه خبر: بیست‌وهفتیمن جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر با معرفی آثار و برگزیدگان بخش‌های مختلف به پایان رسید.

روز شنبه در مراسمی با حضور استاندار و جمعی از مسئولان ملی و استانی در تالار انتظار شهر کرمانشاه، بیست‌وهفتیمن جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر با معرفی آثار و برگزیدگان بخش‌های مختلف به پایان رسید؛ در این جشنواره چهار نمایش برگزیده «مانداک» به کارگردانی محمد قاسمی از ملایر، «لابیرنت» به کارگردانی پدرام رحمانی از ارومیه، «بیگانه ای در خانه» به کارگردانی یارشار منوچهری از شهر پارس‌آباد و «آخرین نامه» به کارگردانی مهسا بایرامزاده از شهر نقده به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافتند.
این دوره از جشنواره با نمایش آثاری از استان‌های آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان‌ غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، ایلام، همدان، خوزستان و کرمانشاه در قالب 16 نمایش از هفتم تا نهم دی‌ماه در سالن تئاتر شهر کرمانشاه برگزار شد.
در بخش کارگردانی «محمد قاسمی» برای نمایش «مانداک»، نمایشنامه‌نویسی «پدرام رحمانی» برای اثر «لابیرنت»، طراحی نور «فرشته آغازهی»، موسیقی «جبار غفوری» و طراحی صحنه «محمد قاسمی» عنوان برتر این دوره از جشنواره را از آنِ خود کردند.
همچنین در بخش بازیگری زن «ماهرخ رفیع‌زاده»، بازیگر مرد «کمال امین»، طراحی پوستر «محمد منوچهری» و طراحی لباس «زهره جلیلی» عناوین برتر این بخش‌ها را از آنِ خود کردند.
   هنرمندان به زندگی خود و اطرافیانشان عمق و معنا و زیبایی می‌دهند
استاندار کرمانشاه در این مراسم با قدردانی از عوامل اجرایی بیست‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای فجر، ابراز امیدواری کرد: پس از پایان دوران ویروس کرونا چنین مراسم‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری که موج شور و نشاط در جامعه و میان هنرمندان ایجاد می‌کند، بیشتر در استان برگزار شود.
«محمدطیب صحرایی» افزود: همواره در طول تاریخ بشریت هزاران هزار نفر و گروه آمدند و رفتند که الان هیچ اثری از آن‌ها به جا نمانده است و فقط دو دسته از آدم‌ها از خودشان آثاری به یادگار گذاشته‌اند و امروز ما در موزه و آثار تاریخی اثر آنان را می‌بینیم.
وی بیان کرد: یک‌دسته از آثار که پُر از غم، درد و ناراحتی است و ما مانند جمجمه‌های دوران استعمار در موزه‌ها و یا آثار باستانی دوران باستان می‌بینیم و یادگاری‌های بد برای انسان باقی گذاشته‌اند.
صحرایی اضافه کرد: اما قسمتی از یادگاری‌های بشری نیز زیبا و جذاب هستند که همه آن‌ها با هنر عجین شده‌اند؛ به عبارت دیگر هنرمندان کسانی هستند که زندگی خود را در ابعاد مختلف گسترش می‌دهند، هم در طول زمان هم در دوران معاصر خودشان، حرف برای گفتن دارند و هم در عرض بر زندگی اطرافیانشان تأثیر می‌گذارند و به زندگی مردم و خودشان معنا، عمق و زیبایی می‌بخشند.
استاندار کرمانشاه هنرمندان تئاتر را از دسته دوم دانست که اثر و نمایششان بر زندگی و حال و احوال مردم تأثیرگذار است و برای آن‌ها آرزوی موفقیت کرد.
   استعدادهای درخشانی در استان‌های کشور وجود دارد که باید آن‌ها را دریابیم
دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کشور نیز در آیین اختتامیه بیست‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای کشور به میزبانی کرمانشاه با تجلیل از نمایش‌های خوب و باکیفیت گروه‌های تئاتر در بخش منطقه‌ای، گفت: ما در استان‌ها هنرمندان و استعدادهای درخشانی داریم و هنرمندان بزرگ سینما، تلویزیون و تئاتر کشور هم که در پایتخت حضور دارند، زمانی خودشان از همین‌جا شروع کرده‌اند.
«کوروش زارعی» در ادامه از کار هنرمندان و گروه‌های نمایش حاضر در این جشنواره قدردانی کرد و افزود: در این شرایط سخت، هنرمندان جهادگرانه تلاش و کار کردند و مطمئناً گروه‌های تئاتر و هنرمندانی که در سال 1401 در جشنواره‌ها حضور داشتند و کار کردند، در طول تاریخ این کشور تا سال‌های سال خواهند درخشید.
وی گفت: یک گروه نمایشی برای رسیدن به این مرحله حداقل سه تا چهار ماه تلاش و کوشش می‌کند، مطمئناً همه آثار و نمایش‌ها خوب و تأثیرگذار هستند، اما به‌دلیل محدودیت در جشنواره بین‌المللی فجر در هر منطقه آثار محدودی با انتخاب هیئت داوران ازنظر فنی، علمی و کیفی برگزیده می‌شوند.
   تئاتر نافذترین هنر برای انتقال پیام و محتوا به مخاطبان است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز به‌عنوان دبیر بیست‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای فجر در این آیین گفت: جشنواره منطقه‌ای فجر با حضور 10 استان آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، کردستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، همدان قزوین و اردبیل با 16 نمایش و حضور 250 هنرمند به مدت چهار روز از هفتم تا دهم دی‌ماه در استان کرمانشاه برگزار شد.
«علی صفدری» آغاز بیست‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر در کرمانشاه پس از هشت سال وقفه و حضور بسیاری از هنرمندان در این جشنواره را گرمابخش هوای سرد زمستانی استان دانست و افزود: برای برگزاری این جشنواره در استان حدود دو ماه کار انجام شده و از زحمت تمام عوامل اجرایی قدردانی می‌کنم.
وی هنر تئاتر را یکی از نافذترین هنرها در انتقال بی‌واسطه پیام و محتوا به مخاطبان دانست و گفت: هنرمندان با ایجاد شور و نشاط اجتماعی در این شرایط در جامعه به مردم امید دادند.
صفدری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مراسم تشییع هم‌زمان شهدای گمنام در استان، ابراز کرد: کرمانشاه استانی است که جنگ در آن آغاز شد و پایان یافت، هشت سال مردمان استان کرمانشاه دلاورانه و شجاعانه در مقابل دشمنان ایستادند که جا دارد از همه شهدا و مجاهدان راه وطن یاد کنیم و یاد و خاطره آن‌ها را گرامی بداریم.
وی همچنین استان کرمانشاه را مهد پرورش هنرمندان بسیار زیادی ازجمله هنر تئاتر دانست.
گفتنی است؛ در این جشنواره از پیشکسوتان هنر تئاتر استان کرمانشاه مانند استاد داریوش گراوندی، هواس بیوک، نجات میرزایی، نعمت‌الله عباس‌مرامی، جمال برفی، شهریار انصاری و سعید نوروزی نیز تجلیل شد.

شناسه خبر 64449