شناسه خبر:64364
1401/10/8 10:03:07

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه در کاهش مرگ کودکان 1 تا 59 ماهه از 6/6 به 4/93درصد رسیده‌ایم که از میانگین کشوری پایین‌تر است، گفت: در راستای ارائه خدمات کیفی و ارتقای آن 25 تخت مراقبت‌های ویژه نوزادان به بیمارستان‌های استان اضافه شده است.

«ابراهیم شکیبا» روز چهارشنبه با اعلام اینکه، هم اکنون حدود یک هزار واحد بهداشتی فعال در استان وجود دارد، افزود: خوشبختانه در میانگین مرگ مادران باردار در سطح کشور، در رتبه پایین قرار داریم.
براساس اعلام اداره کل ثبت احوال استان کرمانشاه، در 9 ماه سپری شده از سال جاری 18 هزار و 131 تولد در استان ثبت شده که 54 درصد این موالید پسر و 46 درصد دختر هستند.
وی همچنین توضیح داد در حوزه آموزش و پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز در نوجوانان در سطح استان بسیار خوب کار شده است و پوشش واکسیناسیون در استان 98 درصد است و از میانگین کشوری بالاتر هستیم.
رییس شبکه بهداشت استان کرمانشاه همچنین گفت: در شناسایی بروز طغیان‌ها نیز در چندین سال پیاپی رتبه اول کشور را داریم و در شناسایی و غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان و فنیل کتونوری هم بسیار خوب عمل کرده ایم.
شکیبا افزود: جزو اولین دانشگاه‌هایی بودیم که مرکز پاسخگویی و مشاوره 2525 را فعال کردیم و استودیو سلامت در محل معاونت بهداشتی را در اوج اپیدمی کرونا راه اندازی نمودیم.
وی همچنین گفت: در حوزه معرفی روستای سالم در استان تاکنون پنج روستا معرفی و 2 روستای سالم دیگر نیز در دست اقدام است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنانش به خدماتی که در این معاونت ارائه می‌شود اشاره کرد و افزود: 79 مرکز دندانپزشکی فعال با 94 دندانپزشک و هشت بهداشتکار دهان و دندان در سطح استان فعال است.
شکیبا اضافه کرد: 25 مرکز روستایی را به منظور ارائه خدمات سطح 1 و 2 دندانپزشکی راه اندازی و تجهیز نموده ایم و موبایل کلینیک دندانپزشکی به مناطق روستایی و محروم اعزام می‌شود.
وی با بیان اینکه در زمینه خود مراقبتی فردی نیز جزو پنج استان برتر کشور هستیم و در شناسایی تب کریمه کنگو بسیار خوب عمل کرده ایم، گفت: عنوان شاخص برتر کشوری در واکسیناسیون روتین کودکان (بالای 99 درصد) طی 2 سال پاندمی کرونا را کسب کرده ایم.
به گفته وی بیمارستان‌های استان اکنون مجهز به دفع بهداشتی پسماندها می‌باشند و دارای وضعیت مطلوب دفع فاضلاب هستند.
رییس شبکه بهداشت استان کرمانشاه در ادامه سخنانش گفت: اجرای نظام سندرومیک و مراقبت بیماری‌های واگیر در لاین مسافری مرز پرویزخان به عنوان الگوی کشوری انجام گرفته است و همچنین گواهی پیوستن شهرستان سنقر به عنوان دومین شهر کشور در برنامه ملی جامعه ایمن را کسب نموده ایم.
شکیبا تصریح کرد: آزمایشگاه سل به عنوان آزمایشگاه مرجع سل استان و چهار استان همجوار جهت انجام کشت و انتی بیوگرام و مولکولی انتخاب شده و رتبه عالی از آزمایشگاه فرا ملی سوئد در چندین سال متوالی به دست آورده ایم.

شناسه خبر 64364