شناسه خبر:64115
1401/10/1 09:40:47
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه (س) قم مطرح کرد؛

بستر تعالی و پیشرفت زنان در ایران اسلامی فراهم است

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه (س) قم گفت: من به‌عنوان یک زن در نظام جمهوری اسلامی به واقع می‌توانم بگویم زمینه برای زنانی که طالب رشد و تعالی بودند فراهم است، یعنی هر زنی که بخواهد در این جامعه رشد کند مانعی بر سر راهش نیست اما این موضوع منوط به صرف فعل خواستن است.

اغراق نیست اگر بگوییم حضور اجتماعی زنان پیش از انقلاب اسلامی در جایگاه‌های اجتماعی و سیاسی اگر در دوران قاجار منتهی به حرم‌سراها بود در پهلوی نیز چیزی بیشتر از رقاصان دلفریب در کاباره‌ها نبوده‌ است.
حتی در دنیای هنر نیز بازیگران زن تنها دلربایان برهنه‌ای بودند تا بار شهوت‌انگیز فیلم را برای فروش بیشتر به دوش بکشند و نهایتاً عکس‌های برهنه و نیمه‌برهنه‌شان روی جلد نشریات زرد نقش می‌بندد. آمارها نشان می‌دهد مشارکت و حضور سیاسی و اجتماعی زنان بعد از انقلاب از شکل تصنعی و فرمایشی، شکل کاملاً جدی‌تری به خود گرفت و این موضوع در گوشه‌گوشه ایران اسلامی و در بین قشر‌های مختلف زنان کاملاً مشهود است؛ بنابراین در شرایط کنونی و در پی دست‌اندازی دشمن به هویت زنان ایران اسلامی، جهاد تبیین، ضرورت عصر حاضر و خنثی‌کننده توطئه‌های دشمن خواهد بود.
با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه (س) قم ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
مریم معین‌الاسلام با بیان اینکه کافی است برای بیان دستاوردهای جمهوری انقلاب اسلامی در حوزه زنان یک بررس میدانی داشته باشید گفت: خوشبختانه در این بخش دستاوردها کاملاً واضح و مشخص است به طوری که نه چیزی برای پنهان کردن وجود دارد و نه مانعی پیش رو.
* رشد 60 درصدی حوزه زنان در کسوت هیئت علمی دانشگاه‌ها پس از انقلاب
وی با تأکید بر اینکه اگر در این بررسی در هر عرصه وارد شوید خواهید دید که دستاوردها آنقدر چشمگیر بوده که قابل کتمان نیست اظهار کرد: برای نمونه در عرصه ورود زنان به دانشگاه‌ها به‌عنوان اعضای هیئت علمی شاهد رشد 60 درصدی در این حوزه پس از انقلاب بوده‌ایم.
وی ادامه داد: علاوه بر این ورود زنان در عرصه تدریس در دانشگاه‌ها نیز نکته قابل تأمل دیگری در عرصه دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه (س) قم با بیان اینکه این دستاورد را می‌توان در میزان ورودی‌های دختر به دانشگاه نیز به طور مشهود احساس کرد افزود: طی این سال‌ها در بیشتر موارد سهم دختران همواره در ورود به دانشگاه از پسران بیشتر بوده به طوری که اگر به‌صورت درصدی بخواهیم بیان کنیم به عدد 60 به 40 می‌رسیم.
معین‌الاسلام با تأکید بر اینکه من به‌عنوان یک زن در نظام جمهوری اسلامی به واقع می‌توانم بگویم زمینه برای زنانی که طالب رشد و تعالی بودند فراهم است، یعنی هر زنی که بخواهد در این جامعه رشد کند مانعی بر سر راهش نیست اما این موضوع منوط به صرف فعل خواستن است خاطرنشان کرد: بنده بیش از 45 سال سابقه تحقیق، پژوهش و تدریس در حوزه زن و خانواده را داشته و این مهم را بر اساس اندوخته‌هایم بیان می‌کنم.
* شکوفایی زنان در انقلاب اسلامی قابل کتمان نیست
وی با بیان اینکه در عرصه‌های مدیریتی نیز خوشبختانه شاهد حضور چشمگیر بانوان هستیم تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه دستاورد شکوفایی زنان در بین دیگر دستاوردهای انقلاب، به هیچ‌وجه قابل کتمان نیست.
این پژوهشگر حوزه زنان ادامه داد: من به عنوان یک خانم می‌توان بگویم اگر بخواهم در هر عرصه ورود کنم برای رشد و تعالی مانعی سر راهم وجود ندارد.
* اراده، تعالی و پیشرفت پیش‌شرط موفقیت زنان
معین‌الاسلام با اشاره به اینکه ایران اسلامی برای بانوانی که اراده تعالی و پیشرفت دارند بستر را در عرصه‌های مختلف فراهم کرده مگر اینکه خودشان سهل‌انگاری کنند، تصریح کرد: به نظر من به‌عنوان یک زن که هم عضو هیئت علمی بوده و هم در عرصه زنان تحقیق، پژوهش و فعالیت داشته و در عین حال مؤلف کتاب‌های متعدد نیز هستم، ورود زنان به عرصه‌های مختلف آنقدر پررنگ شده که شاید بتوان گفت به دیگر حوزه‌ها آسیب وارد می‌شود؛ به نظر من باید این موضوع را قدری کنترل کرد.
وی با تأکید بر اینکه آنانی که این دستاوردها را نادیده گرفته و یا منکر آن هستند به چشمان خود عینک بدبینی زده‌اند، تشریح کرد: در کتاب «صعود 40 ساله» که مروری بر دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی دارد؛ بر اساس آمارهای بین‌المللی منتشر شده در خصوص پیشرفت‌ها در حوزه زنان به کاهش بی‌سوادی زنان بالاتر از 15 سال نسبت به کشورهای دنیا و همچنین به افزایش نسبت دختران به پسران در تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی اشاره شده است.
این پژوهشگر حوزه زنان با تأکید بر اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها 6 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دادند که این آمار اکنون به حدود 50 درصد رسیده، فعالیت‌های زنان در رشته‌های ورزشی را یکی دیگر از اقدامات مثبت جمهوری اسلامی ایران ذکر کرد.
معین‌الاسلام ادامه داد: در حوزه ورزشی، زنان مسلمان ایرانی پس از انقلاب موفق شدند با حفظ زینت حجاب، در عرصه جهانی و رقابت‌های بین‌المللی در رشته‌های گوناگون ورزشی بدرخشند؛ به طوری که پیش از انقلاب تنها پنج نشان آن هم فقط در عرصه رقابت‌های آسیایی سهم زنان ایرانی بود؛ زنان ورزشکاری که از سوی رژیم ستمشاهی مجبور به کشف حجاب برای شرکت در مسابقات نیز بودند، در حالی که اکنون نزدیک به 200 نشان در رشته‌های مختلف از آن بانوان ایرانی است.
وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی، شاخص امید به زندگی در میان زنان در ایران به 57/6 درصد می‌رسید که اکنون به 77/1 افزایش یافته خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه تعداد پزشکان متخصص زن در حوزه زنان از 16 درصد به 98 درصد رسیده، کاهش 90 درصدی مرگ و میر مادران هنگام زایمان را به‌دنبال داشته است.
وی با بیان اینکه تعداد پزشکان زن نیز قبل از انقلاب اسلامی از 597 نفر افزایش 50 برابری یافته است اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی زنان نهادهای بسیاری را با رویکردهای فرهنگی، تربیتی، کارآفرینی، خیریه‌ای و حتی پژوهشی راه‌اندازی کردند که در حال حاضر تعداد آن‌ها به هزاران کانون و نهاد غیردولتی می‌رسد حال آنکه حضور زنان در عرصه‌های مرتبط به سازمان‌های مردم‌نهاد تأثیر بسزایی در پیشبرد مطالبات زنان داشته در حالی که قبل از انقلاب تنها پنج سازمان مردم‌نهاد در حوزه زنان فعال بود که این تعداد نیز عمدتاً به خانواده سلطنتی متصل بودند.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد مهم‌ترین کاری که دشمن در شرایط کنونی دنبال می‌کند ارائه تصویر غلط و ناامیدکننده از وضعیت کشور به‌ویژه حوزه زنان است حال آنکه می‌توان هدف دشمن از این برنامه را اینگونه تبیین کرد که با ایجاد تصویری سیاه، تاریک و ناامیدکننده از وضعیت جمهوری و در مقابل، ساختن تصویری سفید و روشن و آرمانی از وضعیت کشورهای غربی و توسعه‌یافته، مردم به‌ویژه زنان را برای خروج از وضعیت نابسامان خود، به سمت سبک کشورهای غربی سوق می‌دهد.
این مسئله، بدین معناست که دشمنان جمهوری اسلامی، استقلال جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند بنابراین برای مقابله با این چالش فکری، ضروری است که صرفاً منابع آماری پذیرفته در نزد جامعه بین‌الملل در حوزه زنان همچون کتاب صعود 40 ساله را مورد توجه قرار داد زیرا در این کتاب علاوه بر مقایسه وضعیت زنان ایران در حوزه زنان میزان نقش‌آفرینی آن‌ها نیز در مقایسه با سایر کشورها مورد بررسی و رصد قرار گرفته است.

شناسه خبر 64115