شناسه خبر:58134
1401/5/4 08:27:45
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین:

12 تُن جو از مزارع شهرستان فامنین برداشت شد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از پایان برداشت محصول جو از مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: 12 تُن جو از مزارع فامنین برداشت شده است.

«منصور خزایی» روز دوشنبه با بیان اینکه عملیات برداشت جو از تاریخ 22 خردادماه از مزارع جو شهرستان آغاز شده و اکنون پایان یافته است، افزود: در این سال زراعی مجموع سطح زیر کشت جو در اراضی این شهرستان 10 هزار و 444 هکتار بود که از این سطح، سه هزار و 172 هکتار به جو آبی و هفت هزار و 272 هکتار به جو دیم اختصاص داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین خاطرنشان کرد: با توجه به مجموع بارندگی 185 میلی‌متری از ابتدای سال زراعی و کاهش 9 درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال زراعی گذشته، شاهد خسارت خشک‌سالی صددرصدی به پنج هزار هکتار از سطح زیر کشت جو دیم بودیم که برداشت محصول صرفه اقتصادی نداشت.

خزایی اظهار کرد: متوسط عملکرد محصول در سطح باقی‌مانده کشت‌های دیم 250 کیلوگرم در هکتار و در اراضی جو آبی با حدود هشت درصد اُفت عملکرد در مقایسه با سال زراعی گذشته، 3.5 تُن در هکتار برداشت شد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بیشتر محصول تولیدی مزارع جو صرف خوراک دام می‌شود، یک‌هزار و 917 هکتار از مزارع جو آبی و دو هزار و 74 هکتار از مزارع جو دیم و درمجموع سه هزار و 991 هکتار سم‌پاشی سِن در دو مرحله سِن مادر و پوره سِن در مزارع جو انجام گرفته و به طرق مختلف اهمیت سم‌پاشی سِن در مزارع جو به کشاورزان تبیین شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین اظهار کرد: تولیدکنندگان می‌توانند محصول خود را با قیمت توافقی حداکثر 10 هزار و 500 تومان به مراکز خرید فعال شرکت پشتیبانی امور دام استان در شهرستان‌های همدان، نهاوند و اسدآباد و یا به‌صورت توافقی به سایر خریداران تحویل دهند.

شهرستان فامنین با 40 هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان‌های 10 گانه استان همدان بوده که در شمال شرق این استان واقع شده‌ است.

بخش کشاورزی 29 درصد اشتغال و 25 درصد ارزش‌افزوده فعالیت‌های اقتصادی استان همدان را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای 692 هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و 117 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است که براساس آخرین آمارهای منتشرشده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل 66 هزار و 300 میلیارد ریال است.

شناسه خبر 58134