شناسه خبر:56062
1401/3/10 09:43:48

سپهرغرب، گروه گردشگری: سه رویداد بزرگ بین‌المللی با محوریت صنایع‌دستی در شهر بخارا کشور ازبکستان برگزار شد و هنرمندان ایرانی در آن شرکت کردند.

برگزاری سه رویداد بزرگ بین‌المللی با محوریت صنایع‌دستی در شهر بخارا کشور ازبکستان به‌ویژه در مقایسه با سایر کشورها، دستاوردهای بسیار خوبی برای صنایع‌دستی ایران به ارمغان آورده است، به‌طوری‌که در افزایش اعتبار منطقه‌ای و بین‌المللی کشور در زمینه صنایع‌دستی و افزایش رغبت برای سفر گردشگران کشورهای دیگر به ایران تأثیر قابل توجهی داشته است.

رویداد نخست شامل برگزاری برنامه داوری مهر اصالت بین‌المللی شورای جهانی صنایع‌دستی بود که 48 اثر از طرف جمهوری اسلامی ایران ارسال شد. خوشبختانه 38 اثر با رأی داوران موفق به دریافت مهر اصالت بین‌المللی شدند.

رویداد دوم که شامل برگزاری جشنواره بین‌المللی زیورآلات بود، 58 کشور رقابت داشتند. در این رویداد، علی‌اصغر خاکساری از مشهد، شهر جهانی تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی موفق به کسب جایزه برتر جشنواره شد.

در پایان اختتامیه جشنواره بین‌المللی زیورآلات، بخارا به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی اعلام و ثبت شد و لوح آن توسط رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی به شهردار بخارا اعطا شد.

در رویداد سوم که شامل برگزاری سومین جلسه کمیته اجرایی شورای جهانی صنایع‌دستی در سال 2022 بود، به شکل آن‌لاین حضور داشتم. همچنین در این رویداد مصوب شد تا سی‌ونهمین مجمع عمومی شورای جهانی صنایع‌دستی در اردیبهشت 1402 در شیراز، شهر جهانی صنایع‌دستی برگزار شود.

از دیگر مصوبات رویداد سوم، برگزاری جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در سال 1401 با حضور نمایندگان کشورهای عضو شورای جهانی صنایع‌دستی و آثار برگزیده این شورا به شکل بین‌المللی بود. همچنین در پایان این نشست مقرر شد تا جزئیات برنامه‌های مصوب از سوی ایران به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال شود.

شناسه خبر 56062