شناسه خبر:56047
1401/3/10 09:20:20

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان فراهان از آغاز عملیات مرمت و بندکشی و تثبیت تزئینات امامزاده زینب‌‌خاتون در روستای آهنگران شهرستان فراهان خبر داد.

سعید نیک‌نام اظهار کرد: عملیات مرمت امامزاده زینب‌خاتون در شهرستان فراهان با اعتبار پیش‌بینی‌شده به مبلغ 350 میلیون ریال آغاز شد.

وی افزود: این عملیات مرمتی شامل اندودهای الحاقی پودر سنگ و سیمان روی جداره و پاک‌سازی و بندکشی آجرهای نما، تخلیه و بندکشی مجدد، مرمت، پاک‌سازی و بندکشی آجرهای جداره دیوارها است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان فراهان با بیان اینکه این بنای تاریخی با شماره 2584 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، گفت: بقعه این امامزاده در دو دوره ساخته شده؛ نخست اوایل دوره اسلامی و دوم بعد از دوره صفویه تا قاجار بوده است.

نیک‌نام عنوان کرد: نمای خارجی بنای غربی امامزاده در قسمت شمالی و غربی دارای تاق‌نما با قوس‌های جناقی بوده و در قسمت جنوبی دارای ایوانی الحاقی است.

وی تصریح کرد: مصالح کلی تشکیل‌دهنده نماهای شرقی و غربی عبارت‌اند از خشت، آجر، کاشی، گچ، تیر چوبی و سنگ و این بقعه دارای تزئینات متنوعی همچون ضریح چوبی روی قبر امامزاده با گره‌بندی هشت و چهار ضلعی است.

شناسه خبر 56047