شناسه خبر:55435
1401/2/27 09:53:19

سپهرغرب، گروه ورزشی: مسئول تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: نخستین دوره مسابقات ورزش زورخانه‌ای و کُشتی پهلوانی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان آغاز به‌کار کرد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، حسین ترابی اظهار کرد: به‌مناسبت هفته فرهنگ پهلوانی ورزش زورخانه‌ای با همکاری فدراسیون‌های ملی ورزش‌های دانشگاهی، ورزش‌های زورخانه‌ای و کُشتی پهلوانی و مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین دوره مسابقات ورزش زورخانه‌ای و کُشتی پهلوانی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان آغاز به‌کار کرد.

وی ادامه داد: مسابقات به‌‌صورت انفرادی و تیمی میان بخش‌های مختلف آموزش عالی کشور برگزار می‌شود و هر بخش مجاز به معرفی یک تیم برای شرکت در این مسابقات است.

مسئول تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه در این دوره از مسابقات 30 تیم شرکت کرده است، گفت: 20 تیم از دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور و 10 تیم از دانشگاه‌های دولتی شامل سراسری، پیام نور، علمی کاربردی و غیره هستند.

وی عنوان کرد: تیم‌های شرکت‌کننده از شهرهای ملایر، تاکستان، بجنورد، بیجار، سپیدان شیراز، اسدآباد، کرمانشاه، سنندج، شاهرود، البرز، همدان، تهران، مرکزی، کاشان، اصفهان، زاهدان، قم و تهران هستند که تهران با دو تیم در این مسابقات حضور یافته است.

ترابی با بیان اینکه این دوره از مسابقات در دو بخش کُشتی پهلوانی و هنرهای فردی است، ابراز کرد: هنرهای فردی شامل میل‌بازی، چرخش تیز، چرخش چمنی و سنگ کباده است که در دو وزن زیر 90 کیلو و بالای 90 کیلو برگزار می‌شود.

   کُشتی پهلوانی به دانشجویان درس اخلاق می‌دهد

داور یک کُشتی پهلوانی نیز گفت: کُشتی پهلوانی درس اخلاق و مردانگی برای آینده و جامعه دانشجویانی است که در این رشته فعالیت می‌کنند.

اباذر ابوالفتحی با بیان اینکه نخستین دوره مسابقات ورزش زورخانه‌ای و کُشتی پهلوانی 25 تا 27 اردیبهشت‌ماه 1401 برگزار می‌شود، اظهار کرد: مسابقات پهلوانی منش پهلوانی، بزرگی، مردانگی و معرفت را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: این مسابقات یادبودی از جهان‌پهلوان تختی است که کُشتی‌گیران کُشتی اصیل ایرانی را در آن به اجرا می‌گذارند.

داور ملی این دوره از مسابقات کُشتی پهلوانی تصریح کرد: این مسابقات درس اخلاق و مردانگی برای آینده و جامعه دانشجویانی است که در این رشته فعالیت می‌کنند.

ابوالفتحی با بیان اینکه میزبانی همدان در این دوره از مسابقات از سطح بالایی برخوردار است، گفت: ازلحاظ امکاناتی چون تشک و نحوه چیدمان داوران نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است، زیرا آقای امامی (یکی از داوران بین‌المللی و جهانی) در این مسابقات هستند که به تمام قوانین اشراف دارند.

   حضور 54 ورزشکار در مسابقات ورزش زورخانه‌ای و کُشتی پهلوانی

سرپرست فنی مسابقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: 54 ورزشکار از 17 استان کشور در نخستین مسابقات ورزش زورخانه‌ای و کُشتی پهلوانی حضور دارند.

حسین نجار اظهار کرد: این مسابقات طبق قوانین ملی ورزش زورخانه‌ای انجام می‌شود.

وی گفت: هنرهای فردی که دانشجویان در آن شرکت کرده‌اند، کباده، سنگ، میل‌بازی، چرخ چمنی، چرخ تیز و کُشتی پهلوانی است.

سرپرست فنی مسابقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دوره از سطح کیفی و کمی خوبی برخوردار بوده است، تصریح کرد: حضور چند ملی‌پوش در این دوره از مسابقات نشان‌دهنده این است که مسابقات سطح بالایی دارد.

وی گفت: خوشحالیم که برای چندمین‌بار دانشگاه آزاد اسلامی چنین مسابقاتی را برگزار می‌کند.

   کُشتی پهلوانی بازنشستگی ندارد/ نام ورزش پهلوانی با اهل بیت (ع) عجین است

یک بازیکن ورزش زورخانه‌ای نیز گفت: القای روحیه خوب و نزدیک شدن به خداوند باعث جذب من به این ورزش شده و آن را ادامه خواهم داد، زیرا این ورزش بازنشستگی ندارد.

رضا قادری اردکانی با بیان اینکه 9 سال است در رشته پهلوانی و زورخانه‌ای مشغول به کار است، اظهار کرد: این رشته ورزشی را دوست دارم، چون این ورزش با نام اهل بیت (ع) عجین شده و از ایرانیان باستان به یادگار مانده است.

این بازیکن ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای تصریح کرد: سه نایب‌قهرمانی در رده سنی امید و دو قهرمانی بزرگ‌سالی و 6 قهرمانی نیز در استان دارم که امیدوارم به میدان بین‌المللی نیز وارد شوم.

وی با بیان اینکه زیبایی این ورزش به انجام حرکات آن در جمع است، افزود: تمام وسایل و تجهیزات ورزش زورخانه‌ای را در منزل دارم، اما در جمع کار کردن زیبایی این ورزش است.

قادری اردکانی تصریح کرد: ورزش زورخانه‌ای مسابقات جهانی و آسیایی نیز دارد که من نیز برای انتخابی تیم ملی آماده هستم و برای این مهم انگیزه لازم را نیز دارم.

وی درخصوص تجهیزات ورزش زورخانه‌ای نیز افزود: تجهیزات زورخانه‌ها گران بوده و بسته به مکان و اینکه در کدام شهر فعالیت کنی، امکانات متفاوت است.

شناسه خبر 55435