شناسه خبر:55104
1401/2/19 09:55:46

سپهرغرب، گروه ورزشی: گرماخستگی در اثر کمبود آب بدن و در شرایطی ایجاد می‌شود که بدن نمی تواند با سرعت کافی، گرمای اضافی را دفع کند و بر خلاف گرمازدگی که ناگهانی بروز می‌کند، گرما خستگی معمولا طی چند روز شکل می‌ گیرد.

معمولا گرما خستگی حالتی اضطراری نیست و بیشتر در ورزشکاران شایع است و در هنگام تمرین ورزشی، بیشتر در معرض گرماخستگی قرار خواهند گرفت.

  علائم گرماخستگی

بر اساس این مطلب که از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: اولین علائم این ناراحتی خستگی، ضعف و احساس ناخوشی است؛ احساس خستگی بیش از حد نسبت به فعالیتی که انجام شده از اولین علائم این عارضه به شمار می‌رود و در عین حال ورزشکار کمی هم احساس سردرد خواهد داشت.

با ادامه فعالیت بدنی در این شرایط، ورزشکار دچار تعریق بیش از حد خواهد شد و ضربان قلب به سرعت افزایش می‌یابد، احساس سنگینی در قفسه سینه خواهد کرد و دچار تنگی نفس می‌شود، در نهایت هم دچار سرگیجه می‌شود و حالش به هم می‌خورد.

به موازات کم شدن آب بدن، بدن ورزشکار به طور فزاینده‌ای ضعیف می‌شود و حتی توان بلند شدن از رختخواب را نیز از دست می‌دهد. اگر کاهش آب بدن ادامه یابد، حجم خون تا حدی پایین می‌آید که امکان دارد دچار شوک شود.

65 درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد که در سه بخش بدن شامل 56 درصد در سلول ها، 37 درصد در خارج سلول‌ها و 7 درصد در دستگاه گردش خون ذخیره شده است.

هنگامی که ورزشکار آب بدن خود را در اثر عرق کردن، تنفس و ادرار از دست می‌دهد، تقریبا تمامی این آب از دست رفته از داخل سلول‌ها است و به این ترتیب گرچه ممکن است به اندازه 8 لیوان آب از بدن خارج شود اما سلول‌ها قادر خواهند بود آب کافی را برای حفظ حجم خون بدن در حالت عادی عرضه کنند.

اگر آب بدن همچنان کم شود، سلول‌ها دیگر قادر نخواهند بود آبی پس دهند و در نتیجه حجم خون به سرعت کاهش می‌یابد. در این صورت در بدن خون کافی برای گردش وجود نخواهد داشت و در پی آن درجه حرارت بدن بالا می‌رود و ورزشکار به حالت شوک دچار می‌شود.

  راه درمان

در صورت بروز گرماخستگی باید استراحت کرد و اگر ورزشکار در این شرایط به فعالیت بدنی خود ادامه دهد، دچار شوک خواهد شد و باید در بیمارستان بستری شود. خوشبختانه این وضعیت خطرناک به ندرت اتفاق می‌افتد که آن هم در صورتی است که ورزشکار نتواند برای آب از دست رفته بدن خود، آبی جایگزین کند.

به محض مشاهده علائم گرماخستگی باید در یک مکان خنک سایه دار استراحت کرد و بهترین درمان گرماخستگی نوشیدن مقادیر زیادی مایعات محتوی املاح معدنی از قبیل آب میوه یا نوشیدنی‌های ورزشی است چراکه املاح معدنی به بدن شما کمک می‌کنند تا گرما را دفع کند.

تقریبا روزانه شخص باید بین 6 الی 8 لیوان آب مصرف کند و توجه شود چای یا قهوه نمی تواند جایگزین آب شود بلکه خود آن‌ها نیز باعث دفع بیشتر آب از بدن می‌شوند.

شناسه خبر 55104