شناسه خبر:53743
1401/1/15 09:54:32

سپهرغرب، گروه ایران و جهان: مهمترین موضوع در مذاکرات میان ایران و گروه 1+4 نحوه خروج اشخاص حقیقی و حقوقی ایران از لیست تحریم‌هاست.

به گفته یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان، در مذاکرات وین ایران دست برتر را داشته و در حال حاضر ابتکار عمل در اختیار تیم مذاکره کننده کشورمان است.

به گفته این منبع نزدیک به تیم هسته ای ایران، مهمترین موضوع در مذاکرات میان ایران و گروه 1+4 نحوه خروج اشخاص حقیقی و حقوقی ایران از لیست تحریم‌هاست. باید توجه داشت تا زمانی که ایران یک تعهد محکم نگیرد و توافق به یک نقطه قوی و پایدار نرسد به هیچ وجه حاضر به عقب نشینی در حوزه دستاوردهای هسته‌ای نخواهد شد.

وی معتقد است که ایران مولفه‌های بسیاری را در اختیار دارد که وضعیت ما را در مذاکرات در موضع بالاتر قرار داده است. بر همین اساس در چنین وضعیتی تیم مذاکره کننده کشورمان به هیچ عنوان از امتیاز سپاه عقب نشینی نمی کند.

در حال حاضر جنگ در اوکراین، تبعات قابل توجهی بر بازار نفت و انرژی دارد و این تبعات به مرور زمان گسترده تر خواهد شد. بر همین اساس آمریکا و تروئیکای اروپا به شدت به برجام نیازمند بوده و به طرق مختلف در پی تعجیل در احیای برجام هستند.

با اینحال آمریکا به دلیل اعتیاد به خوی سلطه گری و غارتگری، همچنان در پی فریبکاری و خدعه است. برای نمونه طرف آمریکایی مدعی شده است که برچسب FTO (سازمان تروریستی خارجی) را از عنوان سپاه حذف خواهد کرد.

این در حالی است که حذف برچسب FTO اثر تحریمی برای ایران ندارد و آثار مخرب اجرای کاتسا بر انتفاع اقتصادی ایران را برطرف نمی کند. چرا که حذف برچسب FTO سپاه منجر به حذف برچسب SDGT (از مفاد قانون تحریمی کاتسا) نخواهد شد.

شناسه خبر 53743