شناسه خبر:51835
1400/11/11 09:30:59

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مزرعه تولید قارچ استان در تدارک تکمیل زنجیره تولید است، گفت: با این اقدام میزان اشتغال‌زایی در این مجموعه به 500 نفر افزایش می‌یابد.

محمدفرید سپری در دیدار با اعضای هیئت‌مدیره قارچ اورامان سبز سروآباد اظهار کرد: این مزرعه تولید قارچ به طور مستقیم برای 112 نفر از اهالی منطقه اشتغال‌زایی کرده و روزانه پنج تن قارچ خوراکی تولید می‌کند.

وی افزود: این مزرعه با حمایت‌ جهاد کشاورزی استان به بهره‌برداری رسیده و اکنون هم یکی از مزارع موفق پرورش قارچ کشور در بحث صادرات به کشورهای خلیج فارس است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر فقط در واحد پرورش قارچ این مجموعه که یکی از هشت واحد این زنجیره است روزانه پنج تن قارچ تولید می‌شود که با تکمیل زنجیره، میزان تولید به 25 تن در روز افزایش و اشتغال‌زایی آن هم به 500 نفر خواهد رسید.

سپری یادآور شد: بیشتر واحدهای این زنجیره مانند احداث واحد کمپوست پیشرفت فیزیکی 60 درصدی دارند که امیدواریم در آینده نزدیک با تأمین تسهیلات لازم به بهره‌برداری کامل برسد.

وی اظهار کرد: با تسهیلاتی که در اختیار این واحد قرار خواهد گرفت فاز تولید کمپوست آن با ظرفیت تولید 35 هزار تن کمپوست در سال راه‌اندازی خواهد شد و علاوه بر تامین نیاز مزارع استان بخش قابل توجهی هم به کشورهای همجوار صادر خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با تأکید بر حمایت‌های ویژه جهاد کشاورزی از این طرح افزود: شرکت قارچ کشت هورامان سبز در قالب زنجیره کشت و صنعت قارچ فعالیت خود را در شهرستان مرزی سروآباد شروع و با تکمیل 20 سالن پرورش قارچ در سال 1396 به بهره‌برداری رسیده است.

سپری گفت: مطابق آخرین امکان‌سنجی کل سرمایه‌گذاری زنجیره پنج هزار و 700 میلیارد ریال بوده که برای تکمیل آن به دو هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات نیاز است.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی و امنیتی منطقه و همچنین چالش کولبری در مناطق مرزی استان تأکید کرد: وجود چنین شرکت‌هایی نقش مؤثری در توسعه همه‌جانبه منطقه و کاهش بیکاری خواهد داشت.

کردستان یک میلیون و 175 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه 773 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود و 350 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 52 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است.

از 773 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 678 هزار هکتار آن دیم و 95 هزار هکتار آن هم آبی است.

کردستان سه میلیون و 199 هزار واحد دامی، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 257 هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن 115 هزار نفر است که سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند بیش از 400 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 60 هزار تن در سال است.

شناسه خبر 51835