شناسه خبر:51457
1400/11/2 10:03:49
رشد عقاید شهادت‌طلبانه، مرهون تلاش‌ها و تربیت مادران است؛

کربلا، عرصه ظهور نقش شهیدپروری زنان

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش: کارشناس مذهبی صداوسیما با اشاره به نقش حیاتی و حساس زنان در شهیدپروری اظهار کرد: در حماسه کربلا حضرت زینب (س) و مادر وهب این نقش را به‌خوبی به نمایش گذاشتند.

رهبر کبیر انقلاب در تعریف زن عنوان داشته است زن که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهد باید شخصیت خود را حفظ کند و از آن (شخصیت) یک انسان تلاشگر و کوشا بسازد. از همین تعریف اهمیت زن و نقش وی در جامعه مشخص می‌شود. امام خمینی (ره) در جای دیگر می‌فرماید «قرآن کریم انسان‌ساز است و زن‌ها نیز انسان‌ساز» که این نکته نشان از تعیین‌کننده بودن نقش زنان در جامعه دارد.

تربیت یکی از اصول شکل‌گیری شخصیت و عقاید افراد بوده و نهاد خانواده به‌ویژه مادر در این موضوع بسیار مهم است به‌گونه‌ای که این نقش تعیین‌کننده می‌تواند یک جامعه را به سمت سعادت و کمال و یا نابودی بکشاند، اینجاست که باید دید آیا آموزه‌ها و آموزش‌های لازم برای ایفای نقش درست زنان پیش‌بینی و ارائه شده است یا خیر؟

یک زن مسلمان باید ابتدا خود را برای ایفای نقش مادری و همسری یعنی ساخت و تربیت یک جامعه کوچک، در مقیاس خانواده خود مهیا کند تا جامعه‌ای سالم داشته باشیم، مادران در دوران دفاع مقدس به‌خوبی این نقش را ایفا کردند و با تربیت نسلی مقید و مسئول، ترویج فرهنگ شهادت و شهادت‌طلبی را شاهد بودیم و همین امر سبب سربلندی و پیروزی ایران در یک جنگ نابرابر و ناعادلانه شد.

اما امروز با گذشت بیش از سه دهه از جنگ تحمیلی آیا مادران و زنان ایرانی همچون نسل گذشته در تربیت و رشد فرزندان خود بر پایه مبانی دینی و فرهنگی تأکید داشته و سعی بر شکل‌گیری شخصیت فرزندان خود با اصول محوری و دینی ازجمله فرهنگ شهادت دارند؟ یا اینکه نقش خود را تنها تنزل داده و ایفای نقش در چنین مواردی را بر خود وظیفه نمی‌دانند که اگر این‌گونه باشد باید نگران آینده فرزندان و جامعه خود باشیم.

نقش زنان ایران اسلامی در شهیدپروری در گذشته نه‌چندان دور به‌خوبی محقق شد و اینک نیاز به ایفای نقش پررنگ زنان در این عرصه هستیم اما تحقق این مهم نیازمند الزاماتی است که به‌منظور آگاهی از آن‌ها و بررسی نقش زنان امروز جامعه با یک کارشناس مذهبی به گفت‌و‌گو نشستیم.

حجت‌الاسلام رضا محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به نقش حیاتی و حساس زنان در شهیدپروری اظهار کرد: اگر زنان نخواهند، همسران و فرزندان نمی‌توانند به مقام شهادت رسیده و این توفیق از مردان سلب می‌شود.

وی با بیان اینکه مردان در دامن زنان رشد می‌یابند، گفت: جوانان شهادت‌طلب و علاقه‌مند به شهادت، از شیر پاک مادران معتقد به این امر، تغذیه کرده و تربیت درست چنین مادرانی را دارند.

این کارشناس مذهبی صداوسیما بیان کرد: رشد عقاید شهادت‌طلبانه مرهون تلاش‌ها و تربیت مادرانه از قبل از ازدواج گرفته تا مسائل بعد از آن همچون رعایت بهداشت آمیزش، توجه و مراقبت در دوران بارداری، شیرخوارگی، رشد و رسیدن به مرحله جوانی فرزندان است.

محمدی با بیان اینکه امکان جهاد در راه خدا و نایل شدن به شهادت در صورت عدم رضایت مادر و همسر وجود ندارد، افزود: تردیدی در نقش شهیدپروری مادران، همسران و زنان نیست؛ در حماسه کربلا حضرت زینب (س) و مادر وهب این نقش را به‌خوبی به نمایش گذاشتند.

وی با تأکید بر اینکه نقش زنان در مقوله شهیدپروری در جامعه کنونی را باید به‌طور نسبی بررسی کنیم، تصریح کرد: ملت ایران در طول 42 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حقیقتاً و تحقیقاً از سایر ملت‌ها بهتر بوده‌ و زنان نیز در این راستا به همین شکل بوده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: زنان ایران از زنان کوفه در زمان امام حسین (ع) بسیار بهتر بوده و هستند؛ زنان کوفه دست مردان خود را گرفته و از سپاه امام حسین (ع) برده و مسلم‌بن عقیل را تنها گذاشتند اما زنان ایران با دست خود فرزندانشان را راهی جبهه حق علیه باطل کردند.

محمدی با بیان اینکه قطعاً زنان ایران در مقوله شهیدپروری نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اما اگر بخواهیم به‌طور مطلق به این موضوع بنگریم، می‌شد بهتر از این نیز باشد.

وی با تأکید بر اینکه برای تربیت فرزندان و رشد آن‌ها توأم با رشد فرهنگ شهادت در گام اول باید مادران و زنان، هدف از زندگی را بفهمند، یادآور شد: زنان باید به هدف آفرینش خود آگاه بوده و بدانند که می‌خواهند فرزندان خود را به کجا برسانند.

این کارشناس مذهبی صداوسیما اظهار کرد: مادران با شناخت کمال واقعی و عدم فراموشی هدف نهایی از زندگی، خواهند دید که شهادت راه میان‌بر برای رسیدن به هدف نهایی است؛ ره صدساله با شهادت یک‌شبه طی می‌شود.

محمدی با بیان اینکه والدین به‌ویژه مادران باید با علم تربیت آشنا باشند، گفت: علم تربیت نیز همچون سایر علوم بوده و در صورت عدم بهره‌مندی از آن امکان حل بسیاری از مسائل وجود ندارد.

وی کمک گرفتن از دین، قرآن و معارف دینی در تربیت فرزندان را لازم دانست و بیان کرد: برآیند کتب دینی همچون قرآن و نهج‌البلاغه، تربیتی بوده و والدین باید با این منابع حقیقی تربیتی آشنا باشند و با کمک گرفتن از این موارد، فرزندان خود را تربیت کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: والدین خود باید الگوی تربیتی برای فرزندان بوده و با رفتار و کردار خود در تربیت درست و کاربردی فرزندان نقش مؤثر داشته باشند.

محمدی با بیان اینکه متأسفانه والدین قبل از فرزندآوری مهارت‌های لازم به‌منظور تربیت فرزند را کسب نمی‌کنند، تصریح کرد: کسب این مهارت قبل از فرزندآوری از سوی زوجین ضروری است.

وی با تأکید بر اینکه 99 درصد دغدغه و هزینه‌کرد خانواده‌ها باید برای تربیت فرزندان باشد، ادامه داد: متأسفانه این مهم در جامعه ما برعکس است و حتی یک درصد هم دغدغه تربیت را ندارند.

این کارشناس مذهبی صداوسیما خاطرنشان کرد: متأسفانه متولیان فرهنگ و ادب نیز دغدغه آموزش مهارت‌های تربیتی را ندارند چراکه شناخت کافی از تربیت مسائل تربیتی نداشته و بیشتر به‌دنبال ارائه گزارش و آمار هستند.

محمدی با تأکید بر اینکه تربیت امری است که به چشم نمی‌آید، یادآور شد: نتیجه تربیت چند سال بعد مشخص می‌شود و ارائه آموزش‌های لازم در بحث مهارت‌های تربیتی از ضروری‌ترین موارد است؛ باید 99 درصد دغدغه‌ها، امکانات و آموزش‌ها به سمت تربیت برود.

وی نقش رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی در ایفای نقش زنان به‌صورت صحیح را بسیار مؤثر دانست و اظهار کرد: در این صورت است که زنان در ایفای نقش مهم و حساس خود موفق خواهند بود.

نقش بارز زنان در اتفاقات و رویدادهای بزرگ تاریخ اسلام از حضرت خدیجه (س) تا حضرت زهرا (س) و سرانجام حضرت زینب (س) در کربلا بارها بیان شده است. در واقعه کربلا و عاشورا این نقش شهیدپروری زنان بود که یاران با وفا و صدیق امام مظلوم در راه حق را پرورش داده بود؛ زنان ایرانی نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس با الگوگیری از این الگوهای صبر و استقامت توانستند فرزندان مجاهد در راه حق تربیت کرده و به جامعه اسلامی تحویل دهند.

اما مادران و زنان باید قبل از فرزندآوری و بیش از هر چیز به فکر تربیت فرزند بوده و در این راستا مهارت‌های لازم در بعد معرفتی و دینی را کسب کنند تا شاهد رشد نسلی انقلابی، دینی و متعهد باشیم نسلی که خود را آماده دفاع از ارزش‌ها و عقاید خود کرده و در این راه حتی از نثار جان خویش نیز کوتاهی نکند که این مهم همان تربیت با فرهنگ شهادت‌طلبی بوده و نقش مادران در شهیدپروری است که این امر را محقق می‌کند.

لازمه ظهور این نقش مهم مادران در گام اول شناخت هدف آفرینش و وجود خود و تکلیف مادرانه در قبال تربیت فرزندانی در راستای دین خداست که البته مادران امروز نیز این مهم را تا حدودی عملیاتی کرده‌اند و برای تحقق هر چه بیشتر این امر در جامعه نیاز به فراگیری یک سری آموزش‌ها و مهارت‌ها و ارائه آن‌ها از سوی دستگاه‌های متولی است.

شناسه خبر 51457