شناسه خبر:48308
1400/8/22 09:54:26

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: نماینده شورای اسلامی شهر ملایر، تعریض خیابان همدان، تعیین تکلیف محله راستان و جذب سرمایه‌گذار را از اصلی‌ترین اولویت‌های شورای ششم عنوان کرد و گفت: جذب سرمایه‌گذار می‌تواند راهی برای دسترسی به درآمد پایدار باشد.

مدیریت شهری، مفهوم نوینی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مطرح شدن شورا‌ها در فصل هفتم قانون اساسی وارد گفتمان سیاسی و اجتماعی جامعه شد.

شورای شهر به‌عنوان نماد مشارکت مردم در اداره شهر با مشارکت دادن متخصصان، زمینه رشد و شکوفایی شهر‌ها را فراهم می‌آورند، تصور عمومی که از شورای شهر در کشور ما وجود دارد آن را محدود به نظارت بر عملکرد شهرداری قلمداد می‌کند، حال آن که مسئله مدیریت شهری فراتر از امور شهرداری و شامل کلیه مسائل مربوط به یک شهر اعم از گسترش کالبدی، توسعه فضای سبز، امکانات رفاهی و تفریحی و سایر موارد مربوط به شهر می‌شود، زیرا امروزه شهر‌ها به‌عنوان مرکز تمرکز جمعیت و عمده‌ترین بازیگران اقتصاد، اجتماعی و فرهنگی، نیازمند بهبود مدیریت شهری هستند که دراین‌بین بهبود مدیریت شهری به تثبیت رشد اقتصادی، ثبات سیاسی، افزایش مشارکت شهروندان، فقرزدایی، عمران و آبادانی و در عین حال افزایش رضایتمندی شهروندان کمک می‌کند که در این وادی شورا‌های شهر می‌توانند با جلوگیری از تراکم انبوه مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شهر‌ها، مانع توسعه نامتوازن شهر‌ها شوند و به پویایی شهر کمک کنند.

براین اساس اعضای شورا‌های شهر، باید بتوانند نقاط ضعف و قوت شهر خود را شناخته و با تقویت پتانسیل‌های نهفته در هر شهر، آن را به مزیت‌های قابل اتکایی در اقتصاد شهر و استان تبدیل کنند و در نهایت توسعه استانی و منطقه‌ای را بهبود بخشند و به تعبیر بهتر مدیر شهری مسئول ارتقای قابلیت‌ها و توانمندی‌های شهر و شهرنشینان است. براین اساس با توجه به گذشت بیش از سه ماه از آغاز به کار شورای ششم در شهر ملایر برآن شدیم تا در خصوص برنامه‌های شورای شهر با عضو شورای اسلامی شهر ملایر گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

فرزاد زهره‌وندی؛ توزیع عادلانه بودجه در سطح شهر را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهر ملایر برشمرد و اضافه کرد: برای تخصیص بودجه شهرداری نباید اولویت‌بندی برای حاشیه، مرکز یا شمال شهر وجود داشته باشد بلکه همه نقاط شهر باید به یک نگاه دیده شوند.

وی ادامه داد: همان‌طور که شهروندان بخشی از بودجه شهرداری را در قالب عوارض و مالیات تأمین می‌کنند، همه مردم باید به یک میزان از پروژه‌های عمرانی و خدمات شهری بهره‌مند شوند و این مهم باید همواره مد نظر شهردار باشد.

نماینده شورای اسلامی شهر ملایر اذعان کرد: در ماده 77 قانون شهرداری اولویت نخست ایجاد رضایت‌مندی عمومی در بحث پروژه‌های عمرانی و اولویت بعدی اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام دوره‌های قبل است که باید تکمیل شود.

زهره‌وندی با تأکید بر اینکه در حال حاضر به‌دنبال شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای شهر بر اساس بودجه تدوین‌شده از سوی شورای شهر قبل هستیم تصریح کرد: تعریض خیابان‌های شهر به‌ویژه بلوار همدان و در عین حال بزرگ‌ترین مشکل ترافیکی شهر، تکمیل پروژه چندین ساله مینی وُرد، برنامه‌ریزی برای تعیین تکلیف محله راستان و تکمیل پروژه بام ملایر یقیناً از اولویت‌های شهری خواهد بود.

وی ماده 77 قانون شهرداری (رفع هرگونه اختلاف بین مؤدی و شهرداری در مورد عوارض و بهای خدمات ارائه‌شده توسط شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن، به کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور و دادگستری و انجمن شهر ‌ارجاع می‌شود و تصمیم کمیسیون مزبور قطعی است)، جذب سرمایه‌گذار و واگذاری بخش‌های خدماتی به بخش خصوصی را از دیگر اولویت‌های شورای ششم برشمرد و گفت: آنچه مسلم است اینکه بین‌المللی شدن شهر ملایر با داشتن دو برند جهانی، می‌تواند به همت مدیریت شهری رقم بخورد.

نماینده شورای اسلامی شهر ملایر با تأکید بر اینکه ساخت سیتی‌سنتر در محله راستان از طریق جذب سرمایه‌گذار می‌تواند تحولی بزرگ در شهر ملایر به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا کند افزود: در بررسی‌هایی که انجام شده، امکان ایجاد زیرساخت‌های متنوع رفاهی، اقامتگاه و تجاری و تفریحی در این فضا وجود خواهد داشت.

زهره‌وندی با اشاره به اینکه ارائه راهکار برای کسب درآمد پایدار شهری اصلی‌ترین اولویت و جزو ضرورت‌هایی است که می‌بایست برای آن از سوی مدیریت شهری چاره‌اندیشی کرد، گفت: در حال حاضر نه‌تنها در ملایر بلکه در کل کشور 90 درصد از درآمد شهرداری‌های از محل ماده 100 تأمین می‌شود که متأسفانه آینه خوبی را برای شهر رقم نخواهد زد.

وی با تأکید بر اینکه باید با ارائه راهکار از طرق مختلف به معنای واقعی دست مدیریت شهری را برای اداره شهر از جیب مردم بیرون بکشیم تصریح کرد: خوشبختانه شورای جدید از بدو فعالیت، حرکت رو به جلویی را تجربه کرده است به‌نحوی‌که یقیناً در آینده نه‌چندان دور شاهد رضایتمندی بیشتر اهالی و مردمان این دیار خواهیم بود.

نماینده شورای اسلامی شهر ملایر با بیان اینکه از شهردار منتخب در راستای تحقق اهداف شهری و توسعه آن حمایت خواهیم کرد خاطرنشان کرد: بازهم تأکید می‌کنیم تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، ثبات قدم، اعتمادسازی و سنگ‌اندازی نکردن در مسیر امور مردم از اولویت‌‌ها است.

زهره‌وندی با تأکید بر اینکه در این دوره ملک راستان و تقاطع میدان تعاون باید تعیین تکلیف شده و به سرانجام برسد، گفت: با مدیریت شورای اسلامی شهر، اولویت‌ها احصا و طرح مطالعاتی پروژه‌ها با قوت انجام خواهد شد.

وی در ماده 77 قانون شهرداری با بیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که می‌توان مانور خوبی روی آن داد پروژه تجاری راستان است گفت: بازهم تأکید می‌کنم علی‌رغم اینکه این ملک از موقعیت خوبی برخوردار است اما به‌صورت بهینه از آن استفاده نمی‌شود و می‌توان با یک فراخوان سراسری بهترین طرح را برای آن تعریف کرد که علاوه بر یک پارکینگ درخور شهر یک مجتمع تجاری ویژه در منطقه غرب کشور ایجاد کرد؛ اجرای این پروژه می‌تواند درآمد خوبی برای شهر داشته باشد.

مع‌الوصف آنچه مسلم است اینکه در فضای مدیریت شهری، شهرداری حکم قوه مجریه را داشته و پیشبرد برنامه‌های شهری و اجرای مصوبات شورای شهر را بر عهده دارد بنابراین در صورت تصمیم‌سازی غلط سیاست‌گذاران (شورای اسلامی شهر) شهر دچار آسیب‌های فراوانی خواهد شد، زیرا شوراها از طریق سه فعالیت انتخاب شهردار، تصویب برخی از امور شهرداری و نظارت بر امور شهرداری به مدیریت شهری تأثیر می‌گذارند.

از طرفی در شرایط کنونی شورای شهر باید در کنار فعالیت‌های عمرانی نگاه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی نیز داشته باشد زیرا شهرها بستر هستند برای تربیت نسلی فرهیخته!

به عبارتی با توجه به گستردگی حوزه‌ها و مسائل شهری، بدون داشتن مشاوران و استفاده نکردن از ظرفیت نخبگان شهری که جزو دلسوزان هر شهر هستند، موفقیت دور از انتظار خواهد بود.

شوراها می‌توانند با انواع کارهای آموزشی و فرهنگ‌سازی، با مردم ارتباط برقرار کنند اما در این میان برخی موانع وجود دارد که کارآمدی و اثربخشی شوراها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، می‌‌توان به کمبود منابع شورا و عدم ارتباط و همکاری برخی از ادارات و نهادهای دولتی محلی و همچنین ضعف دیدگاه‌های توسعه شهری اعضا اشاره کرد پس انتظار می‌رود شورای اسلامی شهر ملایر با ارائه برنامه مدون کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به‌دنبال تحقق اهداف تعریف‌شده به‌ویژه در عرصه تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره باشد زیرا این مهم طی دهه اخیر در کاهش رضایت‌مندی شهروندان ملایری تأثیرگذار بوده است زیرا پروژه‌هایی همچون بام ملایر، مینی وُرد و غیره دیگر برای مدیریت این شهری تاریخ‌ساز شده است.

شناسه خبر 48308