شناسه خبر:80799
1402/12/28 11:28:37

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان در آخرین جلسه با خبرنگاران اقدامات دولت سیزدهم در کردستان را تشریح کرد.

اسماعیل زارعی‌کوشا در نشست پایان سال با اصحاب رسانه در سنندج، اظهار کرد: هرگزارشی که از توفیق و خدمت در کردستان ارائه شود معتقدم بخشی از آن مرهون تلاش اصحاب رسانه است.
وی افزود: سال 1401 وعده دادیم که سال 1402 سال توسعه و اتمام پروژه‌های نیمه تمامی باشد که مطالبه مردم است و خوشبختانه این مهم محقق شد.
استاندار کردستان تصریح کرد: خروجی‌هایی که در سومین سفر رئیس جمهور به استان به همراهی هیئت دولت بهره‌برداری بسیاری از پروژه‌های کلان در سطح استان بود و بازتاب گسترده ای در سطح کشور و منطقه داشت.
وی با بیان اینکه سفر استان کردستان یکی از موفق‌ترین سفرهای استانی رئیس جمهور بود که بیشترین بازتاب‌ها را در سطح منطقه داشت، گفت: دلیل اصلی این بازتاب استقبال بسیار خوب مردم با وجود تمام تبلیغات سو دشمنان بود اما به لطف الهی آنچه رقم خورد به نفع استان بود.
استاندار کردستان اذعان کرد: مردم مهمان‌نواز کردستان نزدیک به چهار ساعت منتظر حضور رئیس جمهور خود شدند و این جمعیت انبوه در میدان آزادی سنندج باشکوه ترین استقبال را از رئیس جمهور کردند.
زارعی‌کوشا با بیان اینکه وعده‌ای که در سفر پروژه ای رییس جمهور برای افتتاح راه آهن داده بودیم با وجود اینکه نیاز به اعتبار و کار اجرایی زیاد داشت تحقق پیدا کرد، افزود: امروز ایستگاه اصلی و یک ایستگاه باری به بهره‌برداری رسیده و هر هفته دو قطار مسافربری از سنندج به تهران و از تهران به سنندج انجام و به صورت میانگین 600 نفر از این ظرفیت بهره‌مند شده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه ظریب اشغال صندلی‌های قطار بالای 80 درصد است، گفت: درخواست‌های بسیار بزرگی برای بهره‌مندی از امکان انتقال کالا از خط ریلی سنندج از سوی اقلیم کردستان، پتروشیمی و کارخانه سیمان برای صادرات صورت گرفته است.وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال آینده یک ایستگاه مسافربری و یک ایستگاه باری را به بهره‌برداری خواهیم رساند.
*سد ژاوه سال آینده آبگیری می‌شود
استاندار کردستان اعلام کرد: سد سیازاخ که اعتباری بالغ بر 90 میلیارد تومان نیاز داشت در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و سد ژاوه در سال آینده آبگیری می‌شود تا استان از این ظرفیت که ارزش بیش از 300 میلیاردی دارد بهره‌مند شود.
زارعی‌کوشا عنوان کرد: ما به عدد 10 درصد در رشد اقتصادی در بخش کشاورزی رسیده‌ایم و محصولات کشاورزی استان از 2.9 میلیون تن به 3.5 میلیون تن رسید.استاندار کردستان گفت: در حوزه پایاب سدها، آبی کردن دیمزارها 16 هزار و 700 هکتار شروع شده که تاکنون پنج هزار و 700 هکتار آن تاکنون عملیاتی شده است امیدواریم تا پایان دولت کامل شود.
آغاز دو هزار پروژه کوچک و بزرگ در کردستان
وی اذعان کرد: طی دو سال گذشته بیش از دو هزار پروژه کوچک و بزرگ با توجه به نیاز استان شروع شده است.
وی گفت: کریدور شمال به جنوب از مهمترین پروژه عمرانی استان کردستان است. شکر خدا این پروژه در محور سقز به سنندج در 11 قطعه فعال و عملیات آن در حال انجام است، و اعتباری بیش از 11 همت نیاز دارد.
استاندار کردستان تصریح کرد: از محل تسهیلات و مولدسازی دنبال اختصاص اعتبارات به این پروژه هستیم و حتی اعلام کرده‌ایم در حوزه تهاتر آماده استقبال از سرمایه‌گذاران هستیم.
زارعی‌کوشا عنوان کرد: در سرمایه‌گذاری خارجی هم سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند بودند در حوزه معادن و تولید لوازم خانگی شرکت کنند کارهایی انجام شده و گروه‌هایی از کشورهای روسیه و چین برای سرمایه‌گذاری در استان اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی عنوان کرد: سال آینده همایش بزرگ سرمایه‌گذاری کردستان را با همکاری تعدادی از کشورها و سفارتخانه‌ها برگزار می‌کنیم.استاندار کردستان عنوان کرد: قریب 70 واحد صنعتی راکد در بازه زمانی دو سال گذشته احیا شده است و این در شرایطی صورت گرفت که منابع بانکی محدودی داشته‌ایم.
*ساخت 375 کیلومتر راه روستایی
استاندار کردستان خاطرنشان کرد: در حوزه عمران روستای هم گام‌های خوبی برداشته شده است، در دو سال گذشته 375 کیلومتر راه روستایی احداث شده که در هیچ دوره‌ای نظیر نداشته است.
زارعی‌کوشا افزود: در حوزه بهره‌مندی جمعیت شهری و روستایی به گاز طبیعی به تحقق 100 درصدی رسیده و از میانگین کشوری جلوتر هستیم.
وی عنوان کرد: تمام انرژی مجموعه شرکت ملی گاز به تأمین سوخت پاک برای بخش صنعت است.
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نیز تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم، گفت: جشنواره‌های متعدد شهرستانی، استانی، ملی و فراملی در بخش‌های مختلف فرهنگی برگزار شد که بخشی از آن مشترک بین فرهنگ و اقتصاد بود.
استاندار کردستان تصریح کرد: اجتماع‌های بزرگ مردم در این جشنواره‌ها قابل توجه بود چراکه تعلق خاطر مردم به فرهنگ وهنر بالا بوده و تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که این مهم به خوبی بازتاب داشته شود.
زارعی‌کوشا با بیان اینکه جشن احمد در سنندج بازتاب جهانی داشت، عنوان کرد: امروز شاهد افزایش بیش از 10 برابری گردشگران در برخی نقاط استان نسبت به آمار قبل از شرایط کرونایی رسیده‌ایم و امروز باید توان خود را روی ایجاد زیرساخت‌های حوزه گردشگری بگذاریم.
وی اذعان کرد: محور ما از ابتدای دولت توسعه و تسهیل سرمایه‌گذاری بود حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی و هم فراهم کردن سرمایه‌گذاری برای هلدینگ‌ها است که امروز بسیاری از هلدینگ‌های کشور مثل شستا با تمام زیرمجموعه، ستاد اجرایی، بانک ملی و بانک سپه، بنیاد برکت طرح‌های توجیهی خود اعلام کرده‌اند.
وی در ادامه تصریح کرد: برکات زیادی از ارتباط نزدیک و بدون واسطه با مردم را شاهد بودیم و شناخت بسیار نزدیک به واسطه این بازدیدها در بین مدیران شکل گرفته است.
استاندار کردستان خاطرنشان کرد: به ارتباطاتی که با مردم داریم افتخار و معتقدیم این مسیر مطلوب و مورد دستور رهبری و دولت است و قطعا ادامه خواهیم داد.
زارعی‌کوشا با بیان اینکه رئیس جمهوری که سفرهای پرتعداد در سطح کشور دارد این تکلیف ما را نیز دوچندان می‌کند، گفت: از اینکه بین مردم باشیم انرژی و انگیزه پیدا می‌کنیم چون مردم کردستان بسیار قدرشناس هستند.
وی اذعان کرد: سفرهای بخشی انجام داده ایم بعد از ماه رمضان ادامه و این مسیر را ادامه می‌دهیم معتقدم ظرفیت‌های بسیار زیادی در استان وجود دارد که به آن پرداخته نشده است.

شناسه خبر 80799