شناسه خبر:76622
1402/9/12 10:04:43

سپهرغرب، گروه ورزشی: نخستین موزه تخصصی کوهنوردی کشور در همدان، گنجینه گران‌بها از آثار اهدایی فرزندان دیار الوند با قدمت 100 ساله است.

عملیات ساخت این موزه تخصصی در سال 1399 به همت پیشکسوتان کوهنوردی و با کمک و حمایت هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان آغاز شد.

این موزه به‌عنوان گنجینه‌ای ماندگار از فرزندان کوهستان، خانه ابدی را برای آثار و عکس‌های شخصیت‌های برجسته صعودکننده به قله‌های مرتفع و مهم جهان ایجاد کرده و هم‌اینک متولیان آن به دنبال ثبت نخستین موزه ملی کوهنوردی هستند.

براساس اعلام هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان، 85 کوهنورد به این موزه لوازم و تجهیزات اهدا کرده‌اند که تمام اقلام اهدایی کلاسه‌بندی و کدگذاری شده است.

همچنین وسعت موزه کوهنوردی همدان 200 متر مربع بوده و البته این مساحت با توجه به تعداد آثار و تجهیزات اهدایی باارزش، محدود است.

اسناد، عکس، کتاب و تجهیزات باارزش با قدمت نزدیک به 100 سال، در این موزه نگهداری می‌شوند و نیاز به فضای بیشتری است.

   همدان، خاستگاه گنجینه‌های کوهنوردی

همدان پیشینه تاریخی در ورزش کوهنوردی کشور دارد و زنده‌یاد «محمود اجل»، نخستین کوهنورد کلاسیک همدان و از کوهنوردان نامی کشور بود که کوهنوردی نوین، فنی و علمی را در ایران آغاز کرد.

ورزش کوهنوردی استان همدان از جایگاه ارزنده‌ای در سطح کشور برخوردار بوده و کوهنوردان بزرگ و پُرافتخاری از این استان در ویترین نام‌آوران ورزش مذکور هستند.

این استان در کوهنوردی، الگوی کشور به‌شمار می‌رود و نخستین ایرانیان فاتحان اورست نیز از این استان بوده‌اند.

رشته‌کوه الوند آوردگاه بزرگان کوهنوردی ایران است و از دیرباز به‌عنوان زادگاه پرورش شخصیت‌های برجسته کوهنوردی، زبانزد اهالی این رشته ورزشی به‌شمار می‌رود.

تاریخ کوهنوردی همدان مملو از نام‌آوران این عرصه ورزشی است و از گذشته تا به امروز همواره از شخصیت‌های برجسته کوهنوردی دیار الوند ازجمله تیمسار محمدجعفر اسدی، نخستین ایرانی فاتح قله هشت هزار متری، جلال چشمه‌‌قصابانی فاتح دوبار قله اورست و چندین قله هشت هزار متری دیگر، حمید اولنج فاتح قله اورست، شادروان فریدون اسماعیل‌زاده از مربیان بزرگ سنگ‌نوردی کشور، شادروان حسین طالبی‌مقدم از بزرگان عرصه مربی‌گری دیواره ‌نوردی کشور، مرحوم استاد محمود اجل و ده‌ها کوهنورد فقید دیگر، به نیکی یاد می‌شود.

کوهنوردانی که در دل رشته کوه الوند متولد شده و از دامان این کوهستان تاریخی و گردشگری گام به فتح قله‌های مرتفع جهان گذاشتند.

   موزه کوهنوردی، ویترین پُرافتخار ورزش همدان

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان معتقد است: موزه کوهنوردی همدان ویترین پُرافتخار در تاریخ ورزش این کشور است.

رضوان سلماسی افزود: این موزه گنجینه ماندگار از آثار و تصاویر تاریخی کوهنوردی همدان است و در کنار تجهیزات باارزش، عکس، نامه، دست‌خط و کتاب‌های نفیس مربوط به تاریخ کوهنوردی در آن نگهداری می‌شود.

وی اضافه کرد: ورزش کوهنوردی همدان از جایگاه ارزنده‌ای در سطح کشور برخوردار بوده و کوهنوردان بزرگ و پُرافتخاری از این استان در ویترین نام‌آوران ورزش مذکور هستند؛ نخستین ایرانیان فاتح اورست نیز از این استان بوده‌اند.

سلماسی خاطرنشان کرد: تجهیزات، اسناد، وسایل تخصصی و عمومی مرتبط به کوهنوردی، عکس و خیلی آثار از کل کشور و با قدمت 100 ساله، در موزه کوهنوردی همدان موجود است.

شناسه خبر 76622