شناسه خبر:75594
1402/8/16 12:27:43

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: بارش‌های شدید باران طی روزهای اخیر موجب وارد آمدن خسارت به ابنیه و زیرساخت‌های عمومی نهاوند شد.

حمید پورحسینی روز دوشنبه اظهار کرد: هنوز میزان خسارت وارده به زیرساخت‌ها برآورد نشده؛ بنابراین اداره راه، امور آب، شهرداری و شرکت‌های خدمات‌رسان مکلف به بررسی میزان خسارت وارده و ارائه گزارش آن به ستاد بحران شدند.

وی اضافه کرد: بارش متناوب باران در روزهای دهم و یازدهم آبان‌ماه امسال به میزان 70 میلی‌متر در 24 ساعت تنها در شهر برزول نهاوند، خسارت‌هایی به همراه داشت که عمده آن آب‌گرفتگی برخی منازل و ورود گل‌ولای به خانه‌های مسکونی بود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر نهاوند نیز دراین‌باره گفت: طی بارش‌های باران شدید در یک هفته اخیر به برخی زیرساخت خسارت‌ها وارد آمد و عملیات امدادرسانی بلافاصله پس از اعلام مرکز فرماندهی بحران فرمانداری، آغاز شد.

علی کیانی افزود: شب نخست به مدت 15 دقیقه بارندگی شدید در شهر برزول رخ داد که موجب ورود گل‌ولای به داخل محوطه مدرسه و ریزش یکی از دیوارهای آن و همچنین آب‌گرفتگی دو واحد مسکونی شد.

وی اضافه کرد: امکان حضور دانش‌آموزان در مدرسه وجود نداشت، بنابراین با بهره‌گیری از دستگاه‌های موجود، تیم‌های امدادی درحال تخلیه گل‌ولای داخل محوطه مدرسه هستند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر نهاوند اظهار کرد: تغییر ساختار و غیر مهندسی در ورودی شهر بروزل و چهارخطه شدن مسیر آن، این شهر را در مسیر سیل قرار داده و با هر بارندگی شاهد آب‌گرفتگی شدید معابر و منازل مسکونی هستیم.

کیانی افزود: جداول قدیمی موجود در ورودی شهر برزول امکان هدایت آب باران و سیلاب را ندارد؛ بر این اساس ایجاد کانال جدید استاندارد در شهر برای هدایت آب‌های سطحی و آب باران، ضروری است.

وی اضافه کرد: بخشی از کانال‌های موجود در معابر شهر برزول نهاوند سرپوشیده هستند و با وجود شدت بارندگی و جریان یافتن آن در معابر، اما داخل کانال آب چندانی وجود نداشت.

رئیس جمعیت هلال‌احمر نهاوند ادامه داد: با تصمیم ستاد مدیریت بحران مقرر شد برای رفع موقتی مشکل آب‌گرفتگی تا ترمیم و ایجادکانال جدید، دریچه‌هایی روی این کانال‌های سرپوشیده شهر از چند نقطه ایجاد شود.

وی افزود: برای کاهش خسارت‌های ناشی از بارش باران و بروز سیلاب باید سازه‌ها استاندارد‌سازی شوند؛ درعین‌حال زیرساخت‌های پیش‌بینی‌شده برای هدایت آب توسط مردم دست‌کاری نشوند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر نهاوند اضافه کرد: مردم این شهرستان سال‌ها شاهد بارندگی به این شدت نبودند، بنابراین برخی در مناطق روستایی و شهری به‌منظور ایجاد پُل، اقدام به مسدود کردن کانال و جداول پیش‌بینی‌شده برای جریان آب کرده‌اند که این کار آن‌ها موجب بالا آمدن آب و ورود آن به داخل خانه‌ها شد.

کیانی بیان کرد: چندین تیم هلال‌احمر نهاوند در بارندگی اخیر با استفاده از دستگاه پمپ و لجن‌کش کار امدادرسانی را برعهده داشتند؛ البته تیم‌های دیگر مربوط به اداره آب و سایر نهادها نیز در امدادرسانی مشارکت کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان نیز گفت: با توجه به هشدار هواشناسی، برای پاسخگویی به بحران احتمالی و مشکلات متأثر از بارش باران، تمامی شعب در شهرستان‌های استان در آمادگی کامل قرار دارند.

علی سنجربگی افزود: اکنون 18 پایگاه امداد و نجات ثابت و سیار بین شهری و مراکز شعب استان همدان به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند.

شناسه خبر 75594