شناسه خبر:73912
1402/7/4 11:34:18

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: دو میلیون و 150 هزار نفر گردشگر در نیمه نخست سال جاری از جاذبه‌ها و بناهای تاریخی استان بازدید کردند که بیشترین میزان بازدیدها مربوط به غار علیصدر و آرامگاه بوعلی‌سینا بود.

محسن معصوم‌علیزاده روز دوشنبه اظهار کرد: غار علیصدر با 190 هزار نفر بازدیدکننده قبل از موزه‌ها با 187 هزار نفر بازدیدکننده، همچنان پُربازدیدترین مکان گردشگری دیار هگمتانه است.

این مقام مسئول گفت: در این مدت همچنین 698 هزار نفر نیز از اماکن تفریحی، جاذبه‌های تاریخی، توریستی، گنجنامه، سراب‌ها و اماکن طبیعی بازدید کردند.

وی ادامه داد: پس از مجموعه تفریحی غار علیصدر، کتیبه‌های گنجنامه و تپه عباس‌آباد، آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه باباطاهر و تپه هگمتانه در صدر بازدید و علاقه گردشگران در جریان سفر به استان همدان قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: در این مدت همچنین 209 هزار نفر در هتل‌ها، مجتمع‌های گردشگری، میهمان‌پذیرها، هتل‌آپارتمان‌ها، کمپ‌ها، مدارس و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت داشتند.

معصوم‌علیزاده افزود: 690 بازدید نظارتی در 6 ماه نخست سال جاری انجام شده که شامل 358 مورد از مراکز اقامتی، 87 مورد از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و 211 مورد نیز از رستوران‌ها و مراکز پذیرایی بین راهی بوده است.

وی ادامه داد: 10 فقره تشویق مراکز اقامتی، آژانس‌ها و مراکز پذیرایی داشته‌ایم و نیز 18 مورد تذکر کتبی شامل 9 مورد به مراکز اقامتی و دو مورد به دفاتر خدمات مسافرتی و هفت مورد به مراکز پذیرایی بوده و 6 مورد هم اخطار کتبی به واحدهای گردشگری ثبت شده است.

این مقام مسئول گفت: آمار بازدیدکنندگان از همدان طی نیمه نخست سال جاری تفاوت خاصی با مدت مشابه سال قبل نداشته است.

* بازدید 10 هزار گردشگر خارجی از بناهای تاریخی همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان همچنین اذعان کرد: 10 هزار گردشگر خارجی در بازه زمانی 6 ماه سال جاری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان بازدید کردند.

استان همدان دارای یک‌هزار و 850 اثر تاریخی، تفریحی و توریستی است.

آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج‌آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهم‌ترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه‌ساله مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

سنگ‌نوشته‌های گنجنامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروان‌سرای صفوی، آب‌انبارها، خانه‌های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران است.

 

شناسه خبر 73912