شناسه خبر:72380
1402/5/21 11:54:21

مدیر گمرک خسروی از صادرات 809 میلیون و 944 هزار و 564 دلار انواع کالاهای غیر نفتی به ارزش دو میلیون و 517 هزار و 361 تُن طی چهار ماه سپری‌شده از سال جاری از طریق این گذرگاه رسمی به کشور عراق خبر داد.

«مهدی عباسیان» روز پنجشنبه ابراز کرد: صادرات انجام‌شده از مرز خسروی شامل کالاهای اظهاری و عبوری است که از ابتدای امسال تا پایان تیرماه در مقایسه با مدت مشابه پارسال ازنظر وزنی 89 درصد و ازنظر ارزشی 65 درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: از مجموع صادرات انجام‌شده از مرز خسروی بیش از 250 میلیون دلار به حجم 675 هزار تُن در گمرک خسروی اظهار شده است.

مدیر گمرک خسروی در ادامه گفت: کالاهای اظهاری ازجمله سیمان، آهن، کاشی، سنگ مرمر، محصولات پلاستیکی و ظروف یک‌بارمصرف است و از کالاهای عبوری کاشی و سرامیک، تخم مرغ، لبنیات و بیسکوئیت را می‌توان نام برد.

عباسیان ادامه داد: همچنین آمار ترانزیت مرز خسروی در چهار ماه سپری‌شده از سال جاری 23 میلیون و 435 هزار و 949 دلار کالا به ارزش وزنی 41 هزار و 929 است که نسبت به مدت مشابه پارسال ازنظر وزنی هشت هزار و 903 درصد و ازنظر ارزشی دو هزار و 201 درصد رشد داشته است.

وی مجموع حجم تجارت خارجی چهار ماه ابتدای امسال را 960 میلیون و 53 هزار و 391 دلار بیان کرد که با 31 هزار و 545 دستگاه کامیون حمل شده است.

مدیر گمرک خسروی خاطرنشان کرد: این گذرگاه رسمی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دروازه‌های ورود به کربلای معلی و عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی است که گمرک در کنار انجام تشریفات کالاهای تجاری (صادرات، واردات و ترانزیت کالا) در بخش تسهیل در امر تردد زائران نیز ایفای نقش دارد و با حضور کارکنان و ارزیابان خود در بخش ایکس‌ری در پایانه مرز خسروی در خدمت زائران اربعین خواهد بود.

* کرمانشاه 2 مرز رسمی و 5 بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه درمجموع 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز دو مرز رسمی و پنج بازارچه رسمی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصر شیرین با بیش از 27 هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، دو معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می‌شود.

سال گذشته درمجموع 500 هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته مسئولان با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و 24 ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش‌بینی‌ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به‌عنوان اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

 

 

شناسه خبر 72380