شناسه خبر:69771
1402/3/11 09:49:38

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در جدیدترین نتایج اعلام شده رتبه بندی دانشگاه‌ها بر اساس نظام رتبه بندی بین‌المللی Round University Ranking این دانشگاه با کسب رتبه 198 جهانی و پنجم کشوری در حوزه آموزش در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفت.

یدالله زارع‌زاده روز چهارشنبه اظهار کرد: نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی Round University Ranking سال 2023 منتشر شده و در رتبه‌بندی کلی دانشگاه علوم پزشکی کردستان موفق به کسب رتبه 545 جهانی و رتبه هشتم کشوری شد.

وی با بیان اینکه این دانشگاه در جایگاه 198 جهانی در حوزه آموزش در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفت، افزود: در رتبه بندی سال 2023 بیش از هزار و 200 دانشگاه از 89 کشور جهان شرکت داشتند.

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: دانشگاه‌های جهان بر اساس 20 شاخص در چهار حوزه اصلی آموزش (40درصد)، پژوهش (40 درصد)، پایداری مالی (10 درصد) و تنوع بین‌المللی (10 درصد) مورد ارزیابی قرار گرفتند.

زارع‌زاده ادامه داد: 24 دانشگاه از ایران در رتبه‌بندی اخیر شرکت کرده بودند که 20 دانشگاه از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و چهار دانشگاه علوم پزشکی بود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی کردستان در رتبه دوم دانشگاه‌های علوم پزشکی ایرانی شرکت کننده قرار گرفته است، گفت: سه دانشگاه برتر ایرانی به ترتیب دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف اعلام شدند و دانشگاه‌های هاروارد، مؤسسه فناوری کالیفرنیا و استنفورد به ترتیب جایگاه اول تا سوم جهانی را به خود اختصاص دادند.

وی در خصوص روش شناسی نظام رتبه‌بندی Round University Ranking اظهار کرد: این رتبه بندی RUR از سال 2010 فعالیت خود را در زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان آغاز کرده و اطلاعات خام دانشگاه‌ها سالانه به سه طریق داده‌های آماری پروژه نیمرخ جهانی مؤسسه (GIPP) اطلاعات دانشگاه را به‌صورت پیمایشی بر اساس 20 شاخص گردآوری می‌کند.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: داده‌های Bibliometric (مجموعه اطلاعات علم سنجی هر دانشگاه از طریق Web of Science استخراج می‌شود) و داده‌های مرتبط با حسن شهرت دانشگاه گردآوری و بر اساس روش شناسی به‌کارگرفته در نظام رتبه بندی RUR، ارزیابی شهرت دانشگاه‌های جهان از طریق یک ارزیابی پیمایشی از حدود 10 هزار صاحب نظر دانشگاهی در سطح جهان انجام می‌شود.

دانشگاه کردستان در سال 1353 کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال 1370 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم‌اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی- مهندسی بیجار است و در حال حاضر 11 هزار و 200 دانشجو در 56 رشته کارشناسی، 114 رشته کارشناسی ارشد و 30 رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه با پذیرش بیش از 600 دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین‌المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

 

شناسه خبر 69771