شناسه خبر:67379
1401/12/27 10:38:40

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: از 64 اثر برتری که یونسکو از آن رونمایی کرده است، هشت اثر منحصربفرد آن متعلق به زیویه بوده است.

منصور مهرزاد اظهار کرد: کردستان تا سال 98 جزو استان‌های برتر در حوزه گردشگری بود است اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز گردشگرپذیر آمار گردشگری به صفر رسید.
وی گفت: گردشگری شهرستان سنندج تا پایان شهریور امسال 15 درصد رشد داشته است.
سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در تهران را رویداد فرهنگی ارزشمندی دانست و گفت: در این نمایشگاه جاذبه‌های گردشگری استان بخوبی معرفی شد.
مهرزاد ثبت جهانی آیین پیرشالیار در تقویم گردشگری جهانی را از آیین‌ها و رویدادهای فرهنگی استان دانست و افزود: در سال جاری صدها هزار نفر در آیین کومسای اورامان تخت که یک آیین باستانی است شرکت کردند.
وی یادآور شد: از 64 اثر برتری که یونسکو از آن رونمایی کرده است، هشت اثر منحصربه‌فرد آن متعلق به زیویه بوده است.
سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: ثبت جهانی غار کرفتو و زیویه در دست اقدام است.
مهرزاد از زریوار به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان نام برد و گفت: این دریاچه به‌صورت تالاب درآمده و اکنون جزو 19 تالاب بین‌المللی جهان ثبت شده است.
وی صنعت گردشگری را از صنعت‌های زودبازده و کم‌هزینه دانست و گفت: این حوزه ظرفیت مناسبی برای توسعه اشتغال‌زایی است.
به گفته سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، 25 صنعت گردشگری بومی منحصربه‌فرد در این حوزه در استان وجود دارد.

شناسه خبر 67379