شناسه خبر:62712
1401/8/28 09:26:07

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: 72 میلیارد ریال انواع کالای قاچاق از ابتدای امسال تا پایان مهرماه در مرز رسمی پرویزخان کشف و توقیف شد.

«قاسم مطلبی» روز پنجشنبه با توضیح اینکه در همین رابطه 36 پرونده در راستای مبارزه با قاچاق سوخت و دیگر کالاها برای متخلفان تشکیل شده است، افزود: 42 متهم این پرونده‌های قاچاق کالا و ارز درمجموع به 171 میلیارد و 408 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند که این میزان جریمه به خزانه دولت واریز شده است.
وی با یادآوری اینکه ماهیت مرز پرویزخان تجاری است و مرزها منابع اقتصادی دولت‌ها هستند، گفت: ازاین‌رو تدابیر اندیشیده‌شده باید در راستای کمک به توسعه فعالیت‌های تجاری در مرزها باشد.
مدیرکل گمرک پرویزخان در ادامه افزود: گمرک به‌عنوان یک نهادی که مسئول اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت در مرزها است، تمام تلاش خود را برای مقابله با سودجویان و قاچاقچیان انجام می‌دهد.
مطلبی با بیان اینکه دو میلیارد دلار حجم تجارت خارجی پرویزخان با عراق در هفت ماه سپری‌شده از سال جاری است، ادامه داد: مرز پرویزخان در بین مرزهای 12 گانه که با کشور عراق مراودات تجاری دارند، ازنظر تجارت خارجی در جایگاه نخست قرار دارد و هیچ‌یک از مرزها به اندازه این گذرگاه رسمی حجم تجارت خارجی نداشته است.
وی اضافه کرد: دو میلیارد دلار حجم تجارت خارجی و بیش از 470 میلیون دلار صادرات از مرز پرویزخان در هفت ماه سپری‌شده از سال جاری، نشان‌دهنده اهمیت و پویایی این مرز مهم و استراتژیک است.
این مقام مسئول ادامه داد: مرزبانان اقتصادی در گمرک پرویزخان تمام تلاش خود را برای سهولت در امر صادرات کالا و مبارزه با قاچاق انجام می‌دهند.
استان کرمانشاه درمجموع 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز دو مرز رسمی و پنج بازارچه رسمی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.
قصر شیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار نفر جمعیت و 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، دو مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم‌مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم‌مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و 45 درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.
هم‌اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصر شیرین به مناطق کردنشین عراق به‌ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور صادر می‌شود.

شناسه خبر 62712