شناسه خبر:55995
1401/3/9 09:27:06

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بیش از 175 هزار مترمربع از اراضی ملی و دولتی استان در قالب 18 فقره پرونده برای واگذاری به طرح‌های کشاورزی و تولیدی تعیین تکلیف شد.

پیمان ملکی روز یکشنبه در جلسه کمیسیون طرح‌های کشاورزی و تولیدی موضوع ماده 2 دستورالعمل واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی استان اظهار کرد: این جلسه به‌منظور بررسی درخواست‌های واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی جهت اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در سطح استان تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه 18 فقره پرونده به مساحت 175 هزار و 657 مترمربع از اراضی ملی در این جلسه بررسی و تعیین تکلیف می‌شود، افزود: این طرح‌ها مربوط به درخواست‌های واگذاری، تمدید و تغییر مجری قرارداد اجاره اراضی منابع ملی و دولتی برای اجرای طرح‌های کشاورزی و تولیدی است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه این طرح‌ها مربوط به شهرستان‌های سقز، سنندج، مریوان، بیجار، دیواندره و کامیاران است، اضافه کرد: از این طرح‌ها می‌توان به طرح ذخیره‌سازی و نگهداری مواد غذایی در سردخانه در دمای بالای صفر درجه و زیر صفر درجه سانتیگراد به مساحت دو هزار متر در شهرستان سنندج اشاره کرد.

ملکی یادآور شد: طرح گوسفند داشتی به مساحت یک هزار و 100 مترمربع در شهرستان سنندج و طرح بوقلمون گوشتی به مساحت هشت هزار مترمربع در شهرستان بیجار از دیگر طرح‌هایی است که واگذاری اراضی به آن‌ها تعیین تکلیف شد.

کردستان یک میلیون و 217 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه 783 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود، 381 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 53 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از 836 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 705 هزار هکتار آن دیم و 131 هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان 122 هزار نفر است که در شرایط جوی مناسب سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی زراعی و باغی تولید می‌کنند که بیش از 440 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 62 هزار تن در سال است.

شناسه خبر 55995