شناسه خبر:49485
1400/9/18 12:57:47
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه اراک:

16 اتاق فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفته است

سپهرغرب، گروه خبر: معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از شکل‌گیری 16 اتاق فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.

علی خیرالدین در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه اراک اظهار کرد: درحال حاضر 16 اتاق فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: علاوه‌بر این اتاق‌ فکرها، 49 پارک علم و فناوری و 223 مرکز رشد نیز در کشور فعالیت دارند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ایران ازنظر شاخص تولید علم‌ و مقالات رتبه نخست را در منطقه خاورمیانه و رتبه شانزدهم را در دنیا به خود اختصاص داده است، گفت: وجود سه میلیون دانشجو در مقاطع مختلف و 800 هزار علم‌آموز در مقطع دکترا و ارشد، لزوم توجه به مباحث پژوهشی را دوچندان می‌کند.

خیرالدین با اشاره به اینکه حوزه پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها به‌دلیل کمبود اعتبارات آن‌طور که باید و شاید رشد و توسعه پیدا نکرده، بیان کرد: بودجه امسال کشور دو هزار و 800 میلیارد تومان است و این درحالی بوده که بودجه آموزش عالی هفت هزارم درصد کل این منابع مالی است.

وی بر ضرورت تغییر نگاه در حوزه پژوهش تأکید کرد و ادامه داد: سهم دانشگاه‌ها در تولید ناخالص ملی بسیار ناچیز است، سهم فناوری از تولید ناخالص ملی سالانه سه درصد پیش‌بینی شده که به 43 صدم درصد کاهش یافته است.

معاون فناری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از شکل‌گیری معاونت علمی و فناوری در وزارت علوم خبر داد و گفت: این معاونت با هدف تجاری‌سازی دانش و علم و بسترسازی برای نخبگان شکل گرفته است.

خیرالدین تصریح کرد: ایران در شاخص تجاری‌سازی ایده رتبه 71 جهان را دارا است، باید بستری فراهم شود تا زیست‌بوم و مراکر نوآوری و رشد در استان‌ها شکل گرفته و در هر شهرستان یک مرکز رشد ایجاد شود.

وی همچنین خواستار ایجاد مدرسه اشتغال و مرکز هدایت شغلی در استان‌ها شد.

   استقرار 10 هزار واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری کشور

مدیرکل دفتر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم نیز گفت: در پارک‌های علم و فناوری 10 هزار واحد فناور و با گردش مالی 18 هزار میلیارد مستقر شده است.

بهنام طالبی با بیان اینکه 49 پارک علم و فناوری در کشور فعال هستند، اظهار کرد: میانگین سنی پارک‌های علم و فناوری در کشور 13 سال بوده و پارک مستقر در استان مرکزی یکی از باسابقه‌ترین این پارک‌ها است.

وی افزود: توسعه، رشد و هم‌افزایی شرکت‌ها با یکدیگر و افزایش و فراهم کردن و توسعه زیرساخت‌ها از مهم‌ترین فاکتور‌های پارک‌داری محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه در بخش توسعه زیرساخت‌ها قطعه‌ای به این شرکت‌ها واگذار نشده و اکثر آن‌ها با مشکلاتی مواجه هستند و فضای مناسبی برای تحقیقات خود در اختیار ندارند.

در این آیین جمعی از پژوهشگران برتر دانشگاه اراک تجلیل شدند.

شناسه خبر 49485