شناسه خبر:18242
1398/12/17 09:12:36

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان از وقوع 271 فقره حریق در عرصه‌های طبیعی استان طی سال‌ جاری خبر داد.

سعدی نقشبندی اظهار کرد: بر اساس آمار ارسالی از پاسگاه‌های ویژه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها، طی سال جاری درمجموع 271 فقره حریق به مساحت دو هزار و 655 هکتار در سطح عرصه‌های طبیعی استان به وقوع پیوسته‌است.

وی افزود: بیشترین حریق ازنظر تعداد، مربوط به شهرستان بانه با 76 فقره و کمترین مورد در شهرستان دهگلان با 6 حریق بوده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان یادآوری کرد: بیشترین حریق ازنظر مساحت مربوط به شهرستان سقز با مساحت بیش از 832 هکتار و کمترین سطح سوخته مربوط به شهرستان دیواندره با مساحت 44 هکتار بوده‌است.

نقشبندی به برخی علل آتش‌سوزی‌های استان اشاره و عنوان کرد: تبدیل اراضی ملی به زمین‌های زراعی توسط کشاورزان، بی‌توجهی چوپان‌ها، شکارچیان، رهگذران، اختلافات قومی و عشیره‌ای و اجتماعی، آتش زدن بوته‌زارها و بیشه‌ها برای از بین بردن جانوران مضر توسط روستاییان و کشاورزان و موارد دیگر که در این عرصه‌ها مشغول به کار هستند، پرتاب سیگار یا کبریت روشن در مسیر جاده‌ها، سهل‌انگاری گردشگران که به‌منظور تفریح و تفرج آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و پس‌چر مزارع و سرایت آن به عرصه‌های جنگلی و مرتعی، استقرار پوشش علوفه‌ای متراکم در سطح مراتع و زیراشکوب اراضی جنگلی و غیره ازجمله عوامل آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان است.

‌وی ادامه داد: در راستای پیشگیری از آتش‌سوزی باید آگاهی‌بخشی از طریق رسانه‌های جمعی و محلی انجام شود و در مناطق بحرانی آتش‌برها را گسترش داد.

نقشبندی تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای کشاورزان در اراضی زراعی مناطق بحرانی آتش‌سوزی به‌منظور مدیریت بقایای گیاهی و نباتی در مزارع و در صورت لزوم آتش‌زدن بقایا، آگاهی‌بخشی لازم به‌منظور کسب اجازه از مراجع ذی‌ربط و نظارت مأموران حفاظت منابع طبیعی، نصب تابلوهای هشداردهنده در مناطق و معابر پرتردد و نیز عرصه‌های بحرانی، تفرجگاهی و حاشیه جاده‌ها و موارد دیگر از دیگر اقدامات پیشگیرانه‌ای است که دنبال می‌کنیم.

شناسه خبر 18242