شناسه خبر:14899
1398/9/20 09:05:34
با تصویب طرح جاده موسوم به سلامت:

کوهستان بکر الوند را نخواهیم داشت

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: در واکنش به طرح احداث جاده سلامت در کوهستان الوند و در پی گفتگو با معاون اسبق میراث فرهنگی استان خطاب به مدیران، سپهرغرب هشدار داد: از آنجایی‌که حافظه ذهنی ما ضعیف است و کارهایی که صورت می‌پذیرد به بستر برای اجرای کارهای بعدی بدل می‌شود یقینا در میان مدت دیگر چیزی به عنوان کوهستان بکر و دست نخورده الوند به عنوان جاذبه طبیعی وجود نخواهد داشت.

گردشگری در برهه کنونی یکی از ابزارهای رشد و توسعه پایدار بوده و روز به روز بر گستردگی و بالندگی آن در سراسر دنیا افزوده می‌شود اما گویی این تعریف برای مدیران حوزه گردشگری همدان بی‌معنا است چراکه طبق سنوات گذشته به بهانه توسعه گردشگری این روزها کمر همت خود را محکم‌تر بسته‌اند تا با ارائه و در پی آن اجرای طرحی با عنوان جاده سلامت چند هکتار طبیعت کوهستانی باقیمانده از بی‌تدبیری در الوند را نیز ازدسترس طبیعت دوستان خارج کرده و به بازاری برای سودجویان همیشگی طبیعت و تاریخ همدان تبدیل کنند.

حال آنکه حفاظت، ارتقا و تقویت عناصر و اجزای مختلف محیط زیست استان، شرط اساسی در توسعه موزون و هماهنگ گردشگری است. بر این اساس، مدیریت عقلایی و منطقی گردشگری منجر به حفاظت و توسعه فیزیکی محیط زیست و یادمان‌های تاریخی- فرهنگی و در نتیجه ارتقای کیفیت زندگی آحاد جامعه خواهد شد.

جالب‌تراینکه پس از ارائه شدن این طرح در صحن شورا طی روزهای اخیر و درپی آن انعکاس نگرانی ازسوی دوست‌داران محیط زیست در رسانه‌ها مدیر عامل مجموعه تله‌کابین گنجنامه به انحای مختلف سعی دارد ارائه این طرح را در شورا تکذیب و منعکس‌کنندگان این اخبار را کذاب بنامد جالب‌تر اینکه گویا حتی برخی از مشاوران اعضای شورای شهر نیز در تماس تلفنی با خبرنگاران آن‌ها را تهدید به عدم دعوت در جلسات شورا شهر کرده‌اند حال آنکه این اصل با شعار همیشگی شورانشینان مبنی بر اتاق شیشه‌ای شورا در تناقض است.

ازسوی دیگر رئیس کمیسیون گردشگری شورا نیز در اظهارنظر اخیر خود اجرای این طرح را میراثی از گذشته قلمداد کرده و انعکاس این اخبار را سنگ‌اندازی در مسیر توسعه گردشگری در همدان دانسته این درحالی است که هر گونه تغییری که منجر به تنزل کیفیت محیط طبیعی در جاذبه‌های طبیعی گردشگری شود از میزان مطلوبیت فضا برای گردشگران و بازدیدکنندگان کاسته و به تدریج تعداد بازدید کنندگان از جاذبه‌های طبیعی با افت محسوسی مواجه می‌شود که مصداق آن را می‌تواند این روزها در بستر الوند مشاهده کرد به نحوی‌که در پی استقرار سوئیت‌ها و تله‌کابین در دل الوند این روزها بخش اعظمی از گردشگری طبیعی همدان به یغما رفته است.

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره با بهرام توتونچی مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه گفتگویی دراین باره ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این کارشناس حوزه گردشگری با بیان اینکه بنده به عنوان یک همدانی که سال‌ها تجربه کار اداری در بخش‌های مختلف را دارا است از ادامه‌دار بودن روند کارهای این چنینی مطلع هستم گفت: هنر مدیریتی آن است که بتوانیم در عین ارائه طر ح‌های مختلف برای توسعه استان، داشته‌های خدادادی طبیعی همدان را حفظ کنیم.

بهرام توتونچی افزود: این رویکرد به معنای عدم بهره‌مندی از مواهب پیشرفت نیست بلکه این بهره‌مندی باید به گونه‌ای صورت پذیرد که طبیعت موجود به عنوان ذخیره‌گاهی برای جامعه درحال و آینده حفظ شود.

وی با تاکید براینکه کوهستان الوند یکی از جاذبه‌های شاخص درکشور است عنوان کرد: این جذابیت به دلیل ساختار زمین‌شناسی این محدوده است زیرا در پنج‌متری قله نیز سفره‌های زیرزمینی از صخره‌ها به عنوان یک اکوسیستم زنده جاری است.

توتونچی با اشاره به اینکه این نوع ساختار جذابیت بی‌نظیری برای مخاطب دارد اما جاده‌کشی برای رسیدن به آن از طریق حرکت خودرو بی‌معنا است تشریح کرد: تبعات طرح‌های این چنینی در میان مدت و بلند مدت برای کوهستان الوند مطلوب نخواهد بود.

این کارشناس حوزه گردشگری افزود: از طرفی از آنجایی‌که حافظه ذهنی ما ضعیف است و کارهایی که صورت می‌پذیرد به بستر برای اجرای کارهای بعدی بدل می‌شود یقینا در میان مدت دیگر چیزی به عنوان کوهستان بکر و دست نخورده الوند به عنوان جاذبه طبیعی وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه می‌بایست این طبیعت به عنوان سرمایه برای آیندگان حفظ شود اذعان کرد: وقتی طرح تله‌کابین علیرغم مخالفت‌هایی مطرح و اجرا شد هدف، بهره‌مندی شهروندان ناتوان از طبیعت بکر و آب و هوایی مطلوب الوند بود.

توتونچی با اشاره به اینکه بنده درآن مقطع زمانی به عنوان معاون میراث فرهنگی مخالف اجرایی شدن آن طرح بودم اذعان کرد:این مخالفت از آن جا نشات می‌گرفت که اگر به سابقه فرهنگ کوهنوردی همدان نگاهی بیندازید مشاهده خواهید کرد اغلب در روزهای تعطیل بیش از پنج هزار نفربه تناسب آب و هوا با یک رقم کمتر یا بیشتر پیش از طلوع آفتاب خود را به میشان می‌رسانند تا طلوع آفتاب را به تماشا بنشیند و درعین حال جرعه‌ای از آب زلال جاری شده از صخره‌های الوند را بنوشند اما حالا با تغییرات اعمال شده از بکری طبیعیت این منطقه کاسته شده و دیگر مطلوبیتی برای طبیعت دوستان و کوهنوردان همچون سال‌های پیش ندارد.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه بهره‌مندی از طبیعت این چنینی نباید منجر به نابسامانی بعدی شود تصریح کرد: وقتی صحبت از جاده‌کشی و یا آسفالت‌کردن آن است قطعا الزامات دیگری را نیز در پی خواهد داشت بدین معنا که می‌بایست در مسیر فضاهای خدماتی در کمترین حالت همچون سرویس بهداشتی مستقر شود.

وی افزود: حال نکته اینجاست که تبعات زیست محیطی که فاضلاب بر طبیعت خواهد داشت را چه کسی پاسخگو خواهد بود؟.

وی در تبیین مشکلات زیست‌محیطی اجرای طرح‌های بدون کارشناسی گفت: آیا تاکنون فکر کرده‌ایدکه فاضلاب مجموعه تله‌کابین تا پیش از اجرای سپتیک فاضلاب در آن به کجا ریخته می‌شد آیا غیر از آن است که راهی رودخانه گنجنامه می‌شد.

توتونچی ادامه داد: این فاضلاب سال‌ها محیط طبیعی و بستر کوهستان الوند را آلوده کرد البته این آلودگی به غیر فاضلابی است که توسط 15 رستوران موجود در این محدوده تولید و به دلیل عدم دارا بودن شبکه فاضلاب استاندارد در شاهرگ حیاتی همدان جاری می‌شوند.

مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه با اشاره به اینکه رودخانه گنجنامه به عنوان قلب تپنده وشاهرگ طبیعت بکرو دست‌نخورده همدان و در عین حال گوهر شب چراغ طبیعت‌گردی همدان محسوب می‌شود تاکید کرد: این داشته‌ها باید به گونه‌ای حفظ شود که برای نسل آتی نیز بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه بنده شخصا با اجرای چنین طرحی مخالف هستم زیرا این طرح نه تنها تقویت کننده سلامت نیست بلکه طرحی غیر اصولی و غیر علمی نیز هست گفت: درواقع عنوانی که این طرح یدک می‌کشد با آنچه در ورای آن می‌توان دید در تناقض است.

توتونچی با بیان اینکه در سنوات گذشته نیز وقتی طرح تله‌کابین به اجبار پذیرفته شد و در ابتدا صرفا استقرار تله‌کابین مطرح بود اما حالا اگر نگاهی به مجموعه بیندازید تاسیسات آن بخش وسیعی‌تری از طبیعت را دستخوش تغییرات کرده و به تعبیری بچه از مادر بزرگتر شده است اذعان کرد: این روزها اگر از گردنه تویسرکان به دره گنجنامه نگاهی بیندازید نیمه غربی این دره کاملا مملو از تاسیسات است.

وی تاکیدکرد: بدا به حال ما همدانی‌ها که آن‌قدر بی‌دقت به داشته‌های طبیعی خودکم توجه بوده و به طبع آن اجازه می‌دهیم ذره ذره آن توسط بخش خصوصی نابود شود.

مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه با بیان اینکه این الوند و سنگنبشه‌های گنجنامه متعلق به مدنیت همدان است پس یک ویا دو نفر نمی‌توانند درباره آن تصمیم‌سازی کنند تصریح کرد: باید این داشته هم به عنوان هویت خودمان و هم به عنوان ذخیره و یادگار برای نسل‌های آتی حفظ شود.

مع‌الوصف با وام گرفتن از نظر کارشناسی عنوان شده الوند را می‌توان نماد مدنیت در حال و آینده همدان قلمداد کرد پس نباید به هیچ وجه اجازه داد نیمه دیگر کوهستان الوند به صحنه تاخت و تاز بخش خصوصی تافته‌جدابافته در شهر همدان بدل شود زیرا دراین صورت نه تنها دیگر الوندی نخواهد ماند بلکه با زیاده‌خواهی‌هایی برخی که این روزها شاهد آن هستیم شاید این منفعت‌طلبی به بخش‌های دیگر از اراضی منابع طبیعی همدان در چهار گوشه شهر تسری پیدا کند حال انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی همچون منابع طبیعی و سازمان حفاظت از محیط زیست پیش از آنکه این طرح دور از چشمان دغدغه‌مندان و پشت درهای بسته به تصویب برسد و مراحل اجرایی را یکی پس دیگر به بهانه توسعه گردشگری طی کند پای کار آمده و به وظیفه ذاتی خود دراین برهه حساس عمل کنند.

شناسه خبر 14899