رسانه؛ ستون اصلی امنیت ملی و خلاقیت اجتماعی
استاد محمود مختاریان با اشاره به تجربه جنگ اخیر 12 روزه گفت: فرمانده نیروی زمینی هم اعلام کرد که هر روز این نبرد، برای ما آموزش بود. رسانهها در این ماجرا نشان دادند که کار جنگ فقط دفاعی نیست، بلکه آموزشی و بازتعریفی از قدرت ملی است.
وی با اشاره به وضعیت رسانههای استان اظهار کرد: همدان از استانهای قدری است که در حوزه رسانه تلاشهای خوبی داشته، اما همچنان نیازمند تمرکز بر محورها و تفکر ملی در آموزش رسانهای هستیم. تربیت نیروی انسانی باید در خود رسانه صورت گیرد، نه فقط در دانشگاهها؛ چون روزنامهنگاری همچون شناست، تا در آب نروی عمقش را نمیفهمی.
وی درباره سختی کار خبرنگاران افزود: روزنامهنگاری از سختترین مشاغل دنیاست. تجربه و تحلیل باید در کنار هم رشد کنند.
این استاد ارتباطات با اشارهای تاریخی گفت: در روزی که امیرکبیر در ایران کشته شد، تنها نوشته شد «فوت کرد». هر نظامی که به رسانههایش کمک کند، در واقع به مردم خود کمک کرده؛ چون اعتمادسازی و سرمایه اجتماعی حاصل گفتوگوی دائمی با مردم است.
مختاریان افزود: رسانه مکتوب خلاقیت میآورد و در مقایسه با رسانه دیجیتال همانند تفاوت شیر مادر در مقایسه با شیر خشک است. خواندن از روی کاغذ شیر مادر است، چون جان دارد.
وی ادامه داد: در هند روزانه 22 هزار روزنامه منتشر میشود، در کره جنوبی 2.5 میلیون نسخه؛ این یعنی احترام به فرهنگ مکتوب و آگاهی اجتماعی.
وی در پایان گفت: رسانه سنتی در صورت عدم برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب، محکوم به فنا است. ایران در ورود به عرصههای نوین رسانهای تأخیر داشته است. در طول تاریخ مطبوعات ایران، از زمان انتشار نخستین روزنامه در سال 1837 میلادی، عواملی نظیر تغییرات مکرر سلیقهای دولتها و مسئولان، دلیل اصلی عدم موفقیت بسیاری از روزنامهها بوده است. وب، پادکست و فضای برخط باید جدی گرفته شوند، زیرا رسانه اساساً خدمت به جامعه است و عدم ایفای این نقش، خود جامعه را تضعیف خواهد کرد.