گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:98044

لتگاه الگوی توسعه و اشتغال‌زایی روستایی همدان

تعاونی‌ها، راهکار رونق تولید و فروش جوراب‌ لتگاه
لتگاه الگوی توسعه و اشتغال‌زایی روستایی همدان

استاندار همدان در جشنواره جوراب لتگاه، این روستا را با 333 کارگاه فعال و اشتغال کامل، نماد تحقق اقتصاد مقاومتی خواند و از رونمایی کارت‌های اعتباری جدید بانک تجارت برای حمایت از تولیدکنندگان و تأکید بر لزوم ویژندسازی و بسته‌بندی حرفه‌ای برای تکمیل زنجیره ارزش خبر داد.
حمید ملانوری شمسی در مراسم جشنواره جوراب لتگاه، این روستا را نمونه‌ای عینی و موفق از تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و «روستای بدون بیکار» معرفی کرد.
وی با اشاره به جمعیت حدود دو هزار و 500 نفری روستای لتگاه، اعلام کرد: در این روستا 333 کارگاه دارای مجوز و فعال وجود دارد که توانسته‌اند به نتیجه مطلوب «روستای بدون بیکار» دست یابند.
استاندار همدان، «مردمی شدن اقتصاد» را چکیده سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: دولت باید از بنگاه‌داری کنار کشیده و به سیاست‌گذاری، نظارت و تسهیل‌گری برای تولیدکنندگان بپردازد.
رونمایی از کارت‌های اعتباری و تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش
ملانوری شمسی در ادامه از رونمایی یک طرح جدید حمایتی از تولیدکنندگان خبر داد و گفت: عرضه کارت‌های اعتباری از سوی بانک تجارت، دغدغه تأمین مواد اولیه و سرمایه در گردش را کاهش می‌دهد و مسیر عرضه محصولات به بازار را تسهیل می‌کند.
وی با اشاره به دو نقطه ضعف مهم، بر لزوم توجه جدی به «ویژندسازی» و «صنعت بسته‌بندی» برای تکمیل زنجیره ارزش تأکید کرد و هشدار داد: متأسفانه در محصولات بسیار ارزشمندمان در این دو حوزه دچار ضعف هستیم و بخشی از سود تولیدکننده به‌دلیل نبود توجه به این موارد، به جیب واسطه‌ها می‌رود و بر این اساس، از روستاهای پیشرو مانند لتگاه، دستجرد، کردآباد و طاهرلو و همچنین شهر جهانی لالجین باید در این حوزه فعالیت‌های جدی‌تری را دنبال کنند.
*سیاست کلان؛ تقویت بخش خصوصی
استاندار همدان، سیاست اصلی مدیریت استان را در چارچوب نقشه جامع تحول و پیشرفت، تقویت بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: هر حوزه اقتصادی، زیرساختی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را داشته باشد، برای واگذاری آماده است.
ملانوری شمسی قول مساعدت در صدور مجوزها، اعطای تسهیلات بانکی و رفع موانع تولید را داد.
وی اظهار کرد: این اقدامات در پی هماهنگی‌های بین‌دستگاهی و پیگیری‌های مستمر نمایندگان استان برای حمایت از تولید و اشتغال در روستاهای استان همدان کلید خورده است.
استاندار همدان گفت؛ برپایی رویدادهایی همچون این جشنواره، افکار عمومی را بیش از پیش به سمت کارهای تولیدی سوق می‌دهد و زمینه‌ساز تعمیم این شیوه‌های موفق به دیگر مناطق دارای پتانسیل خواهد شد.
ملانوری به پدیده مهاجرت روستاییان پرداخت و بیان کرد: روستاها قلب تپنده اقتصاد و خاستگاه تولیدات کشورند؛ از محصولات کشاورزی و دامداری گرفته تا صنایع دستی و تولیدات باارزشی مانند جوراب‌های دستباف لتگاه و با این حال، غفلت از این توانمندی‌ها و کمبود حمایت‌های لازم، به خالی شدن روستاها و گسترش حاشیه‌نشینی در اطراف کلان‌شهرها انجامیده است.
وی با تأکید بر اینکه تقویت اقتصاد و تولید در روستاها راهکاری کلیدی برای پیشگیری از این معضل اجتماعی است، افزود: زندگی روستایی، فضایی پویا، سالم و سرزنده است که هم تضمین‌کننده سلامت جسم و روان است و هم امنیت غذایی و تداوم چرخه تولید ملی را محقق می‌سازد.
وی با ابراز نگرانی از کاهش شمار جمعیت روستایی در کشور، خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر تنها نزدیک به 20 درصد از مردم ایران در روستاها ساکن هستند و ساکنان زیادی به مراکز شهری یا حاشیه آن‌ها کوچ کرده‌اند و حتی برخی روستاها نیز با تغییر تقسیمات کشوری به شهر تبدیل شده‌اند و در این فرآیند، هویت تولیدی خود را از دست داده و به کانون مصرف تبدیل گشته‌اند.
* طرح ملی توانمندسازی روستاها از «لتگاه» کلید خورد/ وعده تعمیم الگوی موفق به سراسر کشور
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس از راه‌اندازی شبکه تولید و ویژندسازی ملی برای صنعتگران روستایی در منطقه «لتگاه» خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده، این الگو به‌زودی در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.
فتح الله توسلی با تشکر از سفر مکرر مسئولان ارشد دولتی به این منطقه، این اقدام را گامی بلند در راستای توانمندسازی اقتصادی روستاها و تقویت تولید داخلی خواند.
وی از اجرای پایلوت طرح ملی توانمندسازی روستاها در منطقه «لتگاه» خبر داد و گفت: این الگو پس از موفقیت، به سراسر کشور تعمیم خواهد یافت.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حضور فعال وزرا و معاونان وزیر در این منطقه طی پنج سال گذشته، اظهار کرد: امروز نام روستای «لتگاه» در سطح ملی ویژند شده و به الگویی برای کل کشور تبدیل شده است.
توسلی با تشریح جزئیات این طرح گفت: با ایجاد یک سامانه یکپارچه، تولیدکنندگان محلی می‌توانند نخ مورد نیاز خود را مستقیماً از تولیدکننده انتخاب کنند و بانک تجارت با ارائه کارت اعتباری، پرداخت را انجام می‌دهد، همچنین صندوق ضمانت وزارت کار، خطر پرداخت‌ها را پوشش می‌دهد.
وی با بیان اینکه تقویت تعاونی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به وجود نمونه‌ای موفق از این تعاونی‌ها در این روستا اشاره کرد و گفت: وزارت تعاون 30 همت برای اجرای طرح کشوری لتگاه در نظر گرفته که مبلغ قابل ملاحظه‌ای است.
وی همچنین اظهار کرد: برای تمامی کارگاه‌های مرتبط حساب بانکی افتتاح شده و واحدهایی که عملکرد مطلوبی در زمینه بانکی نداشته‌اند، باید ارتقا یابند تا امکان انجام مبادلات بانکی فراهم شود.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حلقه تکمیلی این زنجیره، بر لزوم «ویژندسازی ملی» برای محصولات تولیدی تأکید و تصریح کرد: باید محصولاتی که با زحمت مردم این مناطق تولید می‌شود، به‌نام خودشان به بازار عرضه شود.
توسلی از برنامه‌ریزی برای گسترش این طرح به روستاهای «کردآباد»، «ویان»، «دستجرد» و «زاغه» خبر داد و افزود: جلسات متعددی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل این روند در حال برگزاری است.
وی در پایان، هدف نهایی این گردهمایی‌ها را نه‌تنها توسعه اقتصادی، بلکه «تحقق انسجام ملی و مشارکت عمومی در تولید» عنوان کرد.
*تعاونی‌ها، راهکار رونق تولید و فروش جوراب‌ لتگاه
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جشنواره فروش جوراب روستای لتگاه، ایجاد تعاونی‌های تأمین نیاز را راهبردی مؤثر برای ساماندهی تولید، کاهش هزینه‌ها و توسعه بازار فروش محصولات محلی عنوان کرد و گفت: با تجمیع تولیدکنندگان در قالب تعاونی، برندینگ و معرفی محصولات به بازارهای گسترده‌تر ممکن می‌شود.
یعقوب رستمی‌مال خلیفه، در جشنواره فروش جوراب روستای لتگاه، با اشاره به نقش کلیدی تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی، اظهار کرد: ایجاد تشکل‌های مدنی مانند تعاونی تأمین نیاز، این فرصت را فراهم می‌آورد تا با گردآوری سرمایه‌های مالی و توانمندی‌های فکری، زمینه دگرگونی شرایط اقتصادی منطقه و کشور فراهم شود.
وی با بیان اینکه روستای لتگاه به‌عنوان یک الگوی موفق در استان همدان مطرح شده، افزود: با اجرای طرح تعاونی تأمین نیاز در این منطقه، فضای جدیدی برای توسعه، تولید و اشتغال ایجاد شده که می‌توان آن را به سایر نقاط کشور نیز تعمیم داد.
*کاهش هزینه‌های تولید با حذف واسطه‌ها
معاون وزیر کار یکی از دستاوردهای مهم تشکیل تعاونی را کاهش هزینه‌های تولید دانست و تصریح کرد: با تجمیع خرید مواد اولیه، حذف واسطه‌ها و تهیه مستقیم از تولیدکنندگان، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، مدیریت بهینه‌ای در فرآیند تأمین اعمال می‌شود.
*ویژندسازی و توسعه بازارهای فرامنطقه‌ای
رستمی‌مال خلیفه با تأکید بر نقش تعاونی در ویژندسازی و معرفی محصولات به بازارهای گسترده، خاطرنشان کرد: در کنار بهره‌مندی از آموزش‌های تخصصی سازمان فنی و حرفه‌ای، تعاونی‌ها می‌توانند با معرفی تولیدات محلی به بازارهای ملی و جهانی، افق‌های تازه‌ای پیش روی تولیدکنندگان بگشایند.
*تضمین بازار فروش با مدیریت یکپارچه
وی مهم‌ترین مزیت تعاونی را رفع دغدغه فروش برای تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: با گردهمایی تولیدکنندگان در قالب تعاونی، هیئت‌مدیره موظف است بازار فروش مطمئن و پایدار را برای محصولات فراهم کند و برگزاری جلسات با خریداران بزرگ در تهران، گامی در جهت تحقق این هدف است.
*تحقیق و توسعه و ارتباط بازارهای خرد و کلان
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دیگر کارکردهای تعاونی‌ها، اظهار کرد: این نهادها می‌توانند با برنامه‌ریزی برای تحقیق و توسعه، استانداردسازی تولیدات و ایجاد پیوند بین بازارهای خرد و کلان، به خودکفایی و کاهش وابستگی به سرمایه‌گذاری‌های خارجی کمک کنند و همان‌گونه که شعار سازمان جهانی تعاون نیز بر ساختن زندگی بهتر از طریق همکاری‌های جمعی تأکید دارد.

ارسال نظر

سوال: اولین روز هفته؟ shanbe

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار