گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:97336

چرا کرمانشاه به مقصد گردشگری تبدیل نمی‌شود؟

چرا کرمانشاه به مقصد گردشگری تبدیل نمی‌شود؟
کرمانشاه استانی سرشار از جاذبه‌های گردشگری است، اما علیرغم ظرفیت‌های کم‌نظیری که در این حوزه دارد، نتوانسته به یک مقصد گردشگری تبدیل شود و صرفا معبری برای گردشگران بوده است.
در سالهای گذشته مسئولان میراث فرهنگی استان بارها اعلام کرده‌اند که می‌خواهند کرمانشاه را به مقصد گردشگری تبدیل کنند و حتی بعضا نیز مدعی شده‌اند که کرمانشاه به یک مقصد گردشگری تبدیل شده، اما زمانی که در ایام پیک سفر خصوصا در تعطیلات نوروز آمار ورودی استان‌های گردشگرپذیر کشور اعلام می‌شود، هیچ نامی از کرمانشاه در میان استان‌های اول دیده نمی‌شود.
اینکه چرا کرمانشاه باوجود داشتن ظرفیت‌های بی شمار گردشگری که می‌تواند آن را به یکی از قطب‌های گردشگری ایران تبدیل کند، هنوز نتوانسته جایگاهی در میان استان‌های اول گردشگرپذیر کشور بدست آورد، موضوعی است که به مناسبت هفته گردشگری (پنجم تا یازدهم مهر) دلیل آن را از یکی از فعالین حوزه گردشگری استان جویا شدیم.
فریبرز عزیزی با تأکید بر اینکه کرمانشاه این ظرفیت را دارد که به مقصد گردشگری در کشور تبدیل شود، اظهارکرد: متاسفانه برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه گردشگری در کرمانشاه انجام می‌شود، برنامه‌ریزی‌هایی کوتاه‌مدت است.
وی افزود: از طرفی ما هیچ سند راهبردی در حوزه گردشگری کرمانشاه نداریم که برای طولانی مدت مدیران میراث فرهنگی استان را مجبور کند طبق همان سند برنامه‌های این حوزه را پیش ببرند.
رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی کرمانشاه تصریح کرد: به علاوه عمر مدیریتی در حوزه میراث فرهنگی در کرمانشاه کوتاه است و همین مسئله باعث می‌شود تا مدیران این حوزه نتوانند یک برنامه‌ریزی مناسب برای حوزه گردشگری استان داشته باشند.
عزیزی تأکید کرد: هر مدیر جدیدی نیز که در میراث فرهنگی کرمانشاه روی کار می‌آید اهداف و برنامه‌های خود را دارد و صرفا آن را دنبال می‌کند، بنابراین معمولا برنامه‌های مدیر قبلی را یا قبول ندارد و یا آن را پیگیری و اجرایی نمی‌کند.
وی اضافه کرد: متأسفانه برنامه‌هایی که در حوزه گردشگری کرمانشاه اجرایی می‌شود، برنامه‌های هدفمندی نیست و گاها یک مراسم و جشن امسال برگزار می‌شود و سال دیگر آن را برگزار نمی‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته برخی جشنواره‌ها و برنامه‌ها همچون جشن انار را در استان داشتیم که توانسته بودند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کنند و به‌تدریج به یک برند برای استان تبدیل شوند، اما به‌دلیل برخی حواشی که می‌شد آن‌ها را در برنامه‌های بعدی کنترل کرد، این جشنواره‌ها ادامه پیدا نکرد و امروز در استان‌های دیگر برگزار می‌شود و به اسم آن‌ها در حال برند شدن است.
این فعال گردشگری استان ادامه داد: از طرفی برخی از جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود نیز هیچ زمان‌بندی و مکان خاصی ندارند، برای نمونه یک جشن خاص را امسال در خرداد در یک نقطه برگزار می‌کنیم و همان جشن را سال آینده در مهر در نقطه‌ای دیگر برگزار می‌کنیم، در حالی که در کشورهای دیگر زمان و مکان برگزاری جشنواره‌ها کاملا مشخص است و هرساله طبق همان زمان‌بندی برگزار می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا گردشگرانی از نقاط مختلف دنیا هر ساله خود را برای حضور در آن جشن طبق برنامه زمان‌بندی آماده کنند.
عزیزی با تأکید بر اینکه ما هنوز نمی‌دانیم در حوزه گردشگری کرمانشاه باید چه بکنیم، گفت: گاها برخی از رویدادهایی که در حوزه گردشگری کرمانشاه برگزار می‌شود، تنها برای پر کردن رزومه و رفع تکلیف است و بازخورد چندانی ندارد.
وی اظهار کرد: کرمانشاه شهر خلاق خوراک‌ دنیاست، اما هنوز نتوانسته‌ایم یک رویداد مناسب و در خور شان را برای آن برگزار کنیم و یا رستوران‌های ما پای کار بیایند تا یک رویداد معتبر را در این زمینه برگزار کنند.
رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی کرمانشاه با تأکید براینکه رویدادسازی هدفمند می‌تواند به اقتصاد ضعیف مردم کرمانشاه نیز کمک کند، عنوان کرد: در یکی از شهرهای ایتالیا هر ساله جشنواره‌ای برای برنج برگزار می‌شود که حدود یک ماه طول می‌کشد و سود حاصل از برگزاری این جشنواره برای آن شهر برابر است با درآمد یکسال برنج ایران. حال باید این جشنواره را با جشنواره‌هایی که ما در استان خود برگزار می‌کنیم‌، مقایسه کرد.
عزیزی گفت: اگر می‌خواهیم حوزه گردشگری کرمانشاه رشد داشته باشد و به یک مقصد گردشگری در کشور تبدیل شویم، باید برنامه‌ریزی درست، هدفمند و طولانی مدتی در این زمینه صورت گیرد.
ارسال نظر

سوال: عدد پانزده تقسیم بر پنج؟ 3

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار