گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:91085
یک کارشناس آموزش و پرورش تأکید کرد:

کاهش استرس خانواده‌ها و دانش‌آموزان با تعدیل قوانین دست و پاگیر آموزشی

کاهش استرس خانواده‌ها و دانش‌آموزان با تعدیل قوانین دست و پاگیر آموزشی


باقر امیری با بیان اینکه کاهش استرس و ایجاد شور و نشاط و امید در جامعه وظیفه دستگاه‌ها و نهادهای سیاست‌گذار آموزشی و تربیتی است گفت: هدف اصلی تهیه و تدوین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، تسهیل روند و جریان نظام آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان و کاهش استرس خانواده‌های آنان است.
وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش وپرورش به‌عنوان یک نهاد سیاست‌گذار در حوزه تعلیم و تربیت کشور تلاش کرده با تصویب مصوبات، تسهیل‌کننده موانع و محدودیت‌های تحصیل دانش‌آموزان باشد و آن‌ها را از پیش روی بردارد افزود: فلسفه وجودی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش استفاده از توان فنی و کارشناسی فرهنگیان متخصص و با تجربه حوزه تعلیم و تربیت در جهت تدوین و تصویب مصوبات کمک‌کننده به استرس و اضطراب بوده است.
کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه کنکور سد بتونی برای توسعه یادگیری و حقوق شهروندی دانش‌آموزان است که باید به‌مرور زمان در هم شکسته شود تا دانش‌آموزان در مدارس با آرامش و بدون استرس، مهارت‌های زندگی را یاد گرفته و با مسئولیت‌های اجتماعی و حقوق شهروندی خود آشنا شوند ادامه داد: ریشه برخی از مسائل و مشکلاتی که در خانواده‌ها وجود دارد به خاطر مسئله کنکور است در صورتی که در کشور می‌توان با تعدیل قوانین و مقررات بازدارنده از مهاجرت بسیاری از دانش‌آموزانی که برای تحصیل به کشورهای دیگر می‌روند، جلوگیری کرد.
امیری با بیان اینکه آموزش و پرورش برای اینکه به ریل اصلی خود که همان آموزش مهارت‌های زندگی و اصولی همچون چرایی و چگونگی زیستن در جامعه است، بازگردانده شود، نیازمند حمایت و پشتیبانی خانواده‌هاست تا این سد از میان برداشته شود گفت: در تهیه و تدوین طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی و تربیتی باید ضرورت‌های اجتماعی و ظرفیت‌های پذیرش از سوی جامعه در نظر گرفته شود. چرا وقتی اکثریت صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و خانواده‌های دانش‌آموزان با طرح و برنامه‌ای موافق نیستند، اجرا و باید باعث ایجاد استرس شد؟.
وی با اشاره به اینکه باید از تحمیل هزینه‌های اضافی بر خانواده‌ها پرهیز کرد افزود: توجه جدی به عامل پذیرش و عدم پذیرش هر طرح از سوی خانواده‌ها و دانش‌آموزان مهم است.
این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هر فردی باید براحتی بتواند به حق طبیعی خود یعنی آموزش و پرورش که قانون برای او تعیین کرده دسترسی داشته باشد و نباید در این روند موانعی ایجاد شود ادامه داد: تنها راه کاهش استرس و اضطراب در خانواده‌ها و دانش‌آموزان تعدیل قوانین و مقررات دست و پاگیر آموزشی و تربیتی است.
امیری با بیان اینکه هیچ قانون بشری در این جهان وجود ندارد که نقصی در آن وجود نداشته باشد گفت: هر قانون و مقرراتی که توسط بشر تهیه و تدوین شود بدون شک دارای نقایصی است که در عمل آشکار می‌شود که در جهت رفاه و آسایش جامعه اصلاح و اعلام می‌شود. همه ما در برابر قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کند تبعیت می‌کنیم و اگر در عمل مشکلی در آن وجود داشته باشد با ارائه پیشنهاد و درخواست به مراجع قانونی با ذکر مستندات و دلایل منطقی برای اصلاح و لغو آن اقدام می‌کنیم.
وی با بیان اینکه بحث کنکور هم از این نوع موارد است که شاید زمانی کاربردی داشته ولی اکنون با توسعه جهانی و رشد حیرت انگیز فناوری‌های روز دنیا اینکه بخواهیم برای تحصیل افراد جامعه محدودیت ایجاد کنیم یک چیز بی معنی است زیرا امروزه دانش‌آموزان به‌راحتی به انواع و اقسام آموزش‌ها دسترسی دارند افزود: لازمه حذف کنکور تدوین قوانین و مقرراتی است که آموزش و پرورش را به ریل اصلی خود بازگرداند و سر و سامان گیرد.
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه یک نکته مهم و اساسی که باید مورد توجه جدی قانونگذران و سیاستگذاران حوزه تعلیم و تربیت قرار گیرد این است نباید مرجعیت مدرسه و کتاب‌های درسی و از همه مهم‌تر معلم زیر سؤال برود چون با این کار تیشه به ریشه نظام تعلیم و تربیت زده خواهد شد عنوان کرد: سیاستگذاران حوزه تعلیم و تربیت باید سابقه معلمی داشته باشند و به قول معروف خاک خورده این حوزه باشند تا با آگاهی از شرایط و مقتضیات آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان سیاستگذاری و قانونگذاری کنند.
امیری با بیان اینکه از کسی که مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را درک و لمس نکرده نباید انتظاری برای رفع مشکلات و معضلات آن را داشت اظهار کرد: یک سیاست‌گذار حوزه تعلیم و تربیت در وهله اول باید تجربیات معلمی داشته و متخصص امر تعلیم و تربیت باشد و در وهله دوم شناخت کافی نسبت به قوانین و مقررات آموزشی و تربیتی داشته باشد تا بتواند باری از روی دوش آموزش و پرورش بردارد.

ارسال نظر

سوال: ماهی بزرگ در اقیانوس؟ koose

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار