شناسه خبر:83053
1403/3/7 15:02:11

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که به تازگی منتشر شده، نرخ بیکاری کرمانشاه از 14/2 درصد در سال 1401 به 12/3 درصد در سال 1402 کاهش یافته که نشانگر بهبود حدود 2 درصدی است.

استان کرمانشاه که با 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان، 1.5 درصد از مساحت و 2.4 درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، از سال 1355 یکی از استان‌های با نرخ بیکاری بالا بوده و تاکنون نرخ بیکاری آن از میانگین کشوری پایین‌تر نیامده است بطوریکه چهار درصد از بیکاران کشور در این استان قرار دارند.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، میانگین نرخ بیکاری کشور از 9 درصد در سال 1401 به 8.1 درصد در سال 1402 رسیده است و کاهشی حدود 0.9 درصد را تجربه کرده است. البته این کاهش در استان بیشتر بوده است.

طبق این گزارش، نرخ بیکاری کرمانشاه از 14.2 درصد در سال 1401 به 12.3 درصد در سال 1402 کاهش یافته به طوری که نرخ بیکاری استان در سال گذشته یک کاهش 2 برابری را نسبت به میانگین کشور تجربه کرده است.

نرخ بیکاری کرمانشاه طی سه سال اخیر روندی کاهشی داشته و از 14.9 درصد در سال 1400 به 12.3 درصد در سال 1402 بهبود یافته که یک ارتقای 2.6 درصدی محسوب می‌شود.

نرخ بیکاری استان در سال 1402 کمترین نرخ در 15 سال اخیر بوده و یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

اکنون این امیدواری تقویت شده که با ادامه این روند کاهشی، نرخ بیکاری استان طی سه تا 5 سال آینده به میانگین کشوری برسد.

عملکرد درخشان دولت سه‌ساله دکتر رئیسی در اشتغالزایی

در یک مقایسه کلان تر، موفقیت‌های سه ساله دولت شهید رئیسی در عرصه اشتغالزایی بهتر از سایر دولت‌ها بوده است. به عنوان نمونه، دولت گذشته نتوانست نرخ بیکاری در استان کرمانشاه را به کمتر از 14.9 درصد کاهش دهد و حتی نرخ بیکاری استان در سال 1395 از مرز 22 درصد هم گذشت به طوری که در مجموع، میانگین نرخ بیکاری کرمانشاه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، عدد 17.6 را ثبت کرد. طی سال‌های 1393 تا 1398 هم استان کرمانشاه بیکارترین استان کشور بوده است.

در حالیکه این میانگین در دولت سه‌ساله شهید رئیسی به 13.8 درصد کاهش یافته که حدود 4 درصد کمتر از دولت قبل بوده است. از سال 1400 تاکنون، کرمانشاه دیگر بیکارترین استان کشور نیست و در رتبه دوم قرار گرفته و البته جمعیت بیکاران آن به طرز محسوسی کاهش یافته است.

در عرصه ملی هم نرخ بیکاری کشور در سال 1402 به 8.1 درصد کاهش یافته که کمترین نرخ در ادوار مختلف بوده است.

به عبارت دیگر و طبق گزارش مرکز آمار ایران، بیشترین اشتغالزایی در کشور و استان در دولت سیزدهم انجام شده که به کاهش بی‌سابقه نرخ بیکاری انجامیده است.

نتیجه رشدهای اقتصادی پایدار در سه سال فعالیت دولت شهید رئیسی این شد که نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح چند دهه اخیر سقوط کرد و برای اولین بار در سال‌های پس از تحریم، کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی رقم خورد.

بیشترین کاهش بیکاری فصلی طی 18 سال اخیر

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، با همه مشکلات و تنگناهای اقتصادی و مالی، در سال 1402 یک جهش دلگرم کننده در کاهش فاصله نرخ بیکاری استان کرمانشاه و کشور رخ داد به گونه‌ای که نرخ بیکاری کرمانشاه در سه فصل اول سال 1402 به پایین‌ترین میزان در 18 سال اخیر رسید و تنها در فصل زمستان این نرخ افزایشی بود.

مرکز آمار ایران در فصل بهار 1402 نرخ بیکاری استان کرمانشاه را 10.2 درصد اعلام کرد که در مقایسه با بهار 1401 با نرخ بیکاری 15.4 درصد، یک کاهش 5.2 درصدی را نشان می‌داد. فاصله بیکاری کرمانشاه و کشور در این فصل به 2 درصد کاهش یافت.

در فصل تابستان 1402 هم نرخ بیکاری استان در همین محدوده بود و روی عدد 10.3 درصد متوقف شد که پایین‌ترین نرخ بیکاری در فصول تابستان 18 سال اخیر محسوب می‌شد و در نوع خود یک رکوردشکنی بود. فاصله استان با میانگین کشوری در این فصل به حدود 2.5 درصد رسید.

بهبود وضعیت نرخ بیکاری در فصل پاییز هم ادامه داشت و اینبار با اعلام نرخ بیکاری 11.2 درصدی، بازهم شاهد شکستن رکورد 18ساله در نرخ بیکاری فصل پاییز بودیم.

نرخ بیکاری فصل زمستان کرمانشاه اما برخلاف سه فصل قبل، افزایشی بود و در این فصل، فاصله نرخ بیکاری استان با کشور مانند سال‌های 1393 تا 1400 افزایش یافت.

البته طی 10 سال اخیر، کرمانشاه در نرخ بیکاری فصل زمستان همواره در رتبه اول یا دوم استان‌های بیکار کشور بوده و پایین‌تر هم نیامده است. بالاترین نرخ بیکاری فصل زمستان هم متعلق به سال 1394 با 23 درصد بوده است.

پیگیری جدی استاندار کرمانشاه برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری استان

نشست پیگیری برای کاهش نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال 1403 سپس تک رقمی کردن آن به ریاست استاندار کرمانشاه و با حضور معاونان استاندار و مدیران اقتصادی برگزار و تصمیماتی در راستای کاهش نرخ بیکاری استان مطرح شد.

در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه در زمینه‌های گردشگری، کشاورزی و صنعتی در راستای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار پیشنهاداتی با رویکرد کوتاه و میان مدت برای پیگیری در سطح ملی و جلسات پایتخت از جمله پیشنهاد تخصیص یک درصد از منابع بانکی کشور در راستای پرداخت تسهیلات بانکی که بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان است به 6 استان از جمله استان کرمانشاه که بیشترین نرخ بیکاری را دارند به منظور پرداخت تسهیلات به طرح‌های اقتصادی، تخصیص 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال 1403 برای راه اندازی پروژه‌های نیمه تمام و طرح‌های راکد کوچک و متوسط اقتصادی علاوه بر تسهیلات تکلیفی معمول و تخصیص کامل اعتبارات و تسهیلات مصوب سفر رئیس جمهور به استان مطرح شد.

تکمیل و راه اندازی طرح‌های سرمایه گذاری هلدینگ‌های کشور در استان از جمله طرح‌های هلدینگ شستا، اجرای کامل تعهدات سند نفت، گاز و پتروشیمی توسط وزارت نفت و هلدینگ خلیج فارس و اجرا و اتمام پروژه‌ها و طرح‌های این سند از جمله پتروشیمی‌های اسلام آباد غرب، سنقر و کلیایی، کنگاور و روانسر، انتقال بخشی از حساب شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها به استان به منظور تقویت منابع بانکی جهت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، برطرف کردن مشکلات و رفع موانع سرمایه گذاران در پروژه سامانه گرمسیری و پیگیری پروژه سامانه سردسیری از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست بود.

در این نشست همچنین تسریع در تصویب طرح جامع منطقه آزاد قصرشیرین و الحاق مرزهای مورد نظر به منطقه آزاد، تخصیص سهمیه کاروان‌های زیارتی دولتی به مرز خسروی استان کرمانشاه در راستای رونق گردشگری مذهبی و افزایش تردد زائرین از این مسیر، ارائه تخفیف تعرفه واردات از مرز‌های استان کرمانشاه به منظور رونق بازرگانی و پیشنهاد اصلاح و کاهش محدوده حریم راه‌ها برای طرح‌های گردشگری از دیگر مسائلی بود که توسط مدیران استان در راستای کاهش نرخ بیکاری مطرح شد.

براساس اعلام مسوولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه 40 هزار و 540 فرصت شغلی با پرداخت بیش از 700 میلیارد ریال تسهیلات در استان کرمانشاه در سال 1402 ایجاد شد و تعهد اشتغال سال 1403 استان نیز 26 هزار و 247 شغل براساس آمار دستگاه‌های اجرایی است.

شناسه خبر 83053